Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door overweg13 »

Rétro schreef:Als er evenveel kan gestald worden als in Mulhouse, dan is het zowiso een voltreffer :wink: . Hopelijk blijft het niet enkel bij de typ 12 en krijgen de andere resterende stomers ook nog eindelijk ééns een volwaardige plaats.
Men is alleszins van plan om niet te overdrijven met het te bewaren materieel. Ik wete niet meer precies hoeveel stukken in het museum terechtkomen, maar de rest wordt in bruikleen gegeven aan de spoorwegverenigingen.
Het wordt ook bewust geen museum genoemd. Train World moet de bezoeker toelaten in te stappen in de wereld van de trein, in al zijn aspecten. Wat niet betekent dat het deels niet als museum zou fungeren. Zo wil men het hele archief samenbrengen - volgens Haek immens veel - en beschikbaar stellen voor de geïnteresseerden.
En ja, ik was op de eerstesteenlegging, omdat ik tot mijn verbazing een mailtje gekregen had met een uitnodiging, zoals wel meer auteurs van blogs over treinen. Ik had niet meteen een slecht gevoel toen ik er weg ging. Wie van een museum verwacht dat het een goed onderhouden hoop oud ijzer is, zal bedrogen uitkomen. Maar wie de spoorweg als sociologische, economische, ecologische... exponent van 2 eeuwen geschiedenis wil leren kennen, zal zich mogelijk goed voelen.
Wat de locatie betreft: het is de redding voor het prachtige station van Schaarbeek en zelfs van het overwegwachtershuisje dat zich bevindt kant Vilvoorde. En er zijn toch wel locaties die slechter bereikbaar zijn. (Treignes, om er maar één te noemen...)
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Bibke »

Voor zover ik het begrepen heb, is het ook de bedoeling om materieel op regelmatige basis om te wisselen zodat het interessant is om regelmatig een bezoekje te brengen aan Train World.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door etoile du nord »

:D Het is nu wel zeker , er zit schot in de zaak !!!

De verhuis uit de bewaarplaats Leuven is begonnen , op andere sites is reeds sprake van zeker 3 stoomloks die over de weg getransporteerd zijn
vanaf 20 september ! !
Afbeelding De Pacific HLV10.018 staat op de dieplader bij z'n vertrek uit Leuven (23/10/2012)
Afbeelding Foto guyBRICMAN

's Anderendaags bij z'n aflevering te Kinkempois , waar ie waarschiinlijk zal opgefrist worden als statisch museumstuk
Afbeelding Foto guyBRICMAN

Gevolgd door de tender
Afbeelding (Foto Guy Bricman)

Ook HLV1152 wordt te Leuven naar buiten gesleept en op dieplader geplaatst . Bestemming ?
Afbeelding De lila lok van de (oude) Koninklijke Trein zou eveneens reeds buitengevoerd zijn ( volgens waarnemingen)
Laatst gewijzigd door etoile du nord op 17 nov 2012, 02:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Lukas »

Hoi,

In de meest recente Spoorwegjournaal stonden foto's van de overbrenging van deze locomotief.De locomotief is overgebracht naar de CW van Gentbrugge.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Portbou »

Mag dit materieel niet over de spoorweg vervoerd worden (gesleept) ?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Paul »

Portbou schreef:Mag dit materieel niet over de spoorweg vervoerd worden (gesleept) ?
Dat zal er van afhangen in welke staat de assen, wielen enz. zich bevinden, denk ik.
Bij een stoomlocomotief is het extra delicaat, aangezien heel het aandrijfwerk (drijfstangen, zuigers in de cilinders enz.) mee beweegt. Dat moet allemaal in goede staat zijn en gesmeerd worden, ofwel moet men het demonteren.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Bordensteker »

Inderdaad.
En als je drijfstangen en zo gaat demonteren (wat bij locs met één of meer binnenliggende cylinders op zijn minst erg onpraktisch is, lijkt me), dan zit je weer met het feit dat de wielstellen niet meer in balans zijn omdat het gewicht van die stangen ontbreekt ... dus moet je dan extra traag vervoeren.
Rétro

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Rétro »

Ik weet niet of de info klopt dat de 10.018 niet meer uit dat museum zou kunnen, ééns die op zijn plaats staat??
Iemand meer info daarover?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Bibke »

Ik twijfel er ook aan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door msts.be »

Rétro schreef:Ik weet niet of de info klopt dat de 10.018 niet meer uit dat museum zou kunnen, ééns die op zijn plaats staat??
Iemand meer info daarover?
Eerlijk gezegd vind ik dat niet erg, onze reeks 10 zal even secuur in onderhoud zijn als een Duitse BR01, en als je ziet hoeveel er daar nog van rondrijden weet je genoeg. Plus het feit dat Duitse verenigingen en DB Museum véél kapitaalkrachtiger zijn dan B-Holding, en dus meer materieel rijvaardig kunnen houden.
J_Vandereycken

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door J_Vandereycken »

Heeft men indertijd geen onderdelen gebruikt voor de 1002? De twee andere loks zouden bruin worden ! Deze ook?
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door etoile du nord »

Ofwel kanariegeel hé !
Afbeelding
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Lukas »

Hoi,

In het tijdschritft Todays Railways van November staat er een verdeling van het museummateriaal van de NMBS Holding.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door etoile du nord »

Ik heb dat tijdschrift niet , wat is de inhoud van dat artikel ? Kan men het ergens on line bekijken ?
Afbeelding
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek

Bericht door Lukas »

Hoi,

etoile du nord,

Ik weet niet of je dat tijdschrift online kan bekijken.Todays Railways is sinds kort te koop in de Relay krantenwinkels in de stations en bij IMS(IMS is een keten van winkels waar je een uitgebreide keuze hebt in allerlei tijdschriften;Er zijn bij mijn weten winkels in Antwerpen,Leuven,Hasselt,Brugge)

Ik heb de verdeling ees bekeken en ik vind het best een mooie verdeling.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Plaats reactie