Re: Seingevers winkelen tijdens werkuren
Geplaatst: 15 nov 2013, 17:28
Ik zie de brandweermannen in de kazerne naast mijn bureau idd. vooral hun (eigen) wagen onderhouden, niet de brandweerwagen.dentheo schreef:Alleen zorgt men daar dan meestal voor een "bezigheid" en zie je bv. brandweermannen hun wagen onderhouden....
Ze zouden toch een deel van de administratie kunnen overnemen van hun collega's. Idem voor loketbedienden, die kunnen toch ook perfect administratie doen, de klantendienst ondersteunen, etc. op het moment dat er geen klanten zijn aan het loket.Shrek schreef:En wat voor bezigheid zou je EBP-operatoren dan kunnen geven?dentheo schreef:Alleen zorgt men daar dan meestal voor een "bezigheid" en zie je bv. brandweermannen hun wagen onderhouden....
Er wordt de mogelijkheid gegeven (soms door de oversten zelfs aangespoord) om zich in te schrijven voor selectieproeven voor een andere job binnen het spoor: onderchef Infrabel, treinbestuurder, ... Noem maar op!Cipallieter schreef:Als er inderdaad 2.600 seingevers zijn zal het nog wel even duren voor ze zijn uitgestorven (ik neem aan dat ze niet worden ontslagen).
In theorie kan een onderchef Infrabel in opleiding na het succesvol afronden van fase 3 ingezet worden als operator. Tijdens de opleiding onderchef, tussen de verschillende fasen, moet die onderchef in opleiding nog wel eerst een lokale opleiding krijgen voor die ingezet.Jeroen schreef:Maar er worden toch niet-weinig gebuisde kandidaat-onderchefs naar die functie doorgeschoven?
Seingevers/EBP-operatoren hebben de specifieke taak voor het tijdig openen van seinen en de reisweg van de treinen te controleren en aan te passen waar nodig: waar veiligheid voorop staat. In enkele seinhuizen krijgen ze de taak voor de rechtvaardigingen van vertragingen in te geven...rdv schreef:[Ze zouden toch een deel van de administratie kunnen overnemen van hun collega's. Idem voor loketbedienden, die kunnen toch ook perfect administratie doen, de klantendienst ondersteunen, etc. op het moment dat er geen klanten zijn aan het loket.
Zoiets kan dus lelijk verrassen, enkele projecten iets vertraagd en er gaan teveel mensen weg.... een verlofperiode, ziekte en problemen !!! (google maar eens op Mainz Duitsland Juli 2013)speakervoice schreef: De leeftijdspyramide speelt zeker ook een rol. Veel seingevers/EBP-operatoren zijn niet meer ver van hun pensioen, maar er zitten ook heel wat dertigers bij... Maar pensioenen snijden ook langs twee kanten: waar tekorten zijn (zoals in Antwerpen), weegt het eens zo zwaar als er daar iemand op pensioen gaat.
Dat hangt er ook weer van af: er is ook nog een verschil in de ochtend-, avond- en nachtshift qua treinverkeer. Reken dus zeker op twee weken... Daarbij: als je één opleiding geeft, moet je die laten bijzitten bij een ervaren EBP-operator. Ook hier weegt het personeelstekort dus weer zwaar: je verliest een EBP-operator extra tijdens die opleidingsdagen die opgevangen moet worden door andere collega's.dentheo schreef:Hoe lang duurt het eigenlijk om een epb operator om te scholen voor een ander scherm op een andere lijn ?
Wel, dat is dus bij mijn weten niet correct. Ik heb zelf geen weet van kandidaat-onderchefs die na een bepaalde fase worden ingezet als seingever, wél van de praktijken dat gebuisde kandidaat-onderchefs seingever worden (seingever, niet EBP-operator want die moeten ze meer betalen) of zelfs verkeersinfobediende. Dat ze oorspronkelijk voor een andere functie waren aangeworven of een andere graad hebben, maakt weinig uit. Het is dan aanpassen of buiten. Veel van die mensen proberen na een wachtperiode nog eens mee te doen aan de opleiding onderchef (de "derde kans").speakervoice schreef:In theorie kan een onderchef Infrabel in opleiding na het succesvol afronden van fase 3 ingezet worden als operator. Tijdens de opleiding onderchef, tussen de verschillende fasen, moet die onderchef in opleiding nog wel eerst een lokale opleiding krijgen voor die ingezet.Jeroen schreef:Maar er worden toch niet-weinig gebuisde kandidaat-onderchefs naar die functie doorgeschoven?
Mocht de onderchef Infrabel in opleiding in fase 4 of 5 alsnog niet slagen, dan zal deze alsnog ontslagen worden en niet ingezet worden als seingever/EBP-operator. Je zit met het graadverschil (lees: loonverschil), maar ook dat die persoon aangeworven was om onderchef Infrabel te zijn en geen operator... Dit alles buiten het feit om dat er beslist is om geen seingevers/EBP-operatoren meer aan te werven/aan te stellen.
Maar dat wil dan zeggen dat in een drukke periode (enkele nachten op rij met veel werven, extratreinen in de zomer, een ongeval, onvoorziene schade,...) dat werk blijft liggen.rdv schreef:Ze zouden toch een deel van de administratie kunnen overnemen van hun collega's. Idem voor loketbedienden, die kunnen toch ook perfect administratie doen, de klantendienst ondersteunen, etc. op het moment dat er geen klanten zijn aan het loket.
Dan zal het waarschijnlijk aan de lokale/regionale noden liggen op dat ogenblik: regio-managers passen overal wel een mouw aan.Jeroen schreef:[...]praktijken dat gebuisde kandidaat-onderchefs seingever worden (seingever, niet EBP-operator want die moeten ze meer betalen) of zelfs verkeersinfobediende. [...]
En het is evenmin zo dat seinhuizen en administratieve diensten naast elkaar zitten. In tegendeel. Het grootste deel administratie zit gewoon op twee plaatsen in Brussel. Frankrijkstraat en hallepoortlaan. De logistiek die je zou krijgen om wat dossiers te verhuizen tot bij die mensen Of om die mensen even op die bewuste bureau te krijgen is een nog veel grotere geldverspilling. Welke soort administratie laat je ze dan trouwens doen? Wat dossiers sorteren??Shrek schreef:Maar dat wil dan zeggen dat in een drukke periode (enkele nachten op rij met veel werven, extratreinen in de zomer, een ongeval, onvoorziene schade,...) dat werk blijft liggen.rdv schreef:Ze zouden toch een deel van de administratie kunnen overnemen van hun collega's. Idem voor loketbedienden, die kunnen toch ook perfect administratie doen, de klantendienst ondersteunen, etc. op het moment dat er geen klanten zijn aan het loket.
Er is niet veel administratief werk dat geen bepaalde datum heeft waarop het af moet zijn