Eurostar: zelf biljet printen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Patrick »

Is al sinds eind april in voege bij NMBS: je kan zelf je ticketje printen.
Barcode moet wel gescand worden aan de check-in, dus dit vereist nog een manuele ingreep.
Is België koploper? Op de UK-site van Eurostar is hierover niets te vinden.
(Bron)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Hogersluys »

Koploper in het schrappen van de dienstverlening? Goede evolutie. :roll: Altijd stellen ze zulke automatisering voor als het groot gemak, maar zoals steeds komt het er vooral op neer dat de klant vanaf nu maar alles zelf moet doen. Je ziet dat ook bij internetbankieren.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Patrick »

Vind ik niettemin een gunstige evolutie: je hoeft niet meer naar het station om je ticketjes af te halen, of ze uit een "soms" werkende automaat te halen :wink:
dentheo
Berichten: 8178
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door dentheo »

Patrick schreef:Vind ik niettemin een gunstige evolutie: je hoeft niet meer naar het station om je ticketjes af te halen, of ze uit een "soms" werkende automaat te halen :wink:
Klopt en voor het zelfprinten van binnenlandse kaartjes, denk ik dat je gelijk hebt, Belgie was daar koploper...
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4333
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
Patrick schreef:Vind ik niettemin een gunstige evolutie: je hoeft niet meer naar het station om je ticketjes af te halen, of ze uit een "soms" werkende automaat te halen :wink:
Klopt en voor het zelfprinten van binnenlandse kaartjes, denk ik dat je gelijk hebt, Belgie was daar koploper...
De NMBS was er inderdaad vroeg bij en beweerde zelfs dat ze de eersten waren, maar dat is niet waar: DB (en ik dacht ook ÖBB) was eerder.

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door treinbruno »

Met een DB,OBB,SBB,FS,... ticket moet je ook langs de balie hoor, die ticketen hebben geen magneetband zodat het poortje je ticket kan lezen :)
Afbeelding
dentheo
Berichten: 8178
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door dentheo »

treinbruno schreef:Met een DB,OBB,SBB,FS,... ticket moet je ook langs de balie hoor, die ticketen hebben geen magneetband zodat het poortje je ticket kan lezen :)

Poortjes in Duitsland en Zwitserland ???
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4333
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door rvdborgt »

Patrick schreef:Is al sinds eind april in voege bij NMBS: je kan zelf je ticketje printen.
Barcode moet wel gescand worden aan de check-in, dus dit vereist nog een manuele ingreep.
Er staat niets bij over een manuele ingreep. Bij mijn weten hebben de poortjes inmiddels een scanner voor streepjescodes gekregen. Dus in plaats van je ticket in een gleuf te stoppen, kun je dan de streepjescode langs de scanner halen.

In de "productfiche" staat:
"De reizigers in bezit van een individueel ATB ticket voorzien van een magneetstrook of een streepjescode en de reizigers in bezit van een Pdf ticket kunnen inchecken via de automatische poortjes (ook wel «gates» genoemd)."

http://alg_voorw.b-rail.be/pdf/NL0303001000%20Eurostar%20Algemeen_01052009.pdf

Groetjes,
Rian
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Hogersluys »

dentheo schreef:
Patrick schreef:Vind ik niettemin een gunstige evolutie: je hoeft niet meer naar het station om je ticketjes af te halen, of ze uit een "soms" werkende automaat te halen :wink:
Klopt en voor het zelfprinten van binnenlandse kaartjes, denk ik dat je gelijk hebt, Belgie was daar koploper...
Wat ik frappant vond was volgende foto van station Sinaai in 1995:
Afbeelding (Bron: http://home.planet.nl/~schif026/index.html)

Je ziet duidelijk een kaartautomaat staan. Volgens de fotograaf van de foto was het een pilootproject.

