Militaire spoorlijn Kapellen-Brasschaat

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Militaire spoorlijn Kapellen-Brasschaat

Bericht door Robin »

Een dieseltrein reed zondag naar het Fort van Kapellen via de in onbruik zijnde militaire spoorweg. Daarna ging het met legervoertuigen naar het Kamp Brasschaat. En dat allemaal voor het goede doel: tehuis Hoveberg in Hove.

De NMBS en het Kamp Brasschaat organiseerden zondag een kerstactie. Onder de noemer Sporen voor het goede doel reed een dieseltrein vanuit Antwerpen-Centraal naar het Fort van Kapellen. In die gemeente ging dat via de amper 70 centimeter brede militaire spoorlijn. De trein kruiste de Koning Albertlei en de Koningin Elisabethlei, wat in zes jaar maar één keer gebeurde.

Vanuit Kapellen werden de 140 deelnemers met militaire voertuigen overgebracht naar het Kamp Brasschaat. Daar volgden een demo van de artillerie, een diner en een bezoek aan het Artilleriemuseum.

De opbrengst van de kerstactie gaat naar tehuis Hoveberg in Hove, waar twintig andersbegaafden met het syndroom van Down wonen. Er moet nog worden geteld, maar in 2007 ging het om 5.000 euro.

Bron: GVA

hier een foto, ik reed over de spoorweg en zag deze plots staan. Even rondje rijden en foto nemen :mrgreen:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dietrich

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Dietrich »

Ik vraag mij nog altijd af hoe ze het doen om met MW41 te rijden op een spoorbreedte van 70 cm... Waarschijnlijk mis ik hier iets.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Bibke »

Dietrich schreef:Ik vraag mij nog altijd af hoe ze het doen om met MW41 te rijden op een spoorbreedte van 70 cm... Waarschijnlijk mis ik hier iets.
Weeral journalistiek :!:



Nog een foto die op GVA staat:
Afbeelding
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Hobbes »

Ik heb gisteren van een kennis gehoord die erbij was dat men de spoorlijn zou gaan vernieuwen.
Ze zouden zelfs een nieuwe loc aankopen.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door dentheo »

Bibke schreef:
Nog een foto die op GVA staat:
Afbeelding
Wat staat er op die bordjes boven zijn lichten ?

Is hij NIET tot het vliegveld gereden maar slechts tot ford Kapellen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:
Bibke schreef:
Nog een foto die op GVA staat:
Afbeelding
Wat staat er op die bordjes boven zijn lichten ?

Is hij NIET tot het vliegveld gereden maar slechts tot ford Kapellen ?
Op die platen boven de lichten is het logo van Defensie geplakt.

Op http://www.treinfoto2000.be staat een duidelijke foto:

http://www.treinfoto2000.be/december2008/4149.jpg

En hier een foto van de rit uit 2007:

http://www.treinfoto2000.be/december200 ... eg9157.jpg
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Trammist »

Vreemd, ik wist niet eens dat die lijn nog berijdbaar was! :o
En is er dan nog militaire beweging in Brasschaat? Ik dacht van niet...
Interessante foto's!
En wat bedoelt men met "een spoorbreedte van 70cm" ? Het lijntje zit toch nog gewoon aangekoppeld op het reguliere netwerk én er kunnen gewone treinstellen over rijden...
En wat is men dan van plan, indien men gaat moderniseren?
Nu ben ik wel eens van plan om er eens naartoe te reizen en eens wat foto's te nemen... it lijntje intrigeert mij! Want is het lijnnumer van dit spoor eigenlijk? Ik weet dat het een aftakking is van L12.
jan_olieslagers
Berichten: 3525
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door jan_olieslagers »

Trammist schreef:En is er dan nog militaire beweging in Brasschaat?
Het vliegveld is in alle geval niet meer in gebruik door de militairen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Bibke »

Trammist schreef:Vreemd, ik wist niet eens dat die lijn nog berijdbaar was! :o
En is er dan nog militaire beweging in Brasschaat? Ik dacht van niet...
Interessante foto's!
En wat bedoelt men met "een spoorbreedte van 70cm" ? Het lijntje zit toch nog gewoon aangekoppeld op het reguliere netwerk én er kunnen gewone treinstellen over rijden...
En wat is men dan van plan, indien men gaat moderniseren?
Nu ben ik wel eens van plan om er eens naartoe te reizen en eens wat foto's te nemen... it lijntje intrigeert mij! Want is het lijnnumer van dit spoor eigenlijk? Ik weet dat het een aftakking is van L12.

