Pagina 2 van 4

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 11:33
door rvdborgt
dentheo schreef:
rvdborgt schreef:
Dieselfreak schreef:Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
2 van de 17 treinparen. Vanaf april waarschijnlijk 2 van de 16 treinparen.
Hé, valt er een treinpaar weg ?
Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.

Groetjes,
Rian

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 12:03
door pirre
worden er momenteel nog beneluxen met 11'en gedaan?

gr,
Pirr-e

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 12:15
door rvdborgt
pirre schreef:worden er momenteel nog beneluxen met 11'en gedaan?
Niet volgens de planning. Ik sluit niet uit dat er nog wel eens een elfje wordt ingezet, maar in de planning zijn het allemaal Traxxen.

Groetjes,
Rian

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 14:49
door b-loc
Dan zitten alle 11en in binnenlands verkeer?

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 15:54
door stefanic
rvdborgt schreef:Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.
??? 'de NMBS krijgt zijn zin' ???

Voor dec 2008 reed er op het uur van IC9208 een P-trein 7211.
Vanaf december 2008 wilde NS absoluut een Benelux inleggen vanuit Rotterdam (dus op het rijpad van 7211 vanaf Antwerpen), en een tegentrein 's avonds tot Rotterdam. NMBS heeft toegegeven. Voor de NMBS-reiziger veranderde er weinig, EN er was tevens, wegens wegvalen van de stop in Brussel-Noord een volledig nieuwe relatie bijgekomen (IRn).

Eind 2009 wilde NS ineens absoluut terug van dat bijkomende treinenpaar AF, wegens veel te hoge kosten door weinig interesse vanuit Nederland. Helaas was het al te laat om deze aanpassing nog te doen voor aanvang van de treindienst in december (opstelling besuurders etc terug omgooien...). Dus is er belist dit vanaf april te doen.
NMBS wil dan graag terug 7211 laten rijden hoewel hier een belangrijke complicatie opduikt. De trein staat 's nachts op Schijnpoort en vertrekt op niveau -2 van Antwerpen-Centraal. Helaas is dit geen trek-duw-stam meer (stuurstanden NS...) waardoor het rangeren wordt of met een 2e loc rijden. Wat het zal worden staat komende week nog op de agenda.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 17:04
door rvdborgt
stefanic schreef:
rvdborgt schreef:Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.
??? 'de NMBS krijgt zijn zin' ???

Voor dec 2008 reed er op het uur van IC9208 een P-trein 7211.
Vanaf december 2008 wilde NS absoluut een Benelux inleggen vanuit Rotterdam (dus op het rijpad van 7211 vanaf Antwerpen), en een tegentrein 's avonds tot Rotterdam. NMBS heeft toegegeven. Voor de NMBS-reiziger veranderde er weinig, EN er was tevens, wegens wegvalen van de stop in Brussel-Noord een volledig nieuwe relatie bijgekomen (IRn).

Eind 2009 wilde NS ineens absoluut terug van dat bijkomende treinenpaar AF, wegens veel te hoge kosten door weinig interesse vanuit Nederland.
Interessant. De NMBS was in eerste instantie tegen herinvoering van een vroegere trein en NS voor. De herinvoering heeft tot december 2008 geduurd omdat de NMBS er zo lang over moest nadenken; wat NS betreft had het eerder gekund. Ik had niet verwacht dat NS nu ineens tegen zou zijn, zeker niet omdat iedereen toch weet dat je meer dan een jaar nodig hebt voordat een aanbod ingeburgerd is.

Enig idee hoeveel grensoverschrijdende reizigers er eigenlijk van die trein gebruik maken?

Groetjes,
Rian

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 24 jan 2010, 17:46
door dentheo
stefanic schreef:
rvdborgt schreef:Ja, de NMBS krijgt toch zijn zin. Het eerste treinpaar Rotterdam - Brussel en het laatste treinpaar Brussel - Roterdam (behalve op zaterdag) verdwijnen dan weer.
??? 'de NMBS krijgt zijn zin' ???

