Militaire spoorlijn Kapellen-Brasschaat
Militaire spoorlijn Kapellen-Brasschaat
Een dieseltrein reed zondag naar het Fort van Kapellen via de in onbruik zijnde militaire spoorweg. Daarna ging het met legervoertuigen naar het Kamp Brasschaat. En dat allemaal voor het goede doel: tehuis Hoveberg in Hove.
De NMBS en het Kamp Brasschaat organiseerden zondag een kerstactie. Onder de noemer Sporen voor het goede doel reed een dieseltrein vanuit Antwerpen-Centraal naar het Fort van Kapellen. In die gemeente ging dat via de amper 70 centimeter brede militaire spoorlijn. De trein kruiste de Koning Albertlei en de Koningin Elisabethlei, wat in zes jaar maar één keer gebeurde.
Vanuit Kapellen werden de 140 deelnemers met militaire voertuigen overgebracht naar het Kamp Brasschaat. Daar volgden een demo van de artillerie, een diner en een bezoek aan het Artilleriemuseum.
De opbrengst van de kerstactie gaat naar tehuis Hoveberg in Hove, waar twintig andersbegaafden met het syndroom van Down wonen. Er moet nog worden geteld, maar in 2007 ging het om 5.000 euro.
Bron: GVA
hier een foto, ik reed over de spoorweg en zag deze plots staan. Even rondje rijden en foto nemen
De NMBS en het Kamp Brasschaat organiseerden zondag een kerstactie. Onder de noemer Sporen voor het goede doel reed een dieseltrein vanuit Antwerpen-Centraal naar het Fort van Kapellen. In die gemeente ging dat via de amper 70 centimeter brede militaire spoorlijn. De trein kruiste de Koning Albertlei en de Koningin Elisabethlei, wat in zes jaar maar één keer gebeurde.
Vanuit Kapellen werden de 140 deelnemers met militaire voertuigen overgebracht naar het Kamp Brasschaat. Daar volgden een demo van de artillerie, een diner en een bezoek aan het Artilleriemuseum.
De opbrengst van de kerstactie gaat naar tehuis Hoveberg in Hove, waar twintig andersbegaafden met het syndroom van Down wonen. Er moet nog worden geteld, maar in 2007 ging het om 5.000 euro.
Bron: GVA
hier een foto, ik reed over de spoorweg en zag deze plots staan. Even rondje rijden en foto nemen
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Ik vraag mij nog altijd af hoe ze het doen om met MW41 te rijden op een spoorbreedte van 70 cm... Waarschijnlijk mis ik hier iets.
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Weeral journalistiekDietrich schreef:Ik vraag mij nog altijd af hoe ze het doen om met MW41 te rijden op een spoorbreedte van 70 cm... Waarschijnlijk mis ik hier iets.
Nog een foto die op GVA staat:
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Ik heb gisteren van een kennis gehoord die erbij was dat men de spoorlijn zou gaan vernieuwen.
Ze zouden zelfs een nieuwe loc aankopen.
Ze zouden zelfs een nieuwe loc aankopen.
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Wat staat er op die bordjes boven zijn lichten ?Bibke schreef:
Nog een foto die op GVA staat:
Is hij NIET tot het vliegveld gereden maar slechts tot ford Kapellen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Op die platen boven de lichten is het logo van Defensie geplakt.dentheo schreef:Wat staat er op die bordjes boven zijn lichten ?Bibke schreef:
Nog een foto die op GVA staat:
Is hij NIET tot het vliegveld gereden maar slechts tot ford Kapellen ?
Op http://www.treinfoto2000.be staat een duidelijke foto:
http://www.treinfoto2000.be/december2008/4149.jpg
En hier een foto van de rit uit 2007:
http://www.treinfoto2000.be/december200 ... eg9157.jpg
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Vreemd, ik wist niet eens dat die lijn nog berijdbaar was!
En is er dan nog militaire beweging in Brasschaat? Ik dacht van niet...
Interessante foto's!
