buslijnen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:tja kvb al vergeten da in belgie amper een paar industriezones aangesloten zijn op openbaar vervoer? er is amper een handvol industriezones aangesloten op de trein, dan spreken we nog ni van de bus, er is hier aardig wat werk aan de winkel om da te bekomen, daarna nog de parkeermogelijkheden hervormen. het feit dat enorm veel mensen een firmawagen hebben reduceren (en dat zijn er echt wel heel veel)
Men moet ook niet eerst alle industriezones ontsluiten. Daar zijn weinig fileproblemen. Eerst maar eens goed de stadcentra ontsluiten. Met bussen en trams en treinen die vlot rijden, en die dat ook in het weekeinde doen. Dat rond Antwerpen stoptreinen in het weekeinde maar elke twee uur rijden (of zelfs niet) is absurd. Daar moet gewoon zeven dagen op zeven een halfuursdienst rijden. Minstens. Daar kan men beter geld in stoppen, in plaats van in bussen die op het platteland in de naam van de basismobiliteit grotendeels leeg rondrijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

platte land in vlaanderen? in de vlaamse ruit spreken we nog amper ergens van platte land hoor, hoe lang woon jij al niet meer in belgie. ik denk dat uw beeld van vlaanderen een beetje achteruit aan gaan is. sinds vorige week hebben ze hier in merchtem het busaanbod veranderen, nu hebben we in de spits elk kwartier een bus naar de luchthaven (merchtem, wolvertem, meise, grimbergen, vilvoorde, luchthaven)tijdens de spits en tijdens de daluren om de 30 minuten.

tijdens de weekends is dat om de twee uur behalve op zaterdagvoormiddag is da elk uur (vroeger in de week elk uur en in het weekend kwam die bus zelfs niet), de bus sluit in vilvoorde aan het station aan alsook in zaventem. dat noem ik een verbetering. sinds in vlaams brabant het aanbod op uw zogezegd platteland is gaan groeien is het aantal passagiers op die nieuwe of verlengde lijnen eveneens mee gaan groeien, mits men rekening houd met een aanpassingsfase (elke lijn had wat groeipijnen gedurende de eerste 2-3 maand)

de lijn vlaams brabant heeft sinds ze deze dingen veranderd ruim 5 miljoen meer passagiers
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

tijdens de weekends is dat om de twee uur behalve op zaterdagvoormiddag is da elk uur
geen commentaar...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

K V B schreef:
tijdens de weekends is dat om de twee uur behalve op zaterdagvoormiddag is da elk uur
geen commentaar...
de meest zinnige commentaar die ik van u tot nu toe gelezen heb hier op het forum :twisted: :twisted: :twisted:
Wover

Bericht door Wover »

K V B schreef: En plaats van te dromen over het heropenen van al jaren opgebroken spoorlijnen (is wel leuk, maar er is niet een oneindige hoeveelheid geld beschikbaar) zou men eerst eens kunnen denken aan een echt snelbusnet. Een busnet dat de mazen in het spoorwegnet dicht. Zoals een Ieper - Brugge, en een Gent - Zelzate - Terneuzen. Met bussen die eerder op tourincars dan stadsbussen lijken. Met een tariefsysteem waar je gewoon een kaartje van A naar B kan kopen ipv. je eerst in een zonesysteem te moeten verdiepen. Bussen die van een duidelijk herkenbaar en centraal busstation vertrekken. In vele landen slaagt men er zelfs in dergelijke busdiensten kostendekken of zelfs met winst uit te baten. Maar in België mag dat niet.
Hier heb je wel een punt eigenlijk. Vroeger toen de NMVB nog bestond was het toch de taak van de NMBS om lange streekbussen in te leggen die "missing links" verbonden. Ik weet nu niet met welk soort bussen dat die reden, want het was voor mijn tijd, maar waarom voert men dat niet terug in?

NMBS voor bussen die missing links verbinden en die enkel in dorps/stadskernen stoppen en De Lijn voor vervoer tussen afgelegen plaatsen en lokale bus/treinstations.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:
K V B schreef:
tijdens de weekends is dat om de twee uur behalve op zaterdagvoormiddag is da elk uur
geen commentaar...
de meest zinnige commentaar die ik van u tot nu toe gelezen heb hier op het forum :twisted: :twisted: :twisted:
flauw Steven. KVB illustreert hier wat hij even voordien zegt, namelijk dat een verbinding om de 2 uur eigenlijk geen verbinding is.

Als je de mensen verplicht om een (evt. tweede) auto te hebben als ze in de weekends zich ook willen verplaatsen, dan gaan ze die auto tijdens de week ook gebruiken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Wover schreef: Hier heb je wel een punt eigenlijk. Vroeger toen de NMVB nog bestond was het toch de taak van de NMBS om lange streekbussen in te leggen die "missing links" verbonden. Ik weet nu niet met welk soort bussen dat die reden, want het was voor mijn tijd, maar waarom voert men dat niet terug in?

