Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Wimpie

Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Wimpie »

Reizigers lijn 12 hebben het gehad-ma 23/03/09 12:42 -
De reizigers van Lijn 12, dat is de spoorlijn tussen Antwerpen en Essen, zijn de problemen beu. Het actiecomité klaagt al langer over vertragingen, maar zegt dat de situatie sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling in december alleen maar is verergerd.
"Er zijn heel veel problemen met het rollend materieel, de IC-treinen hebben dikwijls technische problemen en worden dan afgeschaft", zegt Bruni Hens van het Actiecomité Lijn 12. "Heel vaak gaat het om de eerste piekuurtrein op maandagochtend. Maar ook 's avonds zijn er vaak problemen, en dan laten ze die trein niet doorrijden tot in Essen."

"Vorige week, bijvoorbeeld, werden de reizigers er in Antwerpen uitgegooid en moesten ze wachten op een lokale trein. Zo komt het dat een traject dat normaal gezien een half uur duurt, plots anderhalf uur duurt", stelt Hens.

De actievoerders hebben al een brief naar minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (CD&V) geschreven, maar voorlopig hebben ze nog geen antwoord gekregen.

BRON: Deredactie
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door dekooiker »

Hun grote pech is dat de sneltrein van en naar Antwerpen gekoppeld is met Brussel-Charleroi.
Wat dààr allemaal misloopt is niet te schatten maar het brengt de rest van de dienstregeling zo in de problemen dat er afschaffingen gebeuren.
Als ik het woord 'afgeschaft' door de micro hoor word ik een beetje misselijk, weer zoveel mensen die te laat zullen toekomen!
De trein.
Alleen voor durvers.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door gysev »

Had die trein doorgereden naar Gent zou het net hetzelfde geweest zijn hoor. Het probleem is gewoon het grote aantal technische defecten aan het materieel.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Hun grote pech is dat de sneltrein van en naar Antwerpen gekoppeld is met Brussel-Charleroi.
Wat dààr allemaal misloopt is niet te schatten maar het brengt de rest van de dienstregeling zo in de problemen dat er afschaffingen gebeuren.
Als ik het woord 'afgeschaft' door de micro hoor word ik een beetje misselijk, weer zoveel mensen die te laat zullen toekomen!
Het probleem bij de NMBS is dat men nooit schijnt te leren uit fouten uit het verleden.
Jarenlang had men problemen met vertragingen omdat die trein naar Essen vanuit Jambes, of zelfs een tijdje vanuit Dinant kwam.
Uiteindelijk heeft men dan deze IR veranderd in Brussel-Essen met als gevolg veel stiptere treinen.
Nu maakt men er terug Charleroi-Essen van. Men leert dus nooit iets bij.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22569
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Steven »

Men heeft proberen inspelen op de vraag van de klant (dat leert men wel), op de lijn 12 was men grote vragende partij om nieuwere treinen te krijgen met meer capaciteit. Het nieuwere materieel is echter niet overal zo simpel weg te halen. Dus werd er besloten om die M6 stam uit Charleroi te laten doorrijden en de gevolgen zijn er naar. Had de huidige IR blijven rijden had je nu met M5 gezeten gedurende bijna de volledige dag, extra capaciteit = ja, extra comfort = nee. Kortweg gezegd de keuze was niet simpel. Ze hebben blijkbaar vooral naar de vraag voor comfort van de klant zitten luisteren. Wat er altijd scheef loopt in Charleroi weet ik ook niet voor de moment. Het is wel een lijn waar naast materiaalproblemen ook andere problemen opduiken. Het zou niet de eerste keer zijn dat er een trein is die serieuze vertraging oploopt door een conflict met een reiziger waardoor de treinbegeleider niet wil vertrekken. Kortweg het is niet zomaar terug te brengen tot 1 fout maar eerder een samenloop van meerder fouten dit het lastig maken voor de mensen op L12. Heel jammer eigenlijk.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Adler »

Steven schreef:Wat er altijd scheef loopt in Charleroi weet ik ook niet voor de moment. Het is wel een lijn waar naast materiaalproblemen ook andere problemen opduiken.
Ik denk niet dat je dit probleem enkel kan toeschrijven aan Charleroi.
Het is een probleem dat schijnt op te duiken bij elke lijn die vanuit het zuiden des lands naar het noorden rijdt.
Vroeger had je net hetzelfde met Manage-Turnhout tot ze het uiteindelijk na lang aandringen ook hebben veranderd in Brussel-Turnhout.
Met Jambes-Essen en Dinant-Essen had je dus net hetzelfde.
Bartjedj

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Bartjedj »

En daar komt dan ook nog eens de overbelasting van L25/27 bij. Het minste probleem tussen Brussel en Antwerpen heeft steeds grote gevolgen.

