Hallo,
Hierbij het verslag van mijn IR-dag 5, 16 mei.
Het laatste dat ik in dit topic zal posten, voor het tweede deel van de reis zal ik later een nieuw topic openen.
Ik weet niet hoe dit bij jullie is... maar op terugreisdagen als deze is het enthousiasme om te fotograferen een stuk minder...
Alweer vroeg op voor een zondagmorgen, om 07u30 zit ik bij Gisela aan het ontbijt.
De reis begint om 08u21 als volgt :
Kufstein 0821
Munchen 0915 (ICE 108)
Munchen 0923
Stuttgart 1147 (ICE 610)
Weinig te melden, zoals altijd fijn reizen in de ICE (beide treinen drukbevolkt, moest wel even zoeken naar niet-gereserveerde plaatsen)
Aankomst in...
Deze ICE bracht me hier :
Deze IC rijdt recht naar het spoorwegparadijs...
Maar ik moet morgen werken :-/ en reis dus met deze IC naar Karlsruhe
Daar loopt momenteel een soort kunstproject met teksten op de roltrap :
Zelf hou ik het bij pogingen tot kunstzinnige "ferroviaire fotografie" :-/
Ik begeef me dan naar het Reisezentrum om de verplichte reservering voor de TGV richting Frankrijk te kopen...
Helaas slaat de contingent-duivel toe. Geen plaatsen meer voor interrailers. Wat jammer toch dat de interrail-vriendelijke DBAG deze treinen samen met de interrail-hatende SNCF moet uitbaten.
Maar het wordt nog erger : zelfs een ticket aan "Normalpreis" valt niet meer te krijgen, de trein zit zogenaamd vol, enkel nog eerste klasse verkrijgbaar. Tot Strasbourg - waar ik op de Vauban wil overstappen - wil men mij daarvoor 39 EUR laten betalen.
Dat doe ik maar niet...
Ik besluit uit te wijken naar de ICE richting Basel om 14u, dan kan ik nog net mee met de laatste EC Basel-Brussel.
Toch ga ik om 13u30 even kijken naar de TGV. Ik stel vast dat er nog heel veel plaats is in de tweede klasse en voel me bedrogen.
Dus neem ik de beslissing om toch maar in te stappen. Ik ga onmiddellijk naar de bar, bestel er een koffie en neem de pose aan van iemand die al sinds Stuttgart op de trein zit. De controleurs komen met het gebruikelijke "jemand zugestiegen" even voorbijgewandeld maar ik hou me goed.
En zo raak ik dan toch in Strasbourg zoals voorzien.
Wel jammer dat ik er een leuke jonge DBAG-conductrice voor moest bedriegen...
Om 14u36 komt de Vauban aan die ik neem tot Namur. Reis zonder incidenten, ben wel blij dat ik vanaf Arlon (dankzij mijn railpass) naar de eerste klasse kan verhuizen want trein zat stampvol.
Een hoop reizigers raken in de problemen omdat de SNCF het vertikt reserveringsbriefjes op te hangen. Wat een verschil met de DBAG en zijn electronische reserveringsaanwijzers... die bovendien na 15 minuten vervallen zoals voorzien is. Mijn voorkeur is duidelijk.
De gebruikelijke afzetterij-prijzen voor het grensstukje Sterpenich(FR)-Arlon : 3 EUR...
Laatste etappe van de reis is dan Namur-Dinant (19h11-19h39) waar ik in goede orde mijn wagen terugvind.
Volgende zaterdag 22 mei begint deel 3 van de reis... waarin landen als Frankrijk en Italie ten allen prijze vermeden zullen worden...
Groeten,
Bart W.