K V B schreef:
Volgens mij zou een echte sneldienst Brugge - Maldegem - Eeklo - Zelzate - Antwerpen (met mischien nog een paar extra stops, maar niet teveel) wel handig kunnen zijn.
Hoi,
In de Buurtspoorwegentijd bestonden er uiteraard veel langere lijnen, zoals bijvoorbeeld Antwerpen - Gent (via N70) of zelfs Antwerpen - Blankenberge. Dit was natuurlijk een goedkoop alternatief om naar de kust te rijden, maar de trein is natuurlijk nog steeds veel sneller en comfortabeler dan de bus. Een bus is dan ook niet echt geschikt voor lange afstanden, ik dacht dat men daarvoor (buiten het stadsgebied) de trein had.
Overigens, wie gaat die sneldienst gebruiken? 65+'ers die de ganse dag niks beters te doen hebben en voor het plezier maar wat (op kosten van de belastingbetaler) meerijden? Zo heb je er genoeg, mooi voorbeeld daarvan is de kusttram. Met alle respect voor die mensen, ik ben ook voorstander van zo'n initiatief, zolang deze vrijkaarten ook nuttig worden gebruikt en niet als tijdverdrijf dienen! Hetzelfde met een dagje shoppen... Om hoelaat komen ze terug? Pal in het spitsuur natuurlijk. En dan moeten ze een plaatsje hebben, terwijl jij zelf de hele dag op school gezeten of gewerkt hebt... Maar gelukkig is dat maar een klein deel van de 65+'ers.
Om je voorstel even te weerleggen: lijn 58 Brugge - Gent is een zéér drukke lijn (en deze zal dan vanaf volgend jaar ook met extra capaciteit, gelede bussen dus, uitgebaat worden) en een sneldienst over het ganse traject zou geen kwaad kunnen, potentieel genoeg. Die sneldienst bestaat tegenwoordig al op weekdagen tussen Eeklo en Brugge, maar zou in mijn ogen gerust uitgebreid kunnen worden. Wat het deel Eeklo - Zelzate betreft, is mijn enthousiasme minder groot. Voor het moment wordt daar een uurfrequentie gereden met de lijnen 96/97 en ik heb de indruk dat dit niet echt succesvolle lijnen zijn. Sneldiensten inleggen daar heeft volgens mij dan ook geen enkele zin.
Tussen Zelzate en Antwerpen is er in weze al een sneldienst op weekdagen. Vanuit Zelzate kan er met lijn 49 tot in Moerbeke gereden worden, alwaar aansluiting is met de lijn 41S naar Antwerpen Linkeroever. Deze werd trouwens opgericht als alternatief voor de Nederlands lijn 19 Hulst - Breda die enkele jaren geleden niet langer langs die kanten passeerde en nu trouwens ook nergens meer stopt op Belgisch grondgebied (uitgezonderd 2 haltes in Antwerpen). Deze 41S kent veel klanten, maar rijdt spijtig genoeg enkel tijdens de spitsuren, waardoor een groot aantal klanten mislopen wordt. Mogelijks komt er nog wel een regulaire dienst op weekdagen en wie weet ook op zaterdag, maar daar zijn we nog wel even van verwijderd.
M.a.w.: voor een uitgebreide extra sneldienst Brugge - Eeklo - Gent ben ik te vinden, alsook voor een eventuele verlenging van lijn 41S naar Zelzate, maar zeker een uitbreiding van het aanbod hiervan.
Een echte sneldienst Zelzate - Gent is er niet echt...
Op weekdagen is er in de spitsuren weldegelijk de lijn 55S die een heel stuk van het normale traject afsnijdt.
Ik heb nog eens gekeken, en het is inderdaad beter dan toen die voor het eerst elke uur begon te rijden. Er zijn overigens nog meer varianten, zoals de ritten via de scholen.
Wel is het zo dat als je in Aalter ten zuiden van het rondpunt woont je laatste bus uit Maldegem om 17u21 is. Dat is veel te vroeg. Je zal maar eens wat overwerken. De dienstregeling is ook niet echt regelmatig, met een groot gat in de namidag. Eigenlijk moet je hier een strakke uurregelin rijden, met tijdens de spits een paar versterkingsritten zodat je dan aan een halfuurdients komt. Dan wordt die lijn bruikbaar.
Zeker waar wat je daar zegt. Lijn 87 is verre van een drukke lijn buiten de spitsuren, en dat heeft zeker zijn redenen... Ik had het trouwens enkel over de varianten op het traject Aalter - Maldegem.
Grtz,
Maikel