En wat bedoelt men met "een spoorbreedte van 70cm" ? Het lijntje zit toch nog gewoon aangekoppeld op het reguliere netwerk én er kunnen gewone treinstellen over rijden...
En wat is men dan van plan, indien men gaat moderniseren?
Nu ben ik wel eens van plan om er eens naartoe te reizen en eens wat foto's te nemen... it lijntje intrigeert mij! Want is het lijnnumer van dit spoor eigenlijk? Ik weet dat het een aftakking is van L12.
En is er dan nog militaire beweging in Brasschaat? Ik dacht van niet...
Interessante foto's!
En wat bedoelt men met "een spoorbreedte van 70cm" ? Het lijntje zit toch nog gewoon aangekoppeld op het reguliere netwerk én er kunnen gewone treinstellen over rijden...
En wat is men dan van plan, indien men gaat moderniseren?
Nu ben ik wel eens van plan om er eens naartoe te reizen en eens wat foto's te nemen... it lijntje intrigeert mij! Want is het lijnnumer van dit spoor eigenlijk? Ik weet dat het een aftakking is van L12.
-
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Het vliegveld is in alle geval niet meer in gebruik door de militairen.Trammist schreef:En is er dan nog militaire beweging in Brasschaat?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Trammist schreef:Vreemd, ik wist niet eens dat die lijn nog berijdbaar was!
En is er dan nog militaire beweging in Brasschaat? Ik dacht van niet...
Interessante foto's!
En wat bedoelt men met "een spoorbreedte van 70cm" ? Het lijntje zit toch nog gewoon aangekoppeld op het reguliere netwerk én er kunnen gewone treinstellen over rijden...
En wat is men dan van plan, indien men gaat moderniseren?
Nu ben ik wel eens van plan om er eens naartoe te reizen en eens wat foto's te nemen... it lijntje intrigeert mij! Want is het lijnnumer van dit spoor eigenlijk? Ik weet dat het een aftakking is van L12.
De vermelding spoorbreedte van 70 cm is weer een journalistieke uitschuiver.
De lijn werd op 12 november 2007 gecontroleerd (toen is de fout met de 70 cm er al ingeslopen):
zie http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... d=KI1K0V5U.
Van moderniseren is geen sprake.
Ik vrees dat je dat lijntje niet zomaar kan bezoeken. Het ligt op militair domein.
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Ik denk niet dat dit lijntje een lijnnummer heeft aangezien het om een militaire lijn gaat.
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Bibke schreef: Ik vrees dat je dat lijntje niet zomaar kan bezoeken. Het ligt op militair domein.
Ik zou rustig beginnen wandelen in Kapellen, het is niet zeker dat je iemand tegenkomt voor de luchthaven in Brasschaat.
Ik weet niet of er poorten over de baan staan aan het ford van Kapellen (nu opslag Museum ,van het leger, zware wapens). dan moet je daaromheen lopen , spoor komt er ook weer uit.
Let op splitsing van vroegere lijn naar Hoogboom ligt daar ook ergens (opgebroken ?) , dus links aanhouden
Rond heel het domein van Brasschaat staat zeker geen draad... je kan er zo naartoe fietsen van Kapellen en het spoor ligt parallel aan die weg, paar honderd meter rechts in het bos.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
De spoorbreedte van 70 cm die regelmatig opduikt in persberichten is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
In het begin van de 20ste eeuw werd door de toenmalige regering beslist om de fortengordel rond Antwerpen te verbinden met een stoomtram, dat was inderdaad een spoor van 70 cm, vandaar waarschijnlijk de verwarring.
Kort voor de eerste wereldoorlog werd op enkele maanden tijd een strategische spoorweg aangelegd tussen de verschillende Antwerpse fortjes.
Deze spoorweg liep via het park van Brasschaat naar Kapellen en dan verder naar Stabroek.
Tijdens de eerste wereldoorlog hebben de Duitsers Kapellen verbonden met het kamp van Brasschaat. Dit is het normaalspoor waar deze topic over gaat.
