Brussel-Friedrichshafen: Interrail of German Rail Pass?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Brussel-Friedrichshafen: Interrail of German Rail Pass?

Bericht door msts.be »

Allen,

Ik ben eind deze maand van plan een tripje te maken naar Friedrichshafen om er een Zeppelin-vlucht te doen. Je zal veel mensen vinden die al met een helicopter of luchtballon gevlogen hebben, maar een Zeppelin is toch nog iets anders :lol:

Nee, om op de zaak terug te keren. Ik plan er een 4-daagse trip van te maken, ook al omdat mijn medereiziger (aka mijn vader) meer een Porsche-fan is en dus nog eens langs het Porsche-museum wilt.

Het is mogelijk om in 1 dag per trein naar Friedrichshafen te geraken, met maar 1 overstap in Köln. Brussel-Köln zou dan afgelegd worden in ICE 11 (vertrek Brussel-Zuid 06:23, aankomst Köln 08:16). In Köln is er een ruime overstap van 1 uur, want de rechtstreekse (!) ICE naar daar vertrekt om 09:17. Dit is ICE 119 (Dortmund Hbf - Innsbruck Hbf via de Bodensee-route) met aankomst in Friedrichshafen Stadt om 15:16.

Tof bij onze Duitse vrienden is dat je deze verbinding standaard niet te zien krijgt in de reisplanner. Je moet manueel een overstaptijd van 30 minuten of langer forceren eer deze verbinding getoond wordt. Anders proberen ze je sneller in Köln op een ICE richting München te krijgen, en moet je nog eens overstappen in Frankfurt-Flughafen en in Ulm Hbf.

Plus: deze ICE rijdt via de klassieke route (langs de Rijn dus) omdat deze relatie met de korte ICE-4 stellen rijdt, die niet toegelaten zijn op de NBS Köln-Rhein/Main. En dan heb ik gerust die langere reistijd ervoor over in ruil voor een overstap minder.

Terug geraken is minder een issue: er bestaat een rechtstreekse, uurlijkse RE tussen Friedrichshafen en Stuttgart (reistijd 2u15). Die verplaatsing voorzie ik in de voormiddag op dag 3, en in de namiddag dan ter plaatste in Stuttgart.

Dag 4 voorzie ik dan om terug te komen uit Stuttgart naar België.

Qua tickets ben ik aan het twijfelen. Omdat we al langer weten dat de betrouwbaarheid en stiptheid van DB soms te wensen overlaat, ben ik eerder geneigd naar een Interrail Country Pass (in casu de Interrail German Pass). Maar nu zie ik ook dat DB hun "eigen" versie hiervan heeft, namelijk de German Rail Pass ?
https://int.bahn.de/en/offers/german-rail-pass

Voor ons zou de Twin Pass dan een interessante optie zijn, omdat de prijs niet gewoon de enkele pass x2 is, maar er toch een korting op zit.
NMBS blijkt echter enkel de Interrail German Pass te kennen in de productfiches:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 1148f02745

In de prijstabel is er echter wel sprake van een Twin Pass. Ik zou dan de Consecutive-pass nemen, aangezien we toch 4 dagen na elkaar gaan reizen:
interrail_german_rail_twin_pass.png
387 EUR voor 2 personen voor 4 dagen reizen met volledige flexibiliteit lijkt me niet slecht. Als we 2 aparte passen zouden nemen dan komt het op 2x 228 EUR = 456 EUR. Met dat prijsverschil kan ik al de aangeraden reservaties op de ICE's betalen..

Bij DB vertellen ze dan weer dat de Twin Pass enkel in DB ReiseZentrums verkocht worden. Ook is men bij DB zeer onduidelijk in het onderscheid German Rail Pass vs. Interrail German Pass.
Er staat letterlijk "The German Rail Pass offers travellers who live outside Germany unlimited travel across the country."

Dat is dus van toepassing, want ik heb mijn residentie hier in België. Ook in hun info-folder wordt er met geen woord gerept dat je een residentie buiten Europa moet hebben. Maar als je doorklikt (voor enkele passen) kom je op de site van Eurail, en daar spreken ze dat het enkel van toepassing is voor personen met een residentie buiten de Europese Unie, plus Turkije en Rusland.

