Als het van N-VA afhangt, worden ook de spoorwegen geregionaliseerd. En die worden dan niet opgedeeld in een tweeledige onderneming zoals volgend jaar staat te gebeuren, maar in zes verschillende bedrijven: een Vlaamse en een Waalse NMBS die de treinen doen rijden, een Vlaamse, Brusselse en Waalse Infrabel die het spoornet onderhouden en één confederale veiligheidsdienst die het verkeer monitort op het hele Belgische net. Dat schrijft Het Laatste Nieuws op gezag van de partijwoordvoerder.
Als het van N-VA afhangt, wordt ook het personenvervoer geliberaliseerd en opengesteld voor private maatschappijen.
dan moeten de gewesten ook verantwoordelijk zijn voor het spoor op hun grondgebied.
dat wil zeggen
- dat ze zelf moeten kunnen beslissen (en betalen) waar ze in spoorlijnen & stations investeren
- dat ze zelf de prijs van het treinkaartje moeten kunnen bepalen om alzo het gebruik van de trein te stimuleren
en in de huidige structuur is dit niet mogelijk
maar opsplitsen en privatiseren zijn geen wondermiddelen waarmee alle problemen opgelost zijn.