buslijnen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

Vic,

Ik moet je inderdaad gelijk geven dat het gebruik van soms te kleine busjes (soms heb je amper 12 zitplaatsen) voor de belbus tot problemen cq ergernissen kan leiden. Onlangs wou ik vanuit Ieper de laatste belbus richting Nieuwkerke nemen. Toen ik om 15u30 telefoneerde deelde men mij doodleuk mee dat ie "volzet" was. Mijn repliek : jamaar, het is de laatste belbus van de dag, hoe moet ik dan op mijn bestemming geraken? De centralist ging eerst de chauffeur vragen of het nog ging, maar ik zag de bui al hangen en heb dan maar gezegd dat ik met die vanuit Poperinge (die luxe is er nog in Nieuwkerke) zou meegaan...

Overigens interpreteert men het begrip "basismobiliteit" heel ruim in West-Vlaanderen. Zo heb je in Kortrijk een stadsnet dat om de 20 min rijdt en waar soms totaal lege ritten te vinden zijn, anderszijds raak je vanuit Ieper en Poperinge na 19u30 het Heuvelland niet meer in (terwijl ALLE andere belbussen doorrijden tot 21u30, weekends tot 22u30). Andersom is de eerste belbus uit het Heuvelland pas om 8u40, terwijl dat ook veel vroeger is in andere gebieden.

Veel belbussen worden ook gereden door privé-exploitanten. Soms hebben die ook de marge niet om een standaardbus te kunnen "missen" (of hebben ze er zelfs geen ter beschikking, zoals bvb Hendriks of Modern Toerisme in Oost-Vlaanderen), alhoewel dit in het weekend wel moet kunnen lukken. Vergeet ook niet dat dergelijke exploitanten maar een bepaald bedrag per type bus per km krijgen (een belbus "kost" De Lijn minder dan een standaardbus). Maar misschien eens een ideetje om in Mechelen op te gooien :D.

groeten, Steve
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

steved schreef: En toch zijn er genoeg mensen die de belbus op deze manier gebruiken. Zijn zij dan allemaal ziende blind? Argumenteer liever eens waarom je vindt dat de belbus hiervoor niet geschikt is zou zijn. Ik zal je antwoord met plezier aan Mechelen doorspelen.
De Belbus moet je op voorhand reserveren. Dat is een probleem als je pas om 17u25 weet dat je om 17u30 naar huis kan... Ik werk bijvoorbeeld van 9 uur tot mijn werk van die dag af is. Dat kan 18u zijn, dat kan 19u zijn, dat kan 15u zijn (vooral als het mooi weer is :-)
Een belbus die je twee uur of meer op voorhand moet bestellen is dan onbruikbaar.
Dat is ook de reden waarom je voor pendelaars tijdens de spits de kadans moet verhogen. De meeste mensen werken tegenwoodig niet meer exact tot 17u00...
Rond het spitsuur zijn dergelijke verbindingen veelal geënt op scholierenverkeer.


Daar krijg je dus geen pendelaar mee in de bus. Als je wil dat meer mensen met de bus naar het werk gaan dan moet je tijdens de spits bussen aanbieden waar pendelaars wat aan hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

KVB belbussen doen raar of zelden grote afstanden, zoals hier in de regio heb je belbus de faluintjes, die doet een route waar de gewone bussen ni komen (maar heeft er wel een paar gemeenschappelijke haltes mee om aan te sluiten). dus is deze bus zo al niet opgericht om het doel te bekomen maar wel om bepaalde missing links te bieden die te weinig gebruikt worden om er pertinent een bus op te laten rijden. (in dit geval ook om praktische reden, de belbus heeft een route door een aantal straten waar een gewone bus serieus wat doorgangsproblemen zou kennen wegens haar afmeting, daar waar de belbus er nog wel mooi en vlot doorkan)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:KVB belbussen doen raar of zelden grote afstanden, zoals hier in de regio heb je belbus de faluintjes, die doet een route waar de gewone bussen ni komen (maar heeft er wel een paar gemeenschappelijke haltes mee om aan te sluiten). dus is deze bus zo al niet opgericht om het doel te bekomen maar wel om bepaalde missing links te bieden die te weinig gebruikt worden om er pertinent een bus op te laten rijden.
Vandaar dat ik de suggestie dat de belbus een bruikbaar alternatief voor een pendelaar is zo raar vond... Ik blijf er bij dat om voor woon-werk verkeer bruikbaar te zijn een bus toch langer moet doorrijden dan halfzes 's avonds...

Overigens, de belbus die in Aalter komt rijdt van Lotenhulle to aan Middelburg. Best een eind. (Dat is Middelburg Oost Vlaanderen, niet Middelburg in Zeeland...)
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

hoi,

1/ grote belbusgebieden hebben 2 à 4 voertuigen ter beschikking

2/ als persoon 1 tot 17u20 werkt en persoon 2 tot 17u25 en een derde tot 17u50 en de vierde tot 18u kan je moeilijk in landelijke gebieden een tienminutenfrequentie aanbieden. Dan neem je (en ik ga hier even grondig vloeken) beter de auto/carpool/fiets/benenwagen als na/voorvervoer...

Wat bvb wel kan is een pendeldienst vanuit het station naar afgelegen industrieterreien. Dan kan je idd met een redelijk hoge frequentie werken.

Maar helaas : kijk maar eens hoeveel mensen de OV-bussen nog gebruiken bij Ford of Opel. Vroeger had je tientallen bussen, maar dan gingen de arbeiders ook direct naar huis. Nu moet er nog gesport worden, even naar de krantenboer gaan, naar de supermarkt, etc. Allemaal dingen waarop het OV niet kan inspelen (het is immers ook geen taxi service he).

3/ in de meeste gebieden die pendelaars aanvoeren naar Brussel komen deze pas na 17u/17u30 aan op hun bestemming per trein.

4/ Het ideale OV bestaat niet ! (tenzij men straks het teleporteren uitvindt)

gr, Steve
Plaats reactie