De VSOE (ORIENT EXPRESS) IN BELGIE
Orient express
Bij mijn ouders een artikel gelezen dat uit het laatste nieuws komt. Daarin was onder meer te lezen dat op 10 mei 2009 de Orient Express vanuit Brussel zou vertrekken (vermoedelijk de zuid) naar Venetië.
Verder stond in het artikel ook een deel uitleg over verleden en heden van deze prachtige trein.
Verder stond in het artikel ook een deel uitleg over verleden en heden van deze prachtige trein.
Re: Orient express
Hier kan je een ticketje kopen:
http://www.incento.nl/Venice_Simplon-Orient-Express.asp
Voor 2000 tot 3000 euro ben je gesteld
http://www.incento.nl/Venice_Simplon-Orient-Express.asp
Voor 2000 tot 3000 euro ben je gesteld
Re: Orient express
Hallo,
Allé, nog een luxe trein in België dan. Zeer fijn allemaal!
Naast de Danube Express die volgend jaar 3 keer naar Belgie komt...
Zie: http://nachtzug.diebahn.be/index_de.php?page=nach
Groeten,
Joris De Mol
Allé, nog een luxe trein in België dan. Zeer fijn allemaal!
Naast de Danube Express die volgend jaar 3 keer naar Belgie komt...
Zie: http://nachtzug.diebahn.be/index_de.php?page=nach
Groeten,
Joris De Mol
Re: Orient express
Hall,
Op de officiële site van de VSOE wordt er anderszijds wel niks gezegd over deze trein...
http://www.orient-express.com/
Schema voor mei:
http://www.orient-express.com/web/vsoe/ ... &year=2009
Groeten,
Joris De Mol
Op de officiële site van de VSOE wordt er anderszijds wel niks gezegd over deze trein...
http://www.orient-express.com/
Schema voor mei:
http://www.orient-express.com/web/vsoe/ ... &year=2009
Groeten,
Joris De Mol
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Orient express
Ik wil de pret niet bederven ,maar op 10/05 vertrekt hij om 11h15 in London naar Dover , de mensen nemen de kanaaltunnel met de bus om dan de trein te nemen in Calais "Centre ville". En deze vertrekt altijd rond 17h00 om rond 21h35 aan te komen in Parijs. maar van Brussel is geen sprake.Er zijn veel goede spotplaatsen iets buiten Calais Ville. Rue du Verdun en de brug over de spoorweg aan les abatoirs. Treinsnelheid is 40km/h daar.
Re: Orient express
Is het wel een VSOE-trein?
Er bestaat toch nog een andere reeks 'opgeblonken' CIWL-rijtuigen, die vroeger van IntraFlug in Zwitserland waren - wat is daarvan geworden?
Paul
Er bestaat toch nog een andere reeks 'opgeblonken' CIWL-rijtuigen, die vroeger van IntraFlug in Zwitserland waren - wat is daarvan geworden?
Paul
Re: Orient express
Het bewuste artikel in het laatste nieuws van woensdag 3 april. Het gaat wel degelijk om een VSOE maar zover ik het artikel kan verstaan gaat het niet om een reisorganisatie vanuit VSOE zelf.
info voorwaarden en reservaties zijn te bekomen op volgende reisagentschap
Preference travel team
02/6473000
Het artikel zegt ook dat er al 110 van de 180 tickets verkocht zijn, ondanks de prijs zal je er dus snel moeten bij zijn.
Het gaat om een officieel vertrek vanuit Brussel volgens het artikel. Ik heb dus een voorgevoel dat de bewuste firma dus gewoon een charter gevraagd heeft bij VSOE.
In het Nederlands is er op hun site niets te vinden, in het Frans echter wel
http://www.preference.be/fr/index.htm
info voorwaarden en reservaties zijn te bekomen op volgende reisagentschap
Preference travel team
02/6473000
Het artikel zegt ook dat er al 110 van de 180 tickets verkocht zijn, ondanks de prijs zal je er dus snel moeten bij zijn.
Het gaat om een officieel vertrek vanuit Brussel volgens het artikel. Ik heb dus een voorgevoel dat de bewuste firma dus gewoon een charter gevraagd heeft bij VSOE.
