Militaire spoorlijn Kapellen-Brasschaat

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Adler »

Hier staat nog wat meer uitleg en een foto:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=710444
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door gysev »

dentheo schreef:
gysev schreef:Dat klopt niet helemaal : Hoogboom lag aan de vroegere strategische ringlijn rond Antwerpen en had dus geen eigen aftakking. De Duitse lijn naar Brasschaat takte af in Hoogboom en liep naar het fort van Brasschaat. De nu nog bestaande militaire lijn dateert van 1926.
Volgens mijn idee loopt de lijn van Hoogboom (nu asielcentrum) naar Fort Kapellen (kruist weg net voor het Ford) sluit daar aan op lijn en dan naar Klein schietveld Brasschaat...
Nee, de oorspronkelijke lijn liep van Kapellen richting Schoten en Schilde via Hoogboom. In Hoogboom takte de door de Duitsers aangelegde lijn naar Brasschaat af - deze liep via de wijk Krekelenberg en door de dorpskom van Brasschaat.

De huidige lijn loopt inderdaad door het fort van Kapellen en dan in vrijwel rechte lijn naar het vliegveld en het kamp van Brasschaat. Deze werd in 1926 geopend. Hoogboom werd toen bediend mbv een spoordriehoek die vlak voor het fort van Kapellen (komende van het station) lag.
Trammist

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Trammist »

Ik had een hele tijd geleden al een een serie luchtfoto's gemaakt d.m.v. Google Earth, maar ik heb ze nooit geüpload, maar nu dus wel! :

Een volledig overzicht, de zwarte lijn is uiteraard de spoorlijn Afbeelding De aftakking van Lijn 12 nabij het station Kapellen: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding En 3 foto's die ik via Google Earth op Panoramio vond, ik heb ze echter naar Imageshack gekopieerd: Afbeelding Hier zien de sporen er nog relatief goed uit: Afbeelding Afbeelding
Dit is ruig! Ik wil ook gaan verkennen! :twisted: :mrgreen:

En uiteraard ook hierop te volgen.
Trammist

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Trammist »

Ik ben gisteren op (grote) fietstocht geweest naar Brasschaat en Kapellen, en ik heb onderweg deze foto's kunnen maken:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door dantjebram72 »

De paardenclub maakt van de spoorlijn gebruik om naar de bossen van het militaire domein te gaan .

Gaat er een trein rijden tussen Antwerpen en brasschaat ?
Er is zelfs nog geen station . Interessant !
Trammist

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Trammist »

dantjebram72 schreef:Gaat er een trein rijden tussen Antwerpen en brasschaat ?
Er is zelfs nog geen station . Interessant !
Zoals de titel van deze topic alreeds aangeeft, is dit een buitendienst gestelde spoorlijn die vroeger door 't leger gebruikt werd om cargo's naar 't fort van Brasschaat te brengen, al denk ik dat de lijn in de tweede wereldoorlog in opdracht van de Duitsers is aangelegd.

Ik heb nog nooit iets gehoord over plannen voor regulier passagiersvervoer, en ik mag een boon wezen als dit er ooit van zou komen. Het fort van BRS heeft mijns inziens een slechte ligging, en de gemeente Brasschaat (villa's met bentley's, mercedessen, bmw's en andere dure zooi) rechtvaardigt geen treindienst, die toch maar een onderdeurtje zou zijn van een nu alreeds goed bediende spoorlijn enkele km's verderop, en een hele hoop buslijnen die toch wel dienen te voldoen aan de vervoersvraag.
Trammist

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Trammist »

gva.be

Oude spoorlijn tussen Kapellen en Brasschaat in toeristisch kleedje

13/12 De strategische spoorlijn tussen Kapellen en Brasschaat wordt tegen 2014 in een nieuw en toeristisch-recreatief kleedje gestoken. Toerisme Vlaanderen keurde binnen het subsidieprogramma “100 Jaar Groote Oorlog“ immers afgelopen week het projectvoorstel van de vzw Kempens Landschap goed.

Naast een toeristische ontsluiting, zal de vereniging de spoorweg ook aankopen en herstellen. Voor deze totale investering mag de vzw Kempens Landschap rekenen op € 238.000 steun van Toerisme Vlaanderen.

Waardevol oorlogserfgoed

De oude strategische spoorlijn tussen Kapellen en Brasschaat, die tijdens WO I werd aangelegd door de Duitsers, is een zeer waardevol landschapselement. Het spoor, dat zo’n 6 km lang is en gelegen is tussen bossen en weiden, omvat immers een vrijwel uniek geworden keerdriehoek en is één van de weinige militaire spoorlijnen die tijdens het interbellum niet tot regulier of industrieel spoor zijn omgevormd.

De spoorlijn herbergt bovendien een bijzondere geschiedenis: treinen met spoorweggeschut, munitiewagons en gepantserde wagens met schietsleuven patrouilleerden tijdens de Eerste Wereldoorlog tussen de kampen van Kapellen en Brasschaat. De spoorweg bezit dan ook een enorme potentie om zijn geschiedenis en prachtige ligging te ontsluiten.
Trammist

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door Trammist »

Zou deze topic hernoemd kunnen worden naar "Militaire spoorlijn Kapellen-Brasschaat" ofzo? Bedankt :)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Kapellen: Trein volgt militaire spoorweg voor goede doel

Bericht door trainfreak »

Trammist schreef:Zou deze topic hernoemd kunnen worden naar "Militaire spoorlijn Kapellen-Brasschaat" ofzo? Bedankt :)
Dat is bij deze gebeurd, denk ik toch :)
Plaats reactie