NMBS voor bussen die missing links verbinden en die enkel in dorps/stadskernen stoppen en De Lijn voor vervoer tussen afgelegen plaatsen en lokale bus/treinstations.
Dat waren de zogenaamde 'vervangingsautobussen', dat waren groene bussen, die van de NMVB waren oranje. Het spoorboekje bestond toen ongeveer voor de helft uit treinen en voor de andere helft uit bussen.
Wover

Bericht door Wover »

Zijn daar misschien foto's van, ik ben daar wel geïnteresseerd in ;).

Maar het zou toch een mooie oplossing zijn voor de vele gesloten lijnen die nu toch interessant lijken, maar waar de kosten om er terug treinen over te laten rijden te groot zijn...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Wover schreef:Zijn daar misschien foto's van, ik ben daar wel geïnteresseerd in ;).

Maar het zou toch een mooie oplossing zijn voor de vele gesloten lijnen die nu toch interessant lijken, maar waar de kosten om er terug treinen over te laten rijden te groot zijn...
Hier zie je zo een groene bus:
http://ronvanpoppel.fotopic.net/p7243607.html

Die vervangingsautobussen waren toen ook bedoeld om gesloten lijnen te vervangen hoor. Dus niets nieuws onder de zon.
Maar na een tijd zijn ze overgegaan naar de Lijn of afgeschaft.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat is nu de zaak van De Lijn/Tec/MIVB he, de NMBS moet zich nu niet terug gaan bezighouden met het uitbaten van buslijnen vind ik.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

K V B schreef:
tijdens de weekends is dat om de twee uur behalve op zaterdagvoormiddag is da elk uur
geen commentaar...
Hoi,

Ik schrok toch ook even toen ik dit las. Even de zaterdagdienstregeling bestudeerd, en het blijkt dat er tijdens de ochtend tot een uur of 10-11 elk uur een bus is, met zelfs een extra bus om 7.30 (zodat er even sprake is van een halfuurdienst). Het is eigenlijk verre van logisch om in de week een halfuurfrequentie in te leggen en dan in het weekend deze frequentie maar liefst 4 keer in te krimpen. Maar misschien komt daar nog wel verbetering in, eens de vraag groter wordt.

In de regio rond Zaventem zijn er de laatste tijd inderdaad al heel wat wijzigingen doorgevoerd voor het START-project. Da's dan meteen ook de enige regio in Vlaanderen waar alles zo snel groeit.

Vroeger was er inderdaad het systeem van vervangende en aanvullende autobusdiensten. De vervangende werden gereden met de groene bussen van de NMBS, de aanvullende met de oranje bussen van de Buurtspoorwegen. In 1977 nam de NMVB ook alle lijnen (of toch de meeste) van de NMBS over. In 1991 werd de NMVB dan opgesplitst in TEC - De Lijn en werden er zowel in Wallonië als in Vlaanderen fusies gepleegd met de stedelijke onafhankelijke maatschappijen.
Sinds die overname is - vooral in Vlaanderen - het aandeel van bus en tram sterk vergroot en is ook het aanbod en het aantal reizigers fors de hoogte ingegaan (hoewel ik sommige statistieken toch betwijfel).

De NMBS buslijnen gaan laten exploiteren samen met De Lijn is geen goed idee. Men poogde in 1991 om voor het streek- en stadsvervoer één maatschappij te maken, en niet langer meerdere maatschappijen met verschillende regels, systemen en tarieven in hetzelfde gebied te rijden. Als we dit nu terug gaan opsplitsen, wordt het een soep en gaan de reizigers teruglopen.

Verder is het niet langer de bedoeling van De Lijn om in regio's met goede treinverbindingen sneldiensten te gaan inleggen met super uitgeruste bussen. Zo hoeft niemand te klagen over de lijn 58 Brugge - Gent, dit is een pure streeklijn, maar er is dan ook een fantastische treinverbinding tussen de twee steden.
De Lijn biedt natuurlijk wel enkele sneldiensten in, maar dat is zeker en vast niet de hoofdtaak van de vervoersmaatschappij. Zo zijn er naar Brussel wel enkele sneldiensten, zo ook naar Gent en een heleboel rond Antwerpen. Maar dat gaat dan hoofdzakelijk over regio's die geen (optimale) treinverbinding kennen (vb. Zelzate - Gent, Turnhout - Antwerpen, ...).

En wat lijn 87 Deinze - Aalter - Maldegem betreft, deze heeft op het traject Aalter - Maldegem 1 variante, nl. Knesselare Klooster. Het zijn enkel de schoolritten die deze variante bedienen en dit elke dag van de week. Enkel op woensdagmiddag kunnen sommige ritten afwijken met al dan niet een variante, maar op dinsdag zou me dat sterk verbazen (ik vind dat trouwens ook nergens terug in de dienstregeling).

Grtz,
Maikel
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

MaiKeg schreef: Verder is het niet langer de bedoeling van De Lijn om in regio's met goede treinverbindingen sneldiensten te gaan inleggen met super uitgeruste bussen. Zo hoeft niemand te klagen over de lijn 58 Brugge - Gent, dit is een pure streeklijn, maar er is dan ook een fantastische treinverbinding tussen de twee steden.

Volgens mij zou een echte sneldienst Brugge - Maldegem - Eeklo - Zelzate - Antwerpen (met mischien nog een paar extra stops, maar niet teveel) wel handig kunnen zijn.


De Lijn biedt natuurlijk wel enkele sneldiensten in, maar dat is zeker en vast niet de hoofdtaak van de vervoersmaatschappij. Zo zijn er naar Brussel wel enkele sneldiensten, zo ook naar Gent en een heleboel rond Antwerpen. Maar dat gaat dan hoofdzakelijk over regio's die geen (optimale) treinverbinding kennen (vb. Zelzate - Gent, Turnhout - Antwerpen, ...).
Een echte sneldienst Zelzate - Gent is er niet echt...
En wat lijn 87 Deinze - Aalter - Maldegem betreft, deze heeft op het traject Aalter - Maldegem 1 variante, nl. Knesselare Klooster. Het zijn enkel de schoolritten die deze variante bedienen en dit elke dag van de week. Enkel op woensdagmiddag kunnen sommige ritten afwijken met al dan niet een variante, maar op dinsdag zou me dat sterk verbazen (ik vind dat trouwens ook nergens terug in de dienstregeling).
Ik heb nog eens gekeken, en het is inderdaad beter dan toen die voor het eerst elke uur begon te rijden. Er zijn overigens nog meer varianten, zoals de ritten via de scholen.

Wel is het zo dat als je in Aalter ten zuiden van het rondpunt woont je laatste bus uit Maldegem om 17u21 is. Dat is veel te vroeg. Je zal maar eens wat overwerken. De dienstregeling is ook niet echt regelmatig, met een groot gat in de namidag. Eigenlijk moet je hier een strakke uurregelin rijden, met tijdens de spits een paar versterkingsritten zodat je dan aan een halfuurdients komt. Dan wordt die lijn bruikbaar.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

K V B schreef: Volgens mij zou een echte sneldienst Brugge - Maldegem - Eeklo - Zelzate - Antwerpen (met mischien nog een paar extra stops, maar niet teveel) wel handig kunnen zijn.
Hoi,

In de Buurtspoorwegentijd bestonden er uiteraard veel langere lijnen, zoals bijvoorbeeld Antwerpen - Gent (via N70) of zelfs Antwerpen - Blankenberge. Dit was natuurlijk een goedkoop alternatief om naar de kust te rijden, maar de trein is natuurlijk nog steeds veel sneller en comfortabeler dan de bus. Een bus is dan ook niet echt geschikt voor lange afstanden, ik dacht dat men daarvoor (buiten het stadsgebied) de trein had.

Overigens, wie gaat die sneldienst gebruiken? 65+'ers die de ganse dag niks beters te doen hebben en voor het plezier maar wat (op kosten van de belastingbetaler) meerijden? Zo heb je er genoeg, mooi voorbeeld daarvan is de kusttram. Met alle respect voor die mensen, ik ben ook voorstander van zo'n initiatief, zolang deze vrijkaarten ook nuttig worden gebruikt en niet als tijdverdrijf dienen! Hetzelfde met een dagje shoppen... Om hoelaat komen ze terug? Pal in het spitsuur natuurlijk. En dan moeten ze een plaatsje hebben, terwijl jij zelf de hele dag op school gezeten of gewerkt hebt... Maar gelukkig is dat maar een klein deel van de 65+'ers.

Om je voorstel even te weerleggen: lijn 58 Brugge - Gent is een zéér drukke lijn (en deze zal dan vanaf volgend jaar ook met extra capaciteit, gelede bussen dus, uitgebaat worden) en een sneldienst over het ganse traject zou geen kwaad kunnen, potentieel genoeg. Die sneldienst bestaat tegenwoordig al op weekdagen tussen Eeklo en Brugge, maar zou in mijn ogen gerust uitgebreid kunnen worden. Wat het deel Eeklo - Zelzate betreft, is mijn enthousiasme minder groot. Voor het moment wordt daar een uurfrequentie gereden met de lijnen 96/97 en ik heb de indruk dat dit niet echt succesvolle lijnen zijn. Sneldiensten inleggen daar heeft volgens mij dan ook geen enkele zin.
Tussen Zelzate en Antwerpen is er in weze al een sneldienst op weekdagen. Vanuit Zelzate kan er met lijn 49 tot in Moerbeke gereden worden, alwaar aansluiting is met de lijn 41S naar Antwerpen Linkeroever. Deze werd trouwens opgericht als alternatief voor de Nederlands lijn 19 Hulst - Breda die enkele jaren geleden niet langer langs die kanten passeerde en nu trouwens ook nergens meer stopt op Belgisch grondgebied (uitgezonderd 2 haltes in Antwerpen). Deze 41S kent veel klanten, maar rijdt spijtig genoeg enkel tijdens de spitsuren, waardoor een groot aantal klanten mislopen wordt. Mogelijks komt er nog wel een regulaire dienst op weekdagen en wie weet ook op zaterdag, maar daar zijn we nog wel even van verwijderd.
M.a.w.: voor een uitgebreide extra sneldienst Brugge - Eeklo - Gent ben ik te vinden, alsook voor een eventuele verlenging van lijn 41S naar Zelzate, maar zeker een uitbreiding van het aanbod hiervan.
Een echte sneldienst Zelzate - Gent is er niet echt...
Op weekdagen is er in de spitsuren weldegelijk de lijn 55S die een heel stuk van het normale traject afsnijdt.
Ik heb nog eens gekeken, en het is inderdaad beter dan toen die voor het eerst elke uur begon te rijden. Er zijn overigens nog meer varianten, zoals de ritten via de scholen.
Wel is het zo dat als je in Aalter ten zuiden van het rondpunt woont je laatste bus uit Maldegem om 17u21 is. Dat is veel te vroeg. Je zal maar eens wat overwerken. De dienstregeling is ook niet echt regelmatig, met een groot gat in de namidag. Eigenlijk moet je hier een strakke uurregelin rijden, met tijdens de spits een paar versterkingsritten zodat je dan aan een halfuurdients komt. Dan wordt die lijn bruikbaar.
Zeker waar wat je daar zegt. Lijn 87 is verre van een drukke lijn buiten de spitsuren, en dat heeft zeker zijn redenen... Ik had het trouwens enkel over de varianten op het traject Aalter - Maldegem.

Grtz,
Maikel
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

MaiKeg schreef:
K V B schreef: Volgens mij zou een echte sneldienst Brugge - Maldegem - Eeklo - Zelzate - Antwerpen (met mischien nog een paar extra stops, maar niet teveel) wel handig kunnen zijn.
Hoi,


Overigens, wie gaat die sneldienst gebruiken?
Mensen die van Maldegem naar Antwerpen willen. Of van Eeklo naar Brugge, of van Zelzate naar Maldegem...
Zeker waar wat je daar zegt. Lijn 87 is verre van een drukke lijn buiten de spitsuren, en dat heeft zeker zijn redenen... Ik had het trouwens enkel over de varianten op het traject Aalter - Maldegem.

Grtz,
Maikel
Het probleem met lijn 87 is dat ie in de huidige vorm eigenlijk niet echt bruikbaar is. Iemand die tussen Aalter en Lothenulle woont, en in Maldegem werkt kan naar huis om 15:21 en om 17h12, maar niet later. Juist tijdens de spits rijd ie (doorgaand) juist minder vaak...
Daarmee krijg je geen mensen uit de auto.
Als je OV aanbied, doe het dan goed, anders is het weggegooid geld.
Gewoon een uurdienst Maldegem - Aalter - Deinze. Op zijn minst tot 8u 's avonds, met nog een late rit rond een uur of 10. De speciale schoolritten laat je maar weg. Schoolkinderen horen met de fiets naar school te gaan. Waar in Vlaanderen is er geen middelbare of lagere school op fietsafstand?
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

K V B schreef: Mensen die van Maldegem naar Antwerpen willen. Of van Eeklo naar Brugge, of van Zelzate naar Maldegem...
Diegenen die van Maldegem naar Antwerpen willen, kunnen de bus nemen tot Gent (of eerst via Eeklo) en aldaar de trein nemen naar Antwerpen. Volgens mij een pak sneller.
Voor Zelzate - Maldegem zit er nog wel iets in, maar dan eerder als een "vervangende" autobus die daar kan dienen als stoptrein. Dat deel van het land is op treinvlak wel fameus onderbediend (alsook het noorden van het Waasland).
Schoolkinderen horen met de fiets naar school te gaan. Waar in Vlaanderen is er geen middelbare of lagere school op fietsafstand?
Hier. Ik zou elke dag 32 kilometer moeten fietsen om naar de dichtsbijzijnde secundaire school te kunnen gaan. Nog maar te zwijgen over de mensen die hier nog meer noordelijk, tegen de grens wonen.
Plaats reactie