In het Nederlands is er op hun site niets te vinden, in het Frans echter wel
http://www.preference.be/fr/index.htm
Re: Orient express
Hallo,
Wat bestaat er nog van Luxetreinen:
De VSOE (Venice Simplon Orient Express), met oude CIWL wagens.
De POE (Pullman Orient Express), als onderdeel van de CWL. Enkele van deze wagens zijn nog steeds ingeschreven in België, bij B-CWL. Het zijn 6 rijtuigen, waaronder 2 blauwe Pistoiesies en 4 Pullmannen.
De NIOE, De Nostalgie Istanbull Orient Express, Met eveneens een grote collectie oude CIWL rijtuigen, gevestigd in Oostenrijk.
Verder zou er vanaf volgend jaar die Danube Express zijn, en zou er nog een andere luxetrein samengesteld worden(Prestige Continental Orient Expresses), waar onderandere WL MU 4803 in zit, die ooit voor de hellepoort stond (de sloper in Gent-Zeehaven). (zie: http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... 21,4009980 ).
Op de link van steven staan enkel beelden die van de site van de VSOE komen, dus ik denk wel dat het dan weldegelijk ook om een trein van hen zal gaan...
Groeten,
Joris De Mol
Woensdag 3 april van welk jaar? Is al even geleden ook...Steven schreef:Het bewuste artikel in het laatste nieuws van woensdag 3 april.
Wat bestaat er nog van Luxetreinen:
De VSOE (Venice Simplon Orient Express), met oude CIWL wagens.
De POE (Pullman Orient Express), als onderdeel van de CWL. Enkele van deze wagens zijn nog steeds ingeschreven in België, bij B-CWL. Het zijn 6 rijtuigen, waaronder 2 blauwe Pistoiesies en 4 Pullmannen.
De NIOE, De Nostalgie Istanbull Orient Express, Met eveneens een grote collectie oude CIWL rijtuigen, gevestigd in Oostenrijk.
Verder zou er vanaf volgend jaar die Danube Express zijn, en zou er nog een andere luxetrein samengesteld worden(Prestige Continental Orient Expresses), waar onderandere WL MU 4803 in zit, die ooit voor de hellepoort stond (de sloper in Gent-Zeehaven). (zie: http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... 21,4009980 ).
Op de link van steven staan enkel beelden die van de site van de VSOE komen, dus ik denk wel dat het dan weldegelijk ook om een trein van hen zal gaan...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Orient express
oeps precies verstrooide prof geweest. Ik bedoel woensdag 3 december 2008. Ik was blijkbaar ver weg met mijn gedachten toen ik die datum bekeek.
Re: Orient express
Wat zijn dat "Pistoiesies"???Joris schreef:De POE (Pullman Orient Express), als onderdeel van de CWL. Enkele van deze wagens zijn nog steeds ingeschreven in België, bij B-CWL. Het zijn 6 rijtuigen, waaronder 2 blauwe Pistoiesies en 4 Pullmannen.
O.K., dat is de "Nostalgie Orient Express" die ik bedoelde, was vroeger eigendom van IntraFlug in Zürich, daar heb ik ooit een rit mee gemaakt van Zürich naar Milaan en terug.De NIOE, De Nostalgie Istanbull Orient Express, Met eveneens een grote collectie oude CIWL rijtuigen, gevestigd in Oostenrijk.
Paul
Re: Orient express
Hallo,
Als ik me niet vergis is dit bvb een Pistoeiesie: http://www.railfaneurope.net/pix/be/car ... SNCBBO.jpg
Groeten,
Joris De Mol
Een WR Pistoiesie, zeer goed lijkend op een WR Breda.Paul schreef:Wat zijn dat "Pistoiesies"???Joris schreef:De POE (Pullman Orient Express), als onderdeel van de CWL. Enkele van deze wagens zijn nog steeds ingeschreven in België, bij B-CWL. Het zijn 6 rijtuigen, waaronder 2 blauwe Pistoiesies en 4 Pullmannen.
Als ik me niet vergis is dit bvb een Pistoeiesie: http://www.railfaneurope.net/pix/be/car ... SNCBBO.jpg
Groeten,
Joris De Mol
Re: Orient express
Hallo,
Werden die rijtuigen in Pistoia resp. in Breda gebouwd?
Of werden ze daar onderhouden?
Of nog iets anders?
