buslijnen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

MaiKeg schreef:
K V B schreef: Mensen die van Maldegem naar Antwerpen willen. Of van Eeklo naar Brugge, of van Zelzate naar Maldegem...
Diegenen die van Maldegem naar Antwerpen willen, kunnen de bus nemen tot Gent (of eerst via Eeklo) en aldaar de trein nemen naar Antwerpen. Volgens mij een pak sneller.
Maldegem - Antwerpen is 2 uur met het OV op dit moment (via Gent). Ik demnk dat een snelbus over de expressweg het toch wel sneller zou doen...
Schoolkinderen horen met de fiets naar school te gaan. Waar in Vlaanderen is er geen middelbare of lagere school op fietsafstand?
Hier. Ik zou elke dag 32 kilometer moeten fietsen om naar de dichtsbijzijnde secundaire school te kunnen gaan. Nog maar te zwijgen over de mensen die hier nog meer noordelijk, tegen de grens wonen.[/quote][/quote]

Vlaanderen is doorgaans wel dichter bevolkt, en dus is er meestal wel een school in de gemeente. Aalter (waar ik opgroeide) heeft verschillende scholen, en toch gingen velen nog elders naar school. Ik reisde elke dag met de trein naar Brussel nota bene (naar een school die ik nog steeds met hart en ziel haat, maar dat is een ander verhaal).

32 km is best wel veel. Waar woon jij?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

zoveel express is er aan die expressweg niet meer aan tenzij je zou willen dat de bus aan elk kruispunt op de dure fotos staat.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

K V B schreef: Maldegem - Antwerpen is 2 uur met het OV op dit moment (via Gent). Ik demnk dat een snelbus over de expressweg het toch wel sneller zou doen...
Welja, maar dan is er meer nood aan een deftige treinverbinding dan aan een busverbinding, vind ik. Het is absurd om met een bus 70 km te gaan afleggen om enkele mensen vanuit Maldegem naar Antwerpen te brengen. En wie van de Maldegemenaars zal er regelmatig de bus naar Antwerpen nemen? Ik denk dat men daar eerder geneigd is naar 2 andere steden te gaan, nl. Brugge en Gent. Hetzelfde voor Zelzate. Een rechtstreekse sneldienst heeft daar geen enkele zin... En die zal er ook nooit komen in het huidig beleid van De Lijn.
Vlaanderen is doorgaans wel dichter bevolkt, en dus is er meestal wel een school in de gemeente. Aalter (waar ik opgroeide) heeft verschillende scholen, en toch gingen velen nog elders naar school. Ik reisde elke dag met de trein naar Brussel nota bene (naar een school die ik nog steeds met hart en ziel haat, maar dat is een ander verhaal).

32 km is best wel veel. Waar woon jij?
Ik woon in Kieldrecht. De dichtsbijzijnde secundaire ASO-school (maar één die geen flut waard is) is Sint-Maarten in Beveren op zo'n 14 kilometer van mijn deur. Er wordt echter veel meer naar school gegaan richting Sint-Niklaas, wat zo'n 16 kilometer betekent. Ik voel mij niet geroepen om die afstand elke dag door weer en wind 2 keer af te leggen... Het feit dat hier in de ochtendspits 4 extra gelede bussen worden ingelegd richting Sint Niklaas zegt wel genoeg.

Grtz,
Maikel
Slos

Bericht door Slos »

K V B schreef: De speciale schoolritten laat je maar weg. Schoolkinderen horen met de fiets naar school te gaan. Waar in Vlaanderen is er geen middelbare of lagere school op fietsafstand?
Wat een onzin zeg, die schoolkinderen zijn de grootste gebruikers van die lijn. Ik heb lijn 87 ook 6 jaar gebruikt om van Lotenhulle naar Deinze te rijden.
Ik kon met m'n fietsje ook naar het dichterbij gelegen Aalter gaan ja, maar waarom? Om een richting te volgen die ik niet wou volgen en dat in weer en wind? :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd ook hier in westen van vlaams brabant zijn de grote toenames soms alleen al te danken door het gebruik van scholieren die de lijnbus nemen. de bussy-pass is voor velen dan ook een zegen aangezien deze buiten de schooluren zowat overal in vlaanderen bruikbaar is.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Misschien kunnen we dit splitsen? Want, dit wordt meer een Bus-discussie... Ze is wel interessant, maar toch...
En eigenlijk ben ik benieuwd naar de plannen van Trainspotterke voor de andere 9 provincies.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

