Meesterpeter schreef:-Wat mag een machinist in Belgie dan allemaal wel, waarvoor technische kennis noodzakelijk is ?
-Welke technische kennis moet je kunnen aantonen in de test welke bv TB-worden moet maken, nog voor de start van de opleiding ?
Of die technische voorkennis echt noodzakelijk is, ik denk het persoonlijk niet, dat bundeltje dat je nu moet leren met inleiding elektriciteit, pneumatica en mechanica is ook maar iets van de laatste jaren, daarvoor moest dat niet. Maar het is volgens mij een manier om kaf van het koren te scheiden.
Wat we zelf moeten kunnen: eigenlijk ook niet zo erg veel, we hebben ook depannageboeken bij en het beperkt zich ook meestal gewoon tot dingen af te zonderen door schakelaars te draaien of kraantjes open of dicht te draaien. Wie technisch onderlegd is zal die dingen een beetje beter kunnen volgen en misschien wat sneller inzicht hebben in waar een probleem zit, en ook bijvoorbeeld tijdens de opleiding over de rem, waar we toch moeten weten hoe de remsystemen juist in elkaar zitten (tot op het niveau van hoe de lucht wordt gestuurd in een remkraan bijvoorbeeld).
Het hangt ook van het materieel af. Aan het nieuwste materieel is bijna niks meer te doen als je in panne valt, behalve heel de boel plat te leggen en opnieuw op te starten en hopen dat het is opgelost. Bij het oudere materieel kunnen we zelf nog wat meer gaan prutsen, zoals hoogspanningszekeringen vervangen, keerwalsen manueel verzetten, de JH weer goed draaien etc.
Maar ons werk moet ook niet overdreven worden, het beperkt zich veelal ook maar tot een trein terug rijdend proberen te krijgen, desnoods tot de eerste plaats waar je kan uitwijken, echte herstellingen zijn niet voor ons.