Verschil tussen M7 BMx
Verschil tussen M7 BMx
Onlangs merkte ik op dat de verwarming/aircovoorziening om twee M7 BMx afweken van elkaar:
De 76020 heeft wel de aanduiding 1500V DC, maar de 76007 heeft dit niet. Nog op twee andere BMx (geen nummer onthouden) gekeken en deze hadden beide geen 1500V DC aanduiding. In bijlage ook nog de foto's van de 76007 en -20.
Een collega wist te zeggen dat de 76001-76008 de "prototypes" zijn en daarom misschien dit niet hebben.
Iemand die toevallig meer weet van deze technische verschillen of gewoon een foute sticker gekleefd.
De 76020 heeft wel de aanduiding 1500V DC, maar de 76007 heeft dit niet. Nog op twee andere BMx (geen nummer onthouden) gekeken en deze hadden beide geen 1500V DC aanduiding. In bijlage ook nog de foto's van de 76007 en -20.
Een collega wist te zeggen dat de 76001-76008 de "prototypes" zijn en daarom misschien dit niet hebben.
Iemand die toevallig meer weet van deze technische verschillen of gewoon een foute sticker gekleefd.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Re: Verschil tussen M7 BMx
Ook al is dit de aanduiding voor de verwarmingsspaning, ik denk dat er mee te maken heeft of ze onder 1500V= (in Nederland) kunnen rijden of niet.
Re: Verschil tussen M7 BMx
Zou het verschil in aanschafprijs zo groot zijn dat het interessant is om deelseries te maken? Zulke verschillen lijken mij onhandig voor het maken van de planning voor de inzet van het materieel.
Re: Verschil tussen M7 BMx
Ik denk eerder dat het om prototypes gaat die later nog geretrofit gaan worden om identiek te worden aan de serieproductie. Dat is bij eerdere locomotiefreeksen en stelletjes ook dikwijls zo gegaan.
Re: Verschil tussen M7 BMx
Hoe zit het overigens met 25 kV? Wordt die omgezet naar 3 kV als het over de verwarmingsspanning gaat?
-
- Berichten: 3568
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Verschil tussen M7 BMx
Hoe is men ooit tot die gekke spanning van 1500V~ gekomen?
Het zal toch zeker geen Europese norm zijn :mrgreen: ?
Het zal toch zeker geen Europese norm zijn :mrgreen: ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Verschil tussen M7 BMx
Dat kan onze Duitse collega zeer goed uitleggen https://youtu.be/68At2EEyoKU
-
- Berichten: 3568
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Verschil tussen M7 BMx
Grappig, het was lang geleden dat ik zo'n proper kleurrijk Duits had gehoord.JHS2013 schreef: ↑09 jan 2023, 12:27 Dat kan onze Duitse collega zeer goed uitleggen https://youtu.be/68At2EEyoKU
Dat gezegd zijnde: 1500V~ komt uit Frankrijk, volgens deze kerel - en wie zou ik zijn om hem niet te geloven?
En uiteraard verbaast het niemand dat het alweer druppelde in Brussel toen het regende in Parijs :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Verschil tussen M7 BMx
Ondertussen zijn al deze spanningen standaarden geworden sinds decennia terug toen de eerste internationale rijtuigen verschenen. De UIC normen zijn zo ontstaan.
Re: Verschil tussen M7 BMx
Deze link van de UIC nummer nog meegeven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigco ... verwarming