Prijzen valkuil DB-SNCF
Geplaatst: 25 apr 2024, 15:22
In juni ga ik naar Straatsburg en keer terug op een zondag naar Belgiƫ.
Ik was aan het uitzoeken om via Paris Est te rijden en daar enkele rond te wandelen, om vervolgens in Paris Nord de Eurostar naar Brussel te nemen.
Ik vind via bahn.de de ICE sprinter ICE 9568 van Frankfurt via Mannheim, Karlsruhe en Straatsburg naar Paris Est.
De prijs staat er niet bij en is verder te bepalen. Als je op de knop drukt wordt je doorverwezen naar de site van Bahn International.
Daar kom je dan te weten dat de trein 118 euro kost en dat je eigenlijk een ticket bij de SNCF via Bahn International.
Als ik vervolgens mijn opzoeking op bahn.de wijzig naar een reis van Karlsruhe naar Paris Est dan krijg ik ook deze ICE sprinter ICE9568 te zien met de prijs van 49,90 euro.
Dus een ticket op dezelfde trein voor een langer traject waarbij je dus ook in Straatsburg stopt kost ruim de helft minder en doet je bijna 70 euro uitsparen. Ik heb ondertussen voor een andere treinreis via Luxemburg gekozen (en zal daar de trein naar Brussel en die naar Luik bijna letterlijk het station voor mijn neus zien uitrijden).
Enkele vragen:
1) Stel dat je wel naar Parijs wil. Mag je dan dit goedkoper ticket kopen vanuit Karlsruhe en toch pas in Straatsburg opstappen?
2) Waarom verkoopt bahn(international) een SNCF ticket op het segment Straatsburg-Parijs terwijl de rit wel door de Deutsche Bahn wordt uitgevoerd?
Ik dacht dat cabotage reeds was toegestaan door Europa en toch zeker op langere trajecten. Of gaat het hier om vrijwillige afspraken tussen DB en SNCF om elkaar niet te beconcurreren?
Ik was aan het uitzoeken om via Paris Est te rijden en daar enkele rond te wandelen, om vervolgens in Paris Nord de Eurostar naar Brussel te nemen.
Ik vind via bahn.de de ICE sprinter ICE 9568 van Frankfurt via Mannheim, Karlsruhe en Straatsburg naar Paris Est.
De prijs staat er niet bij en is verder te bepalen. Als je op de knop drukt wordt je doorverwezen naar de site van Bahn International.
Daar kom je dan te weten dat de trein 118 euro kost en dat je eigenlijk een ticket bij de SNCF via Bahn International.
Als ik vervolgens mijn opzoeking op bahn.de wijzig naar een reis van Karlsruhe naar Paris Est dan krijg ik ook deze ICE sprinter ICE9568 te zien met de prijs van 49,90 euro.
Dus een ticket op dezelfde trein voor een langer traject waarbij je dus ook in Straatsburg stopt kost ruim de helft minder en doet je bijna 70 euro uitsparen. Ik heb ondertussen voor een andere treinreis via Luxemburg gekozen (en zal daar de trein naar Brussel en die naar Luik bijna letterlijk het station voor mijn neus zien uitrijden).
Enkele vragen:
1) Stel dat je wel naar Parijs wil. Mag je dan dit goedkoper ticket kopen vanuit Karlsruhe en toch pas in Straatsburg opstappen?
2) Waarom verkoopt bahn(international) een SNCF ticket op het segment Straatsburg-Parijs terwijl de rit wel door de Deutsche Bahn wordt uitgevoerd?
Ik dacht dat cabotage reeds was toegestaan door Europa en toch zeker op langere trajecten. Of gaat het hier om vrijwillige afspraken tussen DB en SNCF om elkaar niet te beconcurreren?