Hier in Brugge werd de laatste stadstramlijn afgeschaft in 1956! De reden hiervoor was om toen meer plaats te creëren voor het autoverkeer door de trambanen af te schaffen.
Ondertussen is die mentaliteit van vroeger, alles ten dienste van het autoverkeer, gelukkig al lang veranderd!
In de jaren vijftig had men zelfs nog overwogen om hier in Brugge de "coupure" droog te leggen, zodat er een brede autoweg zou kunnen aangelegd worden zoals de Bzoveel in Gent-Zuid, zodat je met je wagen zeer snel in het historische hart van Brugge zou geraken!
Gelukkig is het er nooit van gekomen, anders zaten we nu met een autosnelweg in onze schone stad!
persoonlijk ben ik ook zeer te vinden voor de vervanging van bepaalde buslijnen door trams, vooral dan door sneltrams op interlokale lijnen, waar er te weinig verkeer is voor een trein, maar teveel voor een bus!
Vanuit Brugge zouden volgende buslijnen mogen vertramd worden:
- Brugge-Blankenberge: er mag dan wel al een spoorlijn liggen tussen beide steden, rechtstaan op deze busverbinding is nog altijd meer regel dan uitzondering.
- Brugge-jabbeke-gistel: is wel wat minder stampvol dan de Blankenberge, maar deze bus rijdt om de 20 minuten en er rijden ook nog een aantal andere buslijnen deels over dit traject, zodanig dat ook die andere buslijnen zouden kunnen opgesplitst worden in een deel per tram en een deel per bus, met overstap tussen beiden.
Dit zou dan misschien het vertrekpunt kunnen zijn voor een nieuw stadstramnet in Brugge!
Op oude spoorbeddingen zouden ze ook sneltrams mogen inleggen, zoals een sneltramverbinding Oostende-Torhout-Kortemark-Ieper-Heuvelland en Brugge-Maldegem-Eeklo-Lovendegem-Gent.