Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Silke

Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Silke »

Dag beste treinforum!

Zoals nog waarschijnlijk enkele onder jullie vind ik het lettertype op de oudere stationsnaamsbordjes een fantastisch lettertype(het lettertype zoals op dit bord:http://www.hgbtf.net/download/file.php? ... &mode=view. Sterk en toch uniek. Nu zie ik jaar na jaar de bordjes allemaal vernieuwd worden, wat ik eigenlijk ongelofelijk jammer vind.

Ik had al eens een poging gedaan om de naam van het lettertype te vinden, want 'k wou niet dat het kwijt ging. Na wat gebel naar de NMBS en heel wat doorverwijs, en veel uitgeleg was er een enthousiaste dame die heel zeker aan ons zei: Frutiger!
Jammer genoeg na even opzoeken was het duidelijk: frutiger is het nieuwe NMBS-huisstijl lettertype, zeker niet mis, maar niet zoals dat oude type met z'n specifieke schone N-nen en E's.

Is er dus toevallig iemand die weet hoe dit lettertype heet? (En eventueel of er een computerversie van bestaat?)


Verder, moesten jullie het niet weten, of meer waarschijnlijk, het font niet meer dan in zetletters en stencils bestaan, zouden jullie het dan erg vinden moest ik foto's gebruiken uit dit topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=4074 om het font na te maken? De foto's zouden natuurlijk enkel en alleen gebruikt worden als referentie om de letters correct te kunnen traceren. (Wat een fantastisch topic trouwens, ik had vroeger er al eens over nagedacht om overal bordjes te gaan fotograferen, en was mijn hoofd al aan 't breken over hoe ik het gemakkelijkste aan de V, U, X Y zou kunnen geraken, haha).


Alvast bedankt!

(Mijn excuses moest dit al eens gevraagd en beantwoord geweest zijn! 'k Kon het hier niet onmiddellijk terugvinden!)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Bordensteker »

Bent u een leuk lettertype in een tijdschrift tegengekomen? Tenzij u een expert bent moet u maar gissen naar de benaming, en zonder naam is het vinden van een font praktisch onmogelijk.
Vervolgens legt men uit wat je dan nog wel kunt doen!

Dus ik hoop voor u dat iemand gewoon het antwoord wéét, maar zolang dat nog niet blijkt, zou u er een gooi naar kunnen doen met http://computertotaal.nl/software/21345 ... efont.html
Silke

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Silke »

Ahaa, alvast bedankt voor de tip! 'k Heb het geprobeerd; er komen best wel vergelijkbare types uit, (Akazan Bold, Wyvern Heavy, PF Din), maar jammer genoeg nooit exact hetzelfde!
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Eimai »

Meer dan waarschijnlijk zal het wel een eigen ontwerp zijn. Vandaag worden nog steeds hier en daar speciaal lettertypes ontworpen voor bepaalde huisstijlen. 't Lijkt nog zowat het meest op een variant van DIN, al zijn er te veel verschillen om het een echte afgeleide te noemen.

Als het een vrij beschikbaar lettertype is geweest zou het alleszins al veel helpen moesten er ook ergens kleine letters te vinden zijn ipv enkel hoofdletters. Ik meen me te herinneren dat ooit wel eens ergens tegengekomen te zijn, maar kan me totaal niet meer herinneren waar.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Eimai »

Beetje meer opgezocht, en blijkt dat dit lettertype dus vóór jaren 70/80 ook op alle wegwijzers in België werd gebruikt (en op sommige plekken zullen daar ongetwijfeld nog wel overblijfselen van te vinden zijn). Vanaf dat jaar werd SNV gebruikt op wegwijzers. Maar voorlopig dus nog geen naam voor het lettertype dat we zoeken...