K V B schreef: Men moet ook niet eerst alle industriezones ontsluiten. Daar zijn weinig fileproblemen. Eerst maar eens goed de stadcentra ontsluiten. Met bussen en trams en treinen die vlot rijden, en die dat ook in het weekeinde doen. Dat rond Antwerpen stoptreinen in het weekeinde maar elke twee uur rijden (of zelfs niet) is absurd. Daar moet gewoon zeven dagen op zeven een halfuursdienst rijden. Minstens. Daar kan men beter geld in stoppen, in plaats van in bussen die op het platteland in de naam van de basismobiliteit grotendeels leeg rondrijden.
1e in enkele reacties (wel 'n leuk topicje) :D

Men moet juist WEL de industriezones aanpakken. 50% van de fileproblemen rond bvb Brussel wordt "veroorzaakt" door mensen die in de diverse terreien rond de ring (bvb Diegem, Machelen, Zellik, Chée de Mons, ...) werken. Natuurlijk moet men ook niet zomaar lukraak wat bussen inleggen. De tijden moeten aansluiten op de werkuren (shiften, dagwerk, weekendwerk). Ik vermoed dat dit in andere steden net zo is.

In de steden (Gent, Antwerpen, Luik) rijden genoeg bussen, het is enkel de stomme politici die het woord door-stro-ming nog moeten leren kennen. Je zal zien dat met bvb beïnvloeding van verkeerslichten, busstroken er al heel wat opgelost kan worden. Wat is het nut om nog de frequentie te verhogen als alles toch strop zit...

gr, Steve
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

Wover schreef:
K V B schreef: En plaats van te dromen over het heropenen van al jaren opgebroken spoorlijnen (is wel leuk, maar er is niet een oneindige hoeveelheid geld beschikbaar) zou men eerst eens kunnen denken aan een echt snelbusnet. Een busnet dat de mazen in het spoorwegnet dicht. Zoals een Ieper - Brugge, en een Gent - Zelzate - Terneuzen. Met bussen die eerder op tourincars dan stadsbussen lijken. Met een tariefsysteem waar je gewoon een kaartje van A naar B kan kopen ipv. je eerst in een zonesysteem te moeten verdiepen. Bussen die van een duidelijk herkenbaar en centraal busstation vertrekken. In vele landen slaagt men er zelfs in dergelijke busdiensten kostendekken of zelfs met winst uit te baten. Maar in België mag dat niet.
Hier heb je wel een punt eigenlijk. Vroeger toen de NMVB nog bestond was het toch de taak van de NMBS om lange streekbussen in te leggen die "missing links" verbonden. Ik weet nu niet met welk soort bussen dat die reden, want het was voor mijn tijd, maar waarom voert men dat niet terug in?

NMBS voor bussen die missing links verbinden en die enkel in dorps/stadskernen stoppen en De Lijn voor vervoer tussen afgelegen plaatsen en lokale bus/treinstations.
In den ouden tijd had je twee systemen :

* sinds de jaren 30 reed de NMBS 'aanvullende' busdiensten (tabellen 200-499), deze werden ingericht om minder ontsloten gebieden (geen buurttram) een aansluiting op het spoorwegnet te bieden. Enkele lijnen hierin kon je gerust als "lang" beschouwen, bvb Moeskroen-Brussel, Ieper-Brugge. Sommigen kenden een kort leven, anderen (zoals de 305 of 307) bestaan hedentendage nog altijd.

* vanaf jaren 50 begonnen de 'vervangende' buslijnen. Daar waar frequenties omlaaggingen of baanvakken gesloten werden ging de NMBS bussen inzetten. Deze kregen hetzelfde nummer als de treintabel.

Het is een beetje simplistisch, maar ik ben nu al een tijdje bezig om al die lijnen historisch te situeren en ik ben wellicht hiermee de volgende 20 jaar zoet mee :D

Over die missing links : hoe zit het met de kostendekking :D (ook De Lijn zit hedentendage op haar centjes)

gr, Steve
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

K V B schreef: Ik heb nog eens gekeken, en het is inderdaad beter dan toen die voor het eerst elke uur begon te rijden. Er zijn overigens nog meer varianten, zoals de ritten via de scholen.