Vandaag ziet Sinaai er zo uit:
Afbeelding (Bron: eigen foto, 30 april 2009)

Bij de restauratie van het station is de kaartautomaat duidelijk verdwenen. Weet iemand waarom? Want het is toch een vreemde regel dat mensen die geen kaartje hebben er maar eentje aan de conducteur moeten vragen (ik vraag me af hoeveel procent van de mensen dat werkelijk doet. Volgens mij wordt vanaf die onbemande stations massaal zwart gereden.) In Nederland heeft bijna ieder station een kaartautomaat. Dat moet voor België toch ook mogelijk zijn (al bedenk ik me net dat dat voor de NMBS aanleiding kan geven tot de sluiting van een heleboel bemande stations)
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Paul »

Hogersluys schreef:Bij de restauratie van het station [Sinaai] is de kaartautomaat duidelijk verdwenen. Weet iemand waarom?
Hallo,

Dat was toen inderdaad een pilootproject en het heeft niet lang geduurd. Waarom het geen vervolg heeft gekregen weet ik niet, ik vermoed vandalisme, of het feit dat de automaat meer defect was dan dat hij werkte... In ieder geval heeft de NMBS ervoor gekozen om alleen in bemande stations kaartjesautomaten ("Automatische verdelers van vervoerbewijzen" in het Nederfrans van de NMBS) te plaatsen. Ik vind die dingen trouwens erg gebruiksonvriendelijk, in vergelijking met bv. de automaten in Nederland.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Hogersluys »

In bemande stations zijn kaartautomaten nu net niet noodzakelijk. Ze zullen het nooit leren bij de NMBS. Al begrijp ik hun punt wel dat die automaten extreem vandalismegevoelig zijn. Maar opnieuw: hoe doet men het in Nederland dan?
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 09 mei 2009, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Paul »

Hogersluys schreef:In bemande stations zijn kaartautomaten nu net niet noodzakelijk.
Noodzakelijk niet, maar wel heel welkom want
1) aan het loket staat vaak een lange wachtrij en
2) het loket is niet altijd open.
Maar misschien moeten we een nieuwe topic 'kaartjesautomaten' beginnen want dit heeft niet veel meer met zelf geprinte Eurostarbiljetten te maken.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door wimpiespoor »

Hogersluys schreef:In Nederland heeft bijna ieder station een kaartautomaat. Dat moet voor België toch ook mogelijk zijn (al bedenk ik me net dat dat voor de NMBS aanleiding kan geven tot de sluiting van een heleboel bemande stations)
In Nederland zijn alle stations van kaartautomaten voorzien. De meeste mensen kopen hun vervoerbewijs bij voorkeur ook bij een automaat, ook op de stations waar nog wel over de balie kaartjes worden verkocht. Waarom? Omdat het veel sneller gaat. Daarbij is een belangrijke factor, dat de meeste mensen in Nederland giraal, dat willen zeggen: met een bankpas kunnen en willen betalen. Betalen met een bankpas, ook voor kleine bedragen, ("pinnen" in Nederland) wordt over een breed front door het bedrijfsleven gestimuleerd, omdat het voor het bedrijfsleven minder kosten met zich meebrengt dan betalen met kontant geld.
Wim
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door wattman »

wimpiespoor schreef: In Nederland zijn alle stations van kaartautomaten voorzien. De meeste mensen kopen hun vervoerbewijs bij voorkeur ook bij een automaat, ook op de stations waar nog wel over de balie kaartjes worden verkocht. Waarom? Omdat het veel sneller gaat.
Eerder nog omdat je bij het loket extra moet betalen. 8)
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door wimpiespoor »

wattman schreef: Eerder nog omdat je bij het loket extra moet betalen. 8)
Welnee, wat maakt voor de meeste mensen nou die 50 cent uit. Ik denk dat als de automaten 50 cent duurder zouden zijn, dat dan nog de meeste mensen voor de automaat zouden kiezen.
Wim
Plaats reactie