Men is alleszins van plan om niet te overdrijven met het te bewaren materieel. Ik wete niet meer precies hoeveel stukken in het museum terechtkomen, maar de rest wordt in bruikleen gegeven aan de spoorwegverenigingen.Rétro schreef:Als er evenveel kan gestald worden als in Mulhouse, dan is het zowiso een voltreffer . Hopelijk blijft het niet enkel bij de typ 12 en krijgen de andere resterende stomers ook nog eindelijk ééns een volwaardige plaats.
Het wordt ook bewust geen museum genoemd. Train World moet de bezoeker toelaten in te stappen in de wereld van de trein, in al zijn aspecten. Wat niet betekent dat het deels niet als museum zou fungeren. Zo wil men het hele archief samenbrengen - volgens Haek immens veel - en beschikbaar stellen voor de geïnteresseerden.
En ja, ik was op de eerstesteenlegging, omdat ik tot mijn verbazing een mailtje gekregen had met een uitnodiging, zoals wel meer auteurs van blogs over treinen. Ik had niet meteen een slecht gevoel toen ik er weg ging. Wie van een museum verwacht dat het een goed onderhouden hoop oud ijzer is, zal bedrogen uitkomen. Maar wie de spoorweg als sociologische, economische, ecologische... exponent van 2 eeuwen geschiedenis wil leren kennen, zal zich mogelijk goed voelen.
Wat de locatie betreft: het is de redding voor het prachtige station van Schaarbeek en zelfs van het overwegwachtershuisje dat zich bevindt kant Vilvoorde. En er zijn toch wel locaties die slechter bereikbaar zijn. (Treignes, om er maar één te noemen...)