Paul
En wat betekenen die namen?Joris schreef:Een WR Pistoiesie, zeer goed lijkend op een WR Breda.Paul schreef:Wat zijn dat "Pistoiesies"???
Als ik me niet vergis is dit bvb een Pistoeiesie: http://www.railfaneurope.net/pix/be/car ... SNCBBO.jpg
Werden die rijtuigen in Pistoia resp. in Breda gebouwd?
Of werden ze daar onderhouden?
Of nog iets anders?
Paul
Re: Orient express - artikel vanuit Laatste Nieuws, 03/12/2008
Het artikel uit het Laatste Nieuws, van 3 december 2008.
«Mensen betalen voor de mythe»
Hij vertrok nog nooit 'officieel' vanuit Brussel. De Orient Express, de beroemde luxetrein, reist volgend jaar exclusief naar onze hoofdstad om passagiers naar Venetië te treinen. Gegadigden moeten er wel iets voor over hebben, want je betaalt 2.995 euro voor een trip van slechts vier dagen. «Maar het is wel een droom van heel veel mensen die in vervulling gaat. Ze betalen voor de mythe», zegt Georges Janmart, directeur van reisagentschap Preference Travel Team dat de trein naar Brussel haalt.
Brussel
Hitchcock draaide er zijn film, misdaadauteur Agatha Christie schreef 'Murder on the Orient Express'. De beroemde luxetrein is alom bekend en wordt vandaag ook wel eens de 'mythische trein' genoemd. 125 jaar geleden, in 1883, reed hij voor het eerst uit naar een idee van de Belg Georges Nagelmackers. «In die tijd stopten treinen nog aan de grenzen waardoor mensen met paard en kar de grens over moesten om daar een nieuwe trein te nemen», zegt Georges Janmart (foto boven). «Dat bracht Nagelmackers op het idee een trein te bouwen die nooit stopt en over alle grenzen heen ging, een 'Europese trein'. De langste reis ging van Parijs tot Constantinopel. Nagelmackers concurreerde op dat moment met de Amerikaan Pullman die luxetreinen aan het bouwen was.»
Luxe met grote L
Ook de Orient Express werd synoniem voor luxe met een grote L. «Het houtsnijwerk, het koper, het fluweel, allemaal prachtig», weet Janmart. «Voorname figuren als leden van de koninklijke familie, artiesten en bekende schrijvers reisden mee. De trein was toen de meest aangename manier om te reizen, want van vliegtuigen was nog geen sprake.»
Maar na de Tweede Wereldoorlog verloor de ooit zo gekende Orient Express aan populariteit. «De mensen namen vaker het vliegtuig, waardoor de trein aan belangstelling inboette. Het was ook geen luxetrein meer, aangezien ook armere mensen deze trein konden nemen. Het ging dan voornamelijk om Oostblokkers die hun land verlaten hadden om hier werk te zoeken.»
Naarmate de trein meer en meer op de achtergrond raakte, werden de wagons verkocht op een veiling in Monaco. «De Amerikaanse James Sherwood, gek op treinen, kocht ze in 1977 op. Na al die jaren waren ze in erg slechte staat, maar hij herstelde ze opnieuw, onder meer in Oostende, en liet ze terug uitrijden als echte luxetrein.»
Levende mythe
Vandaag is de mythische trein in handen van het beursgenoteerde bedrijf Orient-Express Hotels, Trains & Cruises. Zij organiseren nog altijd luxetreinreizen om de Orient Express-mythe levend te houden.
Om ook ons landje de kans te geven van de Orient Express te proeven haalt het Preference Travel Team, de unieke trein volgend jaar naar Brussel. Op 10 mei vertrekt hij vanuit Brussel met Venetië als eindbestemming. «De trein vertrok nog nooit 'officieel' vanuit onze hoofdstad. Alleen als noodoplossing met een staking in het station van Parijs. Het is een unieke ervaring en voor velen een droom. We vermoeden dat veel Belgen nog nooit op de trein zaten vermits die alleen tot in Parijs komt. Vandaar ons idee.»
Titanic
Ondanks de gepeperde prijs gingen al 110 van de 180 'treinticketjes' de deur uit. Maar de reizigers krijgen er wel iets voor in de plaats. De Orient Express doet zelfs even denken aan Titanic. «Er wordt verwacht dat de reizigers zich chique opkleden om aan boord te komen. Bij het opstappen worden ze verwelkomd door hun 'garçon de voiture' en kunnen ze iets drinken in de bekende 'pianobar' of meteen aan tafel schuiven.»
