K V B schreef:Hogersluys schreef:Waarschijnlijk om de aankoopprijs te spreiden. Achteraf kom je natuurlijk duurder uit, maar tegen dan zit er uiteraard al lang iemand anders op de voorzittersstoel bij de NMBS.
Die "Cross Border" lease is aan de ene kant puur een financieringsmethode. Op termijn hoeft het niet eens duurder te zijn dan gewoon het geld te lenen, want je kan gebruik maken van allerhande fiscale mogelijkheden. Al is daar ook wel risico aan verboden...
In juni 1995 was er trouwens een heel schandaal rond die "sale-and-lease-back"-operaties van de NMBS.
De financiele sectie van de Brusselse BOB heeft toen huiszoekingen verricht in de kantoren van de NMBS en in de woningen van NBMS-toplui.
De speurders waren op zoek naar mogelijk gesjoemel bij die "sale-and-lease-back"-operaties.
Het kwam erop neer dat de spoormaatschappij een deel van haar treinstellen verkocht en onmiddellijk terug huurde bij de nieuwe eigenaar.
Zo kon op korte termijn het negatieve bedrijfsresultaat wat verbeterd worden.
De leasingprijs kwam uiteindelijk goedkoper uit dan de jaarlijkse afschrijving van het spoormaterieel.
Bij die transacties werden sommige hooggeplaatste personen bij de NMBS ervan verdacht zich verrijkt te hebben via commissielonen.
Etienne Schouppe, toen afgevaardigde bestuurder van de NMBS, werd tot in de vroege uurtjes ondervraagd.