Vraag is: wat is het nu ?

Aangezien er in de prijzentabel van de NMBS productfiches ook sprake is van een Twin-versie (en er zowel Interrail als Eurail vermeld wordt), vermoed ik dat een Interrail German Pass ook in deze versie kan geboekt worden ?
Weliswaar enkel aan de internationale loketten in Brussel-Zuid, want als ook bij DB deze pass enkel fysiek kan gekocht worden zal dit niet anders zijn bij NMBS..
rvdborgt
Berichten: 4335
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Brussel-Friedrichshafen: Interrail of German Rail Pass?

Bericht door rvdborgt »

Als je maar op 3 dagen reist, heb je aan een flexipas foor 3 dagen voldoende. Dat is nog iets goedkoper dan een continue pas voor 4 dagen.
De German Rail Pass is voor iedereen die niet in Duitsland woont. Die pas bestond al langer en is nu met De Interrail/Eurail-passen voor Duitsland samengevoegd. De Twin-passen worden wel alleen door DB verkocht en blijkbaar alleen via loket en DB-agentschappen. Op de DB-website linken ze inderdaad door naar de Eurail-website. Dat is wat onhandig want de Interrail-variant bestaat wel degelijk en de DB-voorwaarden zijn ook duidelijk: "Personen mit Wohnsitz außerhalb Deutschlands".
De NMBS zou inderdaad ook de Twin-versie moeten verkopen, al zou het me niet verbazen dat ze klakkeloos de prijslijst van DB online hebben gezet zonder te beseffen dat daar ook de Twin-versie op staat. Aangezien de NMBS Interrail verkoopt via een Eurail-applicatie, en Eurail zelf de Twin-versie niet verkoopt, durf ik niet met zekerheid te zeggen dat de NMBS die wel verkoopt. Maar volgens hun productfiche zou dat dus wel moeten, dus als ze het niet kunnen, dan kun je het prijsverschil terugkrijgen. Bij de NMBS komen er overigens wel 12 euro dossierkosten bij.

Als een Sparpreis een stuk goedkoper is, dan is het overigens geen probleem om die te boeken. Vanaf een te verwachten vertraging van 20 minuten op je eindbestemming mag je immers van DB zonder formaliteiten zelf andere treinen gebruiken en het personeel maakt daar ook geen probleem van.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Brussel-Friedrichshafen: Interrail of German Rail Pass?

Bericht door Portbou »

Even melden dat ik die Twin-versie van de German Rail Pass via mijn agentschapslicentie kan aanleveren.
Geen dossierkosten bij afhaling in Mechelen, anders verzendingskosten van 9€.

Iets dat nog niet vermeld werd :
De Interrail-versie levert veel betere compensaties op in geval van vertragingen dan de "German"-versie.
Interrail One Country : 12€ vanaf 1h, 24€ vanaf 2h
German : 5€ vanaf 1h

In een land met zoveel vertragingen als Duitsland misschien geen onbelangrijk verschil.

Ook de Interrail One Country is aan dezelfde voorwaarden bij ons verkrijgbaar (enkel op papier).
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Brussel-Friedrichshafen: Interrail of German Rail Pass?

Bericht door K V B »

msts.be schreef: 05 mei 2024, 23:40 Qua tickets ben ik aan het twijfelen. Omdat we al langer weten dat de betrouwbaarheid en stiptheid van DB soms te wensen overlaat, ben ik eerder geneigd naar een Interrail Country Pass (in casu de Interrail German Pass). Maar nu zie ik ook dat DB hun "eigen" versie hiervan heeft, namelijk de German Rail Pass ?
Dat de treinen niet zo stipt zijn is nog geen reden om meer te betalen voor een pass of een flexible ticket. Integendeel, die stiptheidsproblemen bij de DB zorgen er voor dat je er bijna van kan uitgaan dat je supersparpreis een flexpreis zal zijn tegen de tijd dat je reist...

Ik zie bijv. Dat ICE11+ICDE119 (de combinatie die je wilt) over een maand 59,80 kost.
Voor de terugweg kan je een stopover in Stutgart inplannen, en dan toch op een ticket reizen.
Plaats reactie