Het eten dat geserveerd wordt, is ten alle tijde vers en vergelijkbaar met een tweesterrenrestaurant. «Alleen hebben zij geen twee sterren, want daarvoor is een vast adres nodig en dat heeft de Orient natuurlijk niet. (
lacht
) Nadien kunnen de gasten gaan slapen in hun cabine die tegen die tijd omgevormd is tot slaapruimte. Aangezien alles nog zoals vroeger is, wordt er verwarmd met houtkachels en heb je alleen een klein wasbakje om je wat te verfrissen. Een toilet is er op het einde van elke wagon. In feite is dit de duurste hotelkamer in verhouding tot haar oppervlakte, maar mensen hebben het er graag voor over.»
Iedereen is het er dan ook over eens dat het op de Orient pure luxe is. Prachtige interieurs, bestek voorzien van een embleem, ontbijt op bed op het gewenste uur, champagne en noem maar op. «De trein wordt ook om de drie jaar volledig vernieuwd zodat het er van binnen piekfijn zou blijven uitzien. Al het koper wordt ook telkens opgeblonken. Mensen die de trein opstappen willen voelen, aanraken en kijken.»
Aangekomen in Venetië logeren de gasten in fantastische vijfsterrenhotels. «Dat kunnen zowel de bekende hotels zijn zoals de Danieli, minder bekende. Daar kunnen ze deelnemen aan excursies of Venetië op eigen houtje bezoeken. Na een tweedaags verblijf keren we terug met een privévliegtuig naar de luchthaven van Zaventem. De Orient Express zet van daar zijn reis verder.»
Luxepaardjes die deze droom willen waarmaken kunnen bellen naar het Preference Travel Team op 02/647.30.00
«Mensen betalen voor de mythe»
Hij vertrok nog nooit 'officieel' vanuit Brussel. De Orient Express, de beroemde luxetrein, reist volgend jaar exclusief naar onze hoofdstad om passagiers naar Venetië te treinen. Gegadigden moeten er wel iets voor over hebben, want je betaalt 2.995 euro voor een trip van slechts vier dagen. «Maar het is wel een droom van heel veel mensen die in vervulling gaat. Ze betalen voor de mythe», zegt Georges Janmart, directeur van reisagentschap Preference Travel Team dat de trein naar Brussel haalt.
Brussel
Hitchcock draaide er zijn film, misdaadauteur Agatha Christie schreef 'Murder on the Orient Express'. De beroemde luxetrein is alom bekend en wordt vandaag ook wel eens de 'mythische trein' genoemd. 125 jaar geleden, in 1883, reed hij voor het eerst uit naar een idee van de Belg Georges Nagelmackers. «In die tijd stopten treinen nog aan de grenzen waardoor mensen met paard en kar de grens over moesten om daar een nieuwe trein te nemen», zegt Georges Janmart (foto boven). «Dat bracht Nagelmackers op het idee een trein te bouwen die nooit stopt en over alle grenzen heen ging, een 'Europese trein'. De langste reis ging van Parijs tot Constantinopel. Nagelmackers concurreerde op dat moment met de Amerikaan Pullman die luxetreinen aan het bouwen was.»
Luxe met grote L
Ook de Orient Express werd synoniem voor luxe met een grote L. «Het houtsnijwerk, het koper, het fluweel, allemaal prachtig», weet Janmart. «Voorname figuren als leden van de koninklijke familie, artiesten en bekende schrijvers reisden mee. De trein was toen de meest aangename manier om te reizen, want van vliegtuigen was nog geen sprake.»
Maar na de Tweede Wereldoorlog verloor de ooit zo gekende Orient Express aan populariteit. «De mensen namen vaker het vliegtuig, waardoor de trein aan belangstelling inboette. Het was ook geen luxetrein meer, aangezien ook armere mensen deze trein konden nemen. Het ging dan voornamelijk om Oostblokkers die hun land verlaten hadden om hier werk te zoeken.»
Naarmate de trein meer en meer op de achtergrond raakte, werden de wagons verkocht op een veiling in Monaco. «De Amerikaanse James Sherwood, gek op treinen, kocht ze in 1977 op. Na al die jaren waren ze in erg slechte staat, maar hij herstelde ze opnieuw, onder meer in Oostende, en liet ze terug uitrijden als echte luxetrein.»