BDJ
jan_olieslagers
Berichten: 3570
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad de drukte op L25/L27 en L0, denk ik. En inderdaad ook de lengte van de lijn sowieso: mijn toenmalige chef bij de NMBS reed naar huis, vlakbij Quiévrain, met de IC uit Verviers, die was ook meer in vertraging dan op tijd, en soms grote vertragingen van zelfs meer dan een uur - en dat zien we bij ons toch maar zelden, denk ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Als ik het woord 'afgeschaft' door de micro hoor word ik een beetje misselijk, weer zoveel mensen die te laat zullen toekomen!
Ik vraag me trouwens af of een trein waarvan slechts een gedeelte van de reisweg wordt afgeschaft, ook als 'afgeschafte trein' in de statististieken terecht komt.
Het zou me niet verwonderen dat een trein slechts als afgeschaft wordt gecatalogiseerd als hij volledig is afgeschaft.
Als dat zo zou zijn, is dit natuurlijk een handig middel om de stiptheidscijfers weer wat beter te maken.
Beperk een trein Charleroi-Essen tot Antwerpen en alles is weer in orde. Al de mensen voor Ekeren en verder zullen wel hun plan trekken om thuis te geraken.
Wat is er trouwens gebeurd met de eis van de minister om de stiptheidscijfers te laten opstellen door een onafhankelijk organisme dat geen enkele binding heeft met de NMBS-groep ?
Ik hoor daar weer niets meer van. Dat is weer in een doofpot terecht gekomen zeker ?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Robin »

met alle respect voor het actiecomitie maar ik vind dat ze over het minste kunnen zagen.
Dat treinen worden afgeschaft is zeker niet goed maar ik ondervind het ook soms, zoals vanmorgen;
6hr06 IC Antwerpen - Brussel : afgeschaft
6hr17 IC Antwerpen - Charleroi : afgeschaft

hoor je daar mensen over klagen en een heel actiecomitie oprichten? ikzelf sta er dan ook te koekeloeren tot 6hr35 maar welke andere optie heb je?

Dat er problemen zijn met de tractievoertuigen kan gebeuren, deze worden dan ook dagelijks gebruikt? Laat uw auto het nooit afweten bij intensief gebruik?

Overlaatst las ik in de reactie van het comitie een vrouw en die wou dat de goederentreinen over L12 werden verboden ivm gevaarlijke stoffen, jongens waar zijn we mee bezig...
Kan ik ook wel zagen dat ik hier treinen hoor voorbij rijden die wagons op sleep hebben met platte vlakken, dan hoor je ze tot hier daveren.

weer wat stof om over te discuteren :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door groentje »

Een hogere betrouwbaarheid zou toch wel mogen, denk ik. Als ik zie hoeveel pannes en andere technische problemen het materieel heeft, kan ik dat niet aanvaarden. Af en toe eens een panne, akkoord, techniek is ook niet feilloos, maar niet in de mate waarin het nu gebeurd. Allez, ik zie elke dag weer de relaasnummertjes voor een afschaffing weer de deur uitvliegen.
Voor de vergelijking met de wagen: een doorsnee wagen heeft veel minder pech. En een trein wordt intensiever gebruikt, maar ook intensiever nagezien. Of staat jouw auto elke 2 weken in de garage?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Adler »

Robin schreef:met alle respect voor het actiecomitie maar ik vind dat ze over het minste kunnen zagen.
Ik noem dat niet het minste en ik noem dat ook niet zagen.
Of vind jij het plezant om voortdurend een uur langer onderweg te zijn dan normaal ?
En wat betreft al die defecte treinen, vind jij het dan normaal dat er elk jaar meer dan 10000 treinen worden afgeschaft ?
Dat is meer dan 30 treinen per dag.
En in het geval hier gaat het dan nog om defekten aan zeer recent materiaal.
Een vergelijking met auto's gaat ook niet op, een trein kost honderden keren meer dan een auto, is gemaakt van veel duurzamere onderdelen en wordt ook veel beter en intensiever onderhouden (dat hoop ik toch).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22569
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Steven »

Wat Robin wil zeggen is dat je bijna voor elke lijn een actiecomité kan samenstellen. Het comité van L12 en turnhouthoutmanage hebben zich tot nu toe veelal gedragen alsof ze de enige lijn met problemen zijn en dat komt bij andere mensen over als vrij egoïstisch gedrag.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Adler »

Steven schreef:Wat Robin wil zeggen is dat je bijna voor elke lijn een actiecomité kan samenstellen. Het comité van L12 en turnhouthoutmanage hebben zich tot nu toe veelal gedragen alsof ze de enige lijn met problemen zijn en dat komt bij andere mensen over als vrij egoïstisch gedrag.
Er is niemand die die andere mensen tegenhoudt om ook een actiecomité op te richten.
Dat de NMBS verdorie hun werk doen, dan zullen er geen actiecomités moeten zijn.
Of denk je nu echt dat die mensen dat doen omdat ze er plezier in hebben ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22569
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigers lijn 12 hebben het gehad!

Bericht door Steven »

Er moet niet voor alles een actiecomité komen. Zo was er hier twee jaar terug een zware commotie rond het feit dat tijdens de spits een aantal P treinen vrij kort (3 treinen op 12 min en dan 40 niets) op elkaar reden en een bepaalde P trein hier zelfs gewoonweg niet stopte terwijl die net het interval zou verbeteren. Men heeft geen actiegroep opgericht maar gewoon de lokale politiek zijn werk laten doen en die laten opkomen voor zijn inwoners. Met succes trouwens.
Plaats reactie