Een aftakking werd eveneens gelegd naar de gewezen kazerne te Hoogboom in de richting van de Mishagendreef.
Tijdens de oorlog werd deze lijn gebruikt voor het transport van soldaten en munitie. De treinen waren uitgerust met afweergeschut en gepantserde wagons.
Op bepaalde punten waren steunpunten voorzien voor de bevoorrading met kolen en water. De lokale bevolking wist deze kolen ook goed liggen
Na de eerste wereldoorlog werd deze lijn gemoderniseerd en onderhouden door troepen gelegerd in de kazerne van Hoogboom.
Er werd ook nog een militair stationnetje gebouwd in Kapellen dat is blijven bestaan tot in 1995.
In de eerste jaren na de tweede wereldoorlog werd deze lijn geexploiteerd voor de militairen die vanaf Kapellen naar de kampen van Brasschaat of Hoogboom konden rijden.
Tot voor enkele jaren werd deze lijn nog gebruikt om militair materiaal te vervoeren naar het kamp van Brasschaat met een trein gesleept door een gehuurde dieselocomotief of met een Unimog.
In het begin van de 20ste eeuw werd door de toenmalige regering beslist om de fortengordel rond Antwerpen te verbinden met een stoomtram, dat was inderdaad een spoor van 70 cm, vandaar waarschijnlijk de verwarring.
Kort voor de eerste wereldoorlog werd op enkele maanden tijd een strategische spoorweg aangelegd tussen de verschillende Antwerpse fortjes.
Deze spoorweg liep via het park van Brasschaat naar Kapellen en dan verder naar Stabroek.
Tijdens de eerste wereldoorlog hebben de Duitsers Kapellen verbonden met het kamp van Brasschaat. Dit is het normaalspoor waar deze topic over gaat.
Een aftakking werd eveneens gelegd naar de gewezen kazerne te Hoogboom in de richting van de Mishagendreef.
Tijdens de oorlog werd deze lijn gebruikt voor het transport van soldaten en munitie. De treinen waren uitgerust met afweergeschut en gepantserde wagons.
Op bepaalde punten waren steunpunten voorzien voor de bevoorrading met kolen en water. De lokale bevolking wist deze kolen ook goed liggen
Na de eerste wereldoorlog werd deze lijn gemoderniseerd en onderhouden door troepen gelegerd in de kazerne van Hoogboom.
Er werd ook nog een militair stationnetje gebouwd in Kapellen dat is blijven bestaan tot in 1995.
In de eerste jaren na de tweede wereldoorlog werd deze lijn geexploiteerd voor de militairen die vanaf Kapellen naar de kampen van Brasschaat of Hoogboom konden rijden.
Tot voor enkele jaren werd deze lijn nog gebruikt om militair materiaal te vervoeren naar het kamp van Brasschaat met een trein gesleept door een gehuurde dieselocomotief of met een Unimog.
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Dat klopt niet helemaal : Hoogboom lag aan de vroegere strategische ringlijn rond Antwerpen en had dus geen eigen aftakking. De Duitse lijn naar Brasschaat takte af in Hoogboom en liep naar het fort van Brasschaat. De nu nog bestaande militaire lijn dateert van 1926.
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Volgens mijn idee loopt de lijn van Hoogboom (nu asielcentrum) naar Fort Kapellen (kruist weg net voor het Ford) sluit daar aan op lijn en dan naar Klein schietveld Brasschaat...gysev schreef:Dat klopt niet helemaal : Hoogboom lag aan de vroegere strategische ringlijn rond Antwerpen en had dus geen eigen aftakking. De Duitse lijn naar Brasschaat takte af in Hoogboom en liep naar het fort van Brasschaat. De nu nog bestaande militaire lijn dateert van 1926.
Laatst gewijzigd door dentheo op 24 dec 2008, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel
Is het spoor nu eigendom van Infrabel, het Belgisch Leger, of nog "iemand" anders?