Levende mythe
Vandaag is de mythische trein in handen van het beursgenoteerde bedrijf Orient-Express Hotels, Trains & Cruises. Zij organiseren nog altijd luxetreinreizen om de Orient Express-mythe levend te houden.
Om ook ons landje de kans te geven van de Orient Express te proeven haalt het Preference Travel Team, de unieke trein volgend jaar naar Brussel. Op 10 mei vertrekt hij vanuit Brussel met Venetië als eindbestemming. «De trein vertrok nog nooit 'officieel' vanuit onze hoofdstad. Alleen als noodoplossing met een staking in het station van Parijs. Het is een unieke ervaring en voor velen een droom. We vermoeden dat veel Belgen nog nooit op de trein zaten vermits die alleen tot in Parijs komt. Vandaar ons idee.»
Titanic
Ondanks de gepeperde prijs gingen al 110 van de 180 'treinticketjes' de deur uit. Maar de reizigers krijgen er wel iets voor in de plaats. De Orient Express doet zelfs even denken aan Titanic. «Er wordt verwacht dat de reizigers zich chique opkleden om aan boord te komen. Bij het opstappen worden ze verwelkomd door hun 'garçon de voiture' en kunnen ze iets drinken in de bekende 'pianobar' of meteen aan tafel schuiven.»
Het eten dat geserveerd wordt, is ten alle tijde vers en vergelijkbaar met een tweesterrenrestaurant. «Alleen hebben zij geen twee sterren, want daarvoor is een vast adres nodig en dat heeft de Orient natuurlijk niet. (
lacht
) Nadien kunnen de gasten gaan slapen in hun cabine die tegen die tijd omgevormd is tot slaapruimte. Aangezien alles nog zoals vroeger is, wordt er verwarmd met houtkachels en heb je alleen een klein wasbakje om je wat te verfrissen. Een toilet is er op het einde van elke wagon. In feite is dit de duurste hotelkamer in verhouding tot haar oppervlakte, maar mensen hebben het er graag voor over.»
Iedereen is het er dan ook over eens dat het op de Orient pure luxe is. Prachtige interieurs, bestek voorzien van een embleem, ontbijt op bed op het gewenste uur, champagne en noem maar op. «De trein wordt ook om de drie jaar volledig vernieuwd zodat het er van binnen piekfijn zou blijven uitzien. Al het koper wordt ook telkens opgeblonken. Mensen die de trein opstappen willen voelen, aanraken en kijken.»
Aangekomen in Venetië logeren de gasten in fantastische vijfsterrenhotels. «Dat kunnen zowel de bekende hotels zijn zoals de Danieli, minder bekende. Daar kunnen ze deelnemen aan excursies of Venetië op eigen houtje bezoeken. Na een tweedaags verblijf keren we terug met een privévliegtuig naar de luchthaven van Zaventem. De Orient Express zet van daar zijn reis verder.»
Luxepaardjes die deze droom willen waarmaken kunnen bellen naar het Preference Travel Team op 02/647.30.00
Re: Orient express
Hallo,
De WR Pistoiesi zijn in 1965 gemoderniseerd in Pistoia, en danken hun naam daar aan.
Groeten,
Joris De Mol
De WR Breda hebben hun naam van het bedrijf waar ze verbouwd werden, na WO II. (Societa Italiana Ernesto Breda Per Construzzione Meccaniche)Paul schreef:En wat betekenen die namen?
Werden die rijtuigen in Pistoia resp. in Breda gebouwd?
Of werden ze daar onderhouden?
Of nog iets anders?
De WR Pistoiesi zijn in 1965 gemoderniseerd in Pistoia, en danken hun naam daar aan.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Orient express
Hallo,
Ondetussen slecht nieuws: De POE zou ermee kappen... Waardoor er van 'CWL France' niet veel meer overblijft... De rijtuigen zouden naar het museum van Mulhouse gaan...
Groeten,
Joris De Mol
Ondetussen slecht nieuws: De POE zou ermee kappen... Waardoor er van 'CWL France' niet veel meer overblijft... De rijtuigen zouden naar het museum van Mulhouse gaan...
Groeten,
Joris De Mol