Hoe komt het trouwens dat niemand het weet? Het lettertype wordt toch nog steeds op nieuwe stationsborden gebruikt?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door kika »

Nee er zijn ondertussen al 2 (?) lettertypes verder dan dat wat hierboven werd aangehaald. De vorige versie had ook kleine letters, kijk bijvoorbeeld maar naar Poperinge. Over het gebruik van die foto's: dat zal je denk aan individuele foto-posters moeten vragen, eventueel erbij vertellen wat je er mee wilt doen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Adler »

Silke schreef: Is er dus toevallig iemand die weet hoe dit lettertype heet? (En eventueel of er een computerversie van bestaat?)
Volgens mij is dit DIN 1451 Mittelschrift.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door kika »

De N is bijvoorbeeld al anders.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Eimai »

kika schreef:Nee er zijn ondertussen al 2 (?) lettertypes verder dan dat wat hierboven werd aangehaald. De vorige versie had ook kleine letters, kijk bijvoorbeeld maar naar Poperinge. Over het gebruik van die foto's: dat zal je denk aan individuele foto-posters moeten vragen, eventueel erbij vertellen wat je er mee wilt doen.
Er zijn een aantal lettertypes, maar in bvb Beervelde en in Weerde hebben ze toch nog niet zo heel lang geleden (zo'n 3 jaar terug) nieuwe lichtborden gezet met het oude lettertype.

Wat betreft de oude wegwijzers, op deze pagina kan je hetzelfde lettertype zien, met dus ook kleine letters.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door kika »

Is dat werkelijk het oude lettertype of is dat dezelfde familie met enkele kleine aanpassingen? Ik ben grafisch erg zwak begaafd, dus ik kan er (ver) naast zitten. Ik dacht dat bij de oude:
de onderkant van L wat langer is
de hoek van het schuine been van de R net wat anders is
Eimai: Weerde en Beervelde, dat is toch hetzelfde als Evergem, niet? Maar Beverlo heeft weer wat anders. Consistentie is soms ver te zoeken.

Je zou ook een keer ergens anders kunnen navragen, ik zag dat er een kunstprojectje was wat een gelijkaardig -maar ander- lettertype heeft gebruikt: http://waterschoenen.blogspot.de/2009/1 ... k-met.html
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Eimai »

Lettertypes "leven" een beetje hé. Het zal niet meer 100% hetzelfde zijn als 60 jaar terug inderdaad. Technologie verandert ook, en in het overschakelen naar modernere middelen wordt het op zijn beurt ook weer lichtjes aangepast. Er onstaan variantes die een beetje smaller zijn of wat dikker, en als Silke ook effectief gaat beginnen met een lettertype te creëren van de foto's zal het op zijn beurt weer net iets anders zijn.

Maar de vraag was dus welk lettertype dit is, maar vooralsnog is er geen naam opgedoken. Dus het is zoeken naar de plekken waar het lettertype recent nog gebruikt is. Als er echt niemand te vinden is die die nieuwe borden in plekken als Weerde, Berlaar en Beervelde heeft gezet, is de andere optie dus de oude wegwijzers. Het is moeilijk te zien met zo weinig hoofdletters maar het lettertype op de oude wegwijzers is wel degelijk detzelfde familie (in de versie daarvoor was alles wel in hoofdletters in dat lettertype, maar dan zitten we al 60 jaar geleden of zoiets), en het schijnt dus ook op een paar nieuwere borden te vinden te zijn, dus zoek misschien waar die wegwijzers staan en zoek het stickertje op de achterkant met de naam van de firma die ze geplaatst heeft :-)

Edit: m'n geografische kennis is blijkbaar goed, want 'k heb al de eerste borden gevonden: link

Edit2: ja sorry, 'k ben nog wel wat bezig met typografie, daarmee, en ik wist dat ik dat lettertype nog op een ander bord was tegengekomen, en wel hier, alleen is dat ook een rare: "Deurne" staat in ons befaamd lettertype, "Antwerpen" niet... Er staat wel een stickertje op de achterkant van de firma, en 't is erg wazig op streetview maar we herkennen het logo van Janssens (bizar, die gebruiken dat lettertype toch nooit...), maar dus, 't is weer een hint in de zoektocht... en misschien weer enkele mensen die je kan opbellen
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door Glodenox »

Als je de borden van Weerde wilt zien kan je altijd hier terecht. Ik had ze namelijk al een tijdje geleden gepost.
groentje
Berichten: 7287
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Lettertype (oudere) stationsnaamsbordjes

Bericht door groentje »

@Eimai, je ziet dat je niet de enige bent met een interesse voor typografie.
Plaats reactie