Voor dec 2008 reed er op het uur van IC9208 een P-trein 7211.
Nog vroeger reed de laatste benelux , rond 24:00 op lijn 12, toch ook tot Rotterdam ??? Of heb ik gedroomd.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 27 jan 2010, 21:41
door Kris
Weer eens een verslechtering van het internationale treinaanbod... :?

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 27 jan 2010, 22:05
door overweg13
dentheo schreef:
Nog vroeger reed de laatste benelux , rond 24:00 op lijn 12, toch ook tot Rotterdam ??? Of heb ik gedroomd.
Ik heb hier altijd wel ergens een oud spoorboekje bij de hand:
- in 1983/84 reed de laatste Benelux Brussel-Zuid 22:36 - Antwerpen-C. 23:18 - Essen 23:38 tot Rotterdam ak 0.29;
- in 1995/96 was dat: Brussel-Zuid 23:10 - Antwerpen-C. 23:54 - Essen niks - Rotterdam 1:07.

In de jaren 1960 stopte men veel vroeger (Brussel rond 21:30), maar de laatste reed dan wel door tot Amsterdam.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 27 jan 2010, 23:41
door dentheo
overweg13 schreef:
dentheo schreef:
Nog vroeger reed de laatste benelux , rond 24:00 op lijn 12, toch ook tot Rotterdam ??? Of heb ik gedroomd.
Ik heb hier altijd wel ergens een oud spoorboekje bij de hand:
- in 1983/84 reed de laatste Benelux Brussel-Zuid 22:36 - Antwerpen-C. 23:18 - Essen 23:38 tot Rotterdam ak 0.29;
- in 1995/96 was dat: Brussel-Zuid 23:10 - Antwerpen-C. 23:54 - Essen niks - Rotterdam 1:07.

In de jaren 1960 stopte men veel vroeger (Brussel rond 21:30), maar de laatste reed dan wel door tot Amsterdam.
Bedankt Vic, ik begon al aan mijn geheugen te twijfelen...

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 06 mar 2010, 00:06
door LHOON
Vanavond in Antwerpen: de 22.03 Benelux had 45 minuten vertraging... maar was wel een slag I10+I6!

Was zeer aangenaam nog eens in een coupérijtuig tot Mechelen te bollen, dit was lang geleden!

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 21 mar 2010, 16:43
door Dieselfreak
Ik ben gisteren naar Essen geweest, en heb een uurtje naar passerende treinen staan kijken. De Benelux richting Amsterdam bestond uit de klassieke rijtuigen (waarvan één nog in oude stijl) (http://www.youtube.com/watch?v=ZncqC8rSgdI), die richting Antwerpen uit I6 en I10: http://www.youtube.com/watch?v=mtZH9CixE7A.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 21 mar 2010, 17:21
door Marianne
Leuke filmpjes van de Benelux :)

Die stuurstand in de oude stijl hobbelt wel vaker mee. Weet eigenlijk niet waarom, wordt niet meer als stuurstand gebruikt geloof ik (misschien vanwege een tekort aan rijtuigen ofzo).
Ook apart dat er bij de I6 en de I10 rijtuigen nog een Traxx locomotief achteraan zit. Dat zie ik niet vaak. Mee in opzending wellicht?

Groeten,
Marianne

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 21 mar 2010, 17:31
door AlexNL
De stuurstandrijtuigen mogen niet meer als zodanig gebruikt worden omdat hun revisietermijn verstreken is. Ze mogen echter nog wel als gewoon rijtuig gebruikt worden, dat is dus ook wat er gedaan wordt. Inderdaad omdat er anders te weinig rijtuigen zijn.

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Geplaatst: 21 mar 2010, 17:49
door LHOON
De reden dat deze rijtuigen niet meer als stuurstand gebruikt worden, lijkt mij eerder dat zij niet compatibel zijn met de nieuwe locomotieven.