De vermelding spoorbreedte van 70 cm is weer een journalistieke uitschuiver.

De lijn werd op 12 november 2007 gecontroleerd (toen is de fout met de 70 cm er al ingeslopen):
zie http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... d=KI1K0V5U.

Van moderniseren is geen sprake.
Ik vrees dat je dat lijntje niet zomaar kan bezoeken. Het ligt op militair domein.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Trainspotterke

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Trainspotterke »

Ik denk niet dat dit lijntje een lijnnummer heeft aangezien het om een militaire lijn gaat.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door dentheo »

Bibke schreef: Ik vrees dat je dat lijntje niet zomaar kan bezoeken. Het ligt op militair domein.

Ik zou rustig beginnen wandelen in Kapellen, het is niet zeker dat je iemand tegenkomt voor de luchthaven in Brasschaat.

Ik weet niet of er poorten over de baan staan aan het ford van Kapellen (nu opslag Museum ,van het leger, zware wapens). dan moet je daaromheen lopen , spoor komt er ook weer uit.
Let op splitsing van vroegere lijn naar Hoogboom ligt daar ook ergens (opgebroken ?) , dus links aanhouden
Rond heel het domein van Brasschaat staat zeker geen draad... je kan er zo naartoe fietsen van Kapellen en het spoor ligt parallel aan die weg, paar honderd meter rechts in het bos.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Adler »

De spoorbreedte van 70 cm die regelmatig opduikt in persberichten is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
In het begin van de 20ste eeuw werd door de toenmalige regering beslist om de fortengordel rond Antwerpen te verbinden met een stoomtram, dat was inderdaad een spoor van 70 cm, vandaar waarschijnlijk de verwarring.

Kort voor de eerste wereldoorlog werd op enkele maanden tijd een strategische spoorweg aangelegd tussen de verschillende Antwerpse fortjes.
Deze spoorweg liep via het park van Brasschaat naar Kapellen en dan verder naar Stabroek.

Tijdens de eerste wereldoorlog hebben de Duitsers Kapellen verbonden met het kamp van Brasschaat. Dit is het normaalspoor waar deze topic over gaat.
Een aftakking werd eveneens gelegd naar de gewezen kazerne te Hoogboom in de richting van de Mishagendreef.

Tijdens de oorlog werd deze lijn gebruikt voor het transport van soldaten en munitie. De treinen waren uitgerust met afweergeschut en gepantserde wagons.
Op bepaalde punten waren steunpunten voorzien voor de bevoorrading met kolen en water. De lokale bevolking wist deze kolen ook goed liggen :)

Na de eerste wereldoorlog werd deze lijn gemoderniseerd en onderhouden door troepen gelegerd in de kazerne van Hoogboom.
Er werd ook nog een militair stationnetje gebouwd in Kapellen dat is blijven bestaan tot in 1995.

In de eerste jaren na de tweede wereldoorlog werd deze lijn geexploiteerd voor de militairen die vanaf Kapellen naar de kampen van Brasschaat of Hoogboom konden rijden.

Tot voor enkele jaren werd deze lijn nog gebruikt om militair materiaal te vervoeren naar het kamp van Brasschaat met een trein gesleept door een gehuurde dieselocomotief of met een Unimog.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door gysev »

Dat klopt niet helemaal : Hoogboom lag aan de vroegere strategische ringlijn rond Antwerpen en had dus geen eigen aftakking. De Duitse lijn naar Brasschaat takte af in Hoogboom en liep naar het fort van Brasschaat. De nu nog bestaande militaire lijn dateert van 1926.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door dentheo »

gysev schreef:Dat klopt niet helemaal : Hoogboom lag aan de vroegere strategische ringlijn rond Antwerpen en had dus geen eigen aftakking. De Duitse lijn naar Brasschaat takte af in Hoogboom en liep naar het fort van Brasschaat. De nu nog bestaande militaire lijn dateert van 1926.
Volgens mijn idee loopt de lijn van Hoogboom (nu asielcentrum) naar Fort Kapellen (kruist weg net voor het Ford) sluit daar aan op lijn en dan naar Klein schietveld Brasschaat...
Laatst gewijzigd door dentheo op 24 dec 2008, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Trammist

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Trammist »

Is het spoor nu eigendom van Infrabel, het Belgisch Leger, of nog "iemand" anders?
Plaats reactie