Wel is het zo dat als je in Aalter ten zuiden van het rondpunt woont je laatste bus uit Maldegem om 17u21 is. Dat is veel te vroeg. Je zal maar eens wat overwerken. De dienstregeling is ook niet echt regelmatig, met een groot gat in de namidag. Eigenlijk moet je hier een strakke uurregelin rijden, met tijdens de spits een paar versterkingsritten zodat je dan aan een halfuurdients komt. Dan wordt die lijn bruikbaar.
Al ooit van de belbus gehoord? Wat voor nut heeft het om vaste lijnen te laten rijden als er toch geen kat op zit. Over lege bussen in het platteland : hier zal de komende jaren werk van gemaakt worden dmv het netmanagement. Vergeet trouwens ook niet dat veel platteland tussen 2 steden in ligt.

Ik zie dat gat trouwens niet in lijn 87, er zit toch een sterke regelmaat (uurdienst) in de dienstregeling. De verschuiving van de patroontijd van lijn 87 is te wijten aan de aansluitingen met de treinen te Aalter (in de voormiddag richting Gent, in de namiddag komende uit Gent)

gr, Steve
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

steved schreef: Al ooit van de belbus gehoord?
Ja. Is niet echt geschikt voor woon werk verkeer.
Wat voor nut heeft het om vaste lijnen te laten rijden als er toch geen kat op zit.
Wat voor nut heeft het om een halve dienst aan te bieden waar een werkende mens niks aan heeft. Doe het goed, of doe het niet.

Ik zie dat gat trouwens niet in lijn 87, er zit toch een sterke regelmaat (uurdienst) in de dienstregeling. De verschuiving van de patroontijd van lijn 87 is te wijten aan de aansluitingen met de treinen te Aalter (in de voormiddag richting Gent, in de namiddag komende uit Gent)
Er is inderdaad een verschuiving in de patroontijd, maar dat is het probleem niet.

Als je even de dienstregeling er bij pakt, dan zal je zien dat de laatste twee doorgaande ritten Maldegem - Deinze om 15u21 en 17u12 zijn. Juist tijdens de spits is het aanbod dus eerder mager... Buiten de spits een mooie uurdienst aanbieden, maar tijdens de spits net weer niet is niet hoe je pendelaars aantrekt.

Dat men de patroontijd aanpast kan ik begrijpen, maar het zou beter zijn moest men in de namiddag gewoon Maldegem - Aalter - Deinze met vertrek in Maldegem om x:21 en dat minstens tot 20u.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

MaiKeg schreef:
Vroeger was er inderdaad het systeem van vervangende en aanvullende autobusdiensten. De vervangende werden gereden met de groene bussen van de NMBS, de aanvullende met de oranje bussen van de Buurtspoorwegen.

Grtz,
Maikel
Zowel de vervangende als de aanvullende lijnen werden gereden met groene bussen. Veruit de meeste van deze lijnen waren verpacht, sommige lijnen aan de NMVB. Daarvoor waren zelfs bussen voorzien met een hoger comfortniveau dan de doorsneebussen van De Lijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Bericht door steved »

K V B schreef: Ja. Is niet echt geschikt voor woon werk verkeer.
En toch zijn er genoeg mensen die de belbus op deze manier gebruiken. Zijn zij dan allemaal ziende blind? Argumenteer liever eens waarom je vindt dat de belbus hiervoor niet geschikt is zou zijn. Ik zal je antwoord met plezier aan Mechelen doorspelen.
K V B schreef: Wat voor nut heeft het om een halve dienst aan te bieden waar een werkende mens niks aan heeft. Doe het goed, of doe het niet.

knip

Als je even de dienstregeling er bij pakt, dan zal je zien dat de laatste twee doorgaande ritten Maldegem - Deinze om 15u21 en 17u12 zijn. Juist tijdens de spits is het aanbod dus eerder mager... Buiten de spits een mooie uurdienst aanbieden, maar tijdens de spits net weer niet is niet hoe je pendelaars aantrekt.

