WielandW schreef: ↑22 jun 2023, 22:45
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/13 ... dam-en-pa/
Naar aanleiding hiervan nog eens een ontwerp dienstregeling met meer HST treinen (en een poging om andere zaken te verbeteren ten opzichte van vorige ontwerpen)
De uitgangspunten in grote lijnen zijn:
- Maximaal behoud van de bestaande infrastructuur: geen extra Noord-Zuid spoortunnel in Brussel maar wel bv. aanpassingen van wissels bij Brussel Noord en Zuid).
- Maximaal conflictvrije routes (een eenvoudige splitsing van 2 lijnen zonder fly-over veroorzaakt al een conflict), vooral bij Brussel Noord en Zuid bepalend voor de mogelijke routes.
- Beperken van het aantal verschillende routes om gevolgvertraging door storingen & incidenten te beperken.
- Minimum frequentie van 30 min voor alle treinen via de Noord-Zuid verbinding.
Verder is de opzet van het IC, S en GEN netwerk:
- Rechtstreekse IC treinen naar Brussel vanuit de grootste steden in België (alle 20 grootste steden behalve Sint-Niklaas).
- Een GEN netwerk rond Brussel in het gebied Mechelen – Leuven – Ottignies - Nijvel – s’Gravenbrakel – Edingen – Denderleeuw – Dendermonde.
- Buiten de GEN zone rijden S treinen en IC treinen (niet via Brussel). De routes van het GEN netwerk zijn volledig gescheiden van deze treinen om gevolgvertragingen te beperken.
- Langs de rand van de GEN zone kunnen reizigers overstappen op treinen naar Brussel elke 10 of 15 min (stations Mechelen, Leuven, Ottignies, Nijvel, Halle, Denderleeuw). Daarnaast hebben ook Antwerpen, Gent en Brugge elke 10 min een trein naar Brussel.
- 4 Airport Express treinen die de 12 grootste steden rechtstreeks verbinden met de luchthaven elke 30 min. In Brussel is er elke 15 min een trein naar de luchthaven. Er is ook een verbinding met de luchthaven van Charleroi (via station Fleurius of Charleroi-Zuid)
ICD v3.jpg
IC netwerk naar Brussel
GEN v3.jpg
GEN Netwerk
N-Z detail V3.jpg
Detail van het gebruik van de Noord-Zuid verbinding
Bxl N perrons V03.jpg
Detail van station Brussel Noord. Door de GEN treinen komende van Jette niet door de Noord-Zuid te laten rijden wordt vermeden dat de HST treinen gemixt worden met de lokale treinen. Hierdoor komt er meer ruimte vrij voor HST treinen en is er minder risico op vertragingen. Om dit zo goed mogelijk te compenseren kan men vanuit Jette via het westelijk ringspoor wel naar Brussel-West en Brussel-Zuid reizen.
Je steekt hier altijd veel tijd en energie in en bedankt daarvoor. Toch heb ik hier toch een paar vragen bij.
Ten eerste, die trein vanuit Roeselare rijdt toch door tot Brugge, het niet doortrekken is gwn om mensen uit Lichtervelde en Torhout te pesten, alsook mensen die gwn tussen Kortrijk en Brugge willen sporen.
Je hebt Aalst en Dendermonde van het IC netwerk gegooid, hierdoor moeten mensen van Dendermonde langer op een trein zitten die niet eens Brussel-Centraal bedient, ik denk ook dat Dendermonde belangrijk voor zijn omgeving is (Sint-Niklaas, Lokeren, Londerzeel). Aalst heeft het beter met zijn S treinen, maar Wetteren en Lede zijn hiermee vergeten, evenals de reizigers op L50 richting Gent. Voor Dendermonde zou ik een IC Dendermonde-Blankenberge inlasten (in plaats van Namen-Oostende) (Oostende krijgt veel te veel directe treinen in dit plan btw) en voor Aalst Gent-Aalst-Bru Airport-Namen (in plaats van S Aalst-Leuven), met stop in Anderlecht. Leuven krijgt dan een S naar 's Gravenbrakel.
Je S netwerk ziet heel veel treinen naar Mechelen, dus zou ik Ath-Mechelen veranderen in Ath-Leuven.
Voor de rest zou ik ook wat meer S treinen zien die Brussels-Airport bedienen vanaf de kleinere stations dichter in de buurt ervan, maar ik kan niet echt klagen want momenteel is dat ook niet echt het geval (1 S19 vanuit Boondaal en 1 IC in Diegem per uur zijn niet genoeg)