In Zwitserland doen ze dat door een aantal voertuigen gewoon met een telsysteem aan de ingangen uit te rusten. Gewoon met behulp van sensoren boven de deuren. Je laat gewoon op elke lijn een paar van die voertuigen rijden, en extrapolleert voor het hele wagenpark. Is nauwkeurig genoeg.Arnenys schreef:Maar zo'n chipkaart systeem is ook heel handig voor de reizigerstellingen, als iedereen bij het instappen van bus of tram gewoon even je kaartje/abonnement 'afpiept' worden reizigersaantallen geregistreerd waardoor de vervoersmaatschappij beter kan inspelen op de bezetting...
Het probleem dat ik heb met de magnetische kaart van de Lijn, of eender welk chipkaart systeem is dat elke handeling die een reiziger dient uit te voeren bij het instappen de doorstroming vertraagt. Je wil eigenlijk dat de reizigers bij elke halte zo snel mogelijk in en uit stappen, en dat instappende reizigers zo snel mogelijk zitten of hangen, zodat je door kan rijden.