Dat men de patroontijd aanpast kan ik begrijpen, maar het zou beter zijn moest men in de namiddag gewoon Maldegem - Aalter - Deinze met vertrek in Maldegem om x:21 en dat minstens tot 20u.
Rond het spitsuur zijn dergelijke verbindingen veelal geënt op scholierenverkeer. Het vertrek om 16u20 ri Deinze is dan ook hierop gebaseerd. Is er vraag voor een dergelijke doorgaande rit? Ik denk dat je de mensen die doorgaand van Maldegem naar Deinze willen reizen op één hand kan tellen. De ritten van 16:21 en 16:41 uit Maldegem worden wellicht door scholieren gebruikt. Mager aanbod dus?

En veelal komen de pendelaars uit Brussel toch na 17u aan. Daarom de vertrekken om 17:36 en 17:49. Het is trouwens een gat van 1u15. Veelal moet je dergelijke "gaten" ook zoeken in de diensten van de bussen die erop rijden (probeer het maar es te verkopen om voor 1 enkele rit 1 bus op 1 enkele dienst te rijden :lol: ).

En als je ziet wat een royale bediening Maldegem met lijn 87 heeft vanuit Aalter hoef je echt niet te zeuren hoor :D.

Sorry dat ik lastig doe, maar het is nu eenmaal mijn natuur :wink:

gr, Steve
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja steved je zal uwe regio waar je daar woont (zoals ik vermoed) wel het beste kennen he :-) wie zijn wij dan om er kritiek op te geven. ik vond je argumenten al zeker duidelijk genoeg
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

overweg13 schreef: Zowel de vervangende als de aanvullende lijnen werden gereden met groene bussen. Veruit de meeste van deze lijnen waren verpacht, sommige lijnen aan de NMVB. Daarvoor waren zelfs bussen voorzien met een hoger comfortniveau dan de doorsneebussen van De Lijn.
Ja idd. Was een foute redenering van mijnentewege...

En ik snap eigenlijk niet waarom lijn 87 hier als voorbeeld van minderwaardig OV wordt genomen. Er zijn wel andere voorbeelden in Vlaanderen met kernen die ocharme 2 keer per dag (en in het weekend helemaal niet) worden bediend door vaste lijnen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

MaiKeg schreef:
overweg13 schreef: Zowel de vervangende als de aanvullende lijnen werden gereden met groene bussen. Veruit de meeste van deze lijnen waren verpacht, sommige lijnen aan de NMVB. Daarvoor waren zelfs bussen voorzien met een hoger comfortniveau dan de doorsneebussen van De Lijn.
Ja idd. Was een foute redenering van mijnentewege...

En ik snap eigenlijk niet waarom lijn 87 hier als voorbeeld van minderwaardig OV wordt genomen. Er zijn wel andere voorbeelden in Vlaanderen met kernen die ocharme 2 keer per dag (en in het weekend helemaal niet) worden bediend door vaste lijnen...

Juist: toen ik hoorde van de basismobiliteit ging er plots een nieuwe wereld voor me open: plots zou ik gebieden die tot nog toe voor mijn groep onbereikbaar waren (25 personen ongeveer) met het grootste gemak kunnen bereiken. Vooral in de beide Vlaanderen is dat niet het geval. De regio tussen Brugge en Oostende bijvoorbeeld (met Metekerke en Houtave) heeft nauwelijks vaste lijnen in het weekend, en de belbussen zijn te klein voor groepsvervoer. Je gaat me niet horen zeggen dat er nu niet veel meer mogelijkheden zijn dan pakweg 10 jaar geleden, maar af en toe stoot je toch nog op enorme hiaten. Het minste wat je zou kunnen verwachten is dat de Lijn de belbus kan vervangen door een standaardbus als een groep erom vraagt, en dat een aantal haltes wordt uitgesloten omdat ze echt niet met een standaardbus bereikbaar zijn, maar dat gebeurt dus niet. Soms krijg ik het voorstel om de groep in 2 te splitsen en 2 opeenvolgende belbussen te gebruiken, maar zie je het al gebeuren: sorry mensen, nu verspelen we hier een uur tijd om op het tweede deel van de groep te wachten. Enige souplesse zou dus niet misstaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie