CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
De Luxemburgse spoorwegen verkopen de 16 Corail-rijtuigen die ze bezitten, zie http://www.cfl.lu/CFLInternet/Espaces/0 ... erAVendre/
Spek voor de bek van de NMBS, om te gebruiken tijdens de piekuren?
Spek voor de bek van de NMBS, om te gebruiken tijdens de piekuren?
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
Wrm worden ze verkocht?
Hoe zien die rijtuigen eruit?
Mvg
Hoe zien die rijtuigen eruit?
Mvg
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
De CFL had deze rijtuigen voor de EC's Luxemburg - Parijs; ze reden in een pool met die van SNCF. Op die verbinding rijden nu TGV's, de SNCF wil deze rijtuigen niet ovrnemen en de CFL kan er niks mee dus worden ze verkocht.bobke schreef:Wrm worden ze verkocht?
Hoe zien die rijtuigen eruit?
Hier vond ik wat foro's:
http://www.rail.lu/materiel/cflcorail.html
Groetjes,
Rian
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
me dunkt dat de beste oplossing voor de PIEKuren enkel en alleen de DUBBELDEKKERS zijn want...
het "sardienes in een metalen doosje" gebeuren geniet o.a. ook niet de goedkeuring van GAIA.
het "sardienes in een metalen doosje" gebeuren geniet o.a. ook niet de goedkeuring van GAIA.
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
De lijst van piekuurtreinen die geen dubbeldekrijtuigen nodig hebben, is volgens mij langer dan je denkt.STOOMLOK schreef:me dunkt dat de beste oplossing voor de PIEKuren enkel en alleen de DUBBELDEKKERS zijn want...
het "sardienes in een metalen doosje" gebeuren geniet o.a. ook niet de goedkeuring van GAIA.
Toch vind ik het dom dat ze ze alle 16 verkopen. Een paar rijtuigen werden toch gebruikt voor speciale treinen of versterkingsrijtuigen richting België (Liers) en Zwitserland.rvdborgt schreef:De CFL had deze rijtuigen voor de EC's Luxemburg - Parijs; ze reden in een pool met die van SNCF. Op die verbinding rijden nu TGV's, de SNCF wil deze rijtuigen niet ovrnemen en de CFL kan er niks mee dus worden ze verkocht.bobke schreef:Wrm worden ze verkocht?
Hoe zien die rijtuigen eruit?
Hier vond ik wat foro's:
http://www.rail.lu/materiel/cflcorail.html
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
De gerenoveerde zien er niet slecht uit, al zien de zetels er wat smal uit. Van mij mogen ze gerust op de Belgische lijnen komen rijden. Spijtig dat ze, afgaande op hun UIC-nummers, slechts geschikt zijn voor 160 km/h. Ze zijn dus niet inzetbaar op de HSL's.
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
De nmbs heeft ook niet meteen rijtuigen nodig denk ik. Gezien het tekort aan locomotieven zouden ze enkel wat treinen langer kunnen maken wat dan weer problemen geeft aan korte perrons
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
Maar binnenkort krijgen we wel de 18-en, natuurlijk.
Bon, nog een nadeeltje gevonden: geen gesloten toiletsysteem. Tenzij ik erover heb gekeken, natuurlijk.
Bon, nog een nadeeltje gevonden: geen gesloten toiletsysteem. Tenzij ik erover heb gekeken, natuurlijk.
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
Als die in Belgie komen moet er dan achteraan ook geen M4 hangen zoals samenstelling met k4?
Of zijn deze deuren veel breder?
Of zijn deze deuren veel breder?
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
Hoi,
Ik hoop dat de NMBS deze rijtuigen koopt want ze zien er mij toch veel comfotabeler uit dan sommige Belgische rijtuigen.
Lukas
Ik hoop dat de NMBS deze rijtuigen koopt want ze zien er mij toch veel comfotabeler uit dan sommige Belgische rijtuigen.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
Hallo,
Die rijtuigen zijn geen buitenkansje hoor SNCF verkoopt ook wel Corail rijtuigen vermoed ik. Daarenboven zitten er veel rijtuigen met afdelingen tussen, en de I6 rijtuigen worden nu al naar de IRm verbannen...
En zouden er nog locs tekort zijn? Volgens mij zijn er 23'ers op overschot...
Groeten,
Joris De Mol
Die rijtuigen zijn geen buitenkansje hoor SNCF verkoopt ook wel Corail rijtuigen vermoed ik. Daarenboven zitten er veel rijtuigen met afdelingen tussen, en de I6 rijtuigen worden nu al naar de IRm verbannen...
En zouden er nog locs tekort zijn? Volgens mij zijn er 23'ers op overschot...
Groeten,
Joris De Mol
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
Volgens www.rail.lu zou er (deels) terug met I10-rijtuigen gereden worden op de IRm.Joris schreef:Daarenboven zitten er veel rijtuigen met afdelingen tussen, en de I6 rijtuigen worden nu al naar de IRm verbannen...
Joris De Mol
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
Hallo,
Een oplossing op korte termijn:
Kan de NMBS die rijtuigen niet huren van de CFL, en daarmee een ram van desnoods 12 rijtuigen maken voor op de ICj? Die rijdt tenslotte toch naar Luxemburg.
Traktie? Op diverse P-treinen rijden er nog 20'ers en 13'ers genoeg, vervang die door 23'ers, daar heeft men er toch genoeg van. Omkader de ram met 2 locs om het omlopen te vermijden.
De hierdoor vrijgekomen DMT-stellen kan men dan gebruiken op de IC-C en de IC-G treinen om de 'verminderde samenstellingen door een defect aan het materieel' te vermijden, of om gewoon de capaciteit op te drijven, wat daar in de spits echt nodig is. (En laat die IC-P eens wat later uit FGSP vertrekken ipv die nóg vroeger te laten vertrekken!!!! Als men zo doorgaat stuurt men op L59 3 treinen op blokafstand, wat ben je dan met 4 treinen per uur?)
Groeten,
Joris De Mol
Een oplossing op korte termijn:
Kan de NMBS die rijtuigen niet huren van de CFL, en daarmee een ram van desnoods 12 rijtuigen maken voor op de ICj? Die rijdt tenslotte toch naar Luxemburg.
Traktie? Op diverse P-treinen rijden er nog 20'ers en 13'ers genoeg, vervang die door 23'ers, daar heeft men er toch genoeg van. Omkader de ram met 2 locs om het omlopen te vermijden.
De hierdoor vrijgekomen DMT-stellen kan men dan gebruiken op de IC-C en de IC-G treinen om de 'verminderde samenstellingen door een defect aan het materieel' te vermijden, of om gewoon de capaciteit op te drijven, wat daar in de spits echt nodig is. (En laat die IC-P eens wat later uit FGSP vertrekken ipv die nóg vroeger te laten vertrekken!!!! Als men zo doorgaat stuurt men op L59 3 treinen op blokafstand, wat ben je dan met 4 treinen per uur?)
Groeten,
Joris De Mol
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
De 23'ers zijn meestal versleten. Als vooraan de 2367 hangt ben ik al blij als de vertraging beperkt blijft tot 5 minuten.Joris schreef:Hallo,
Op diverse P-treinen rijden er nog 20'ers en 13'ers genoeg, vervang die door 23'ers, daar heeft men er toch genoeg van.
Re: CFL verkoopt zijn internationale rijtuigen
Er zijn helemaal geen 13nen op overschot hoor, en de P-treinen die ze verzekeren zijn veel te snel/zwaar voor een zwakke 23.Joris schreef:Hallo,
Een oplossing op korte termijn:
Kan de NMBS die rijtuigen niet huren van de CFL, en daarmee een ram van desnoods 12 rijtuigen maken voor op de ICj? Die rijdt tenslotte toch naar Luxemburg.
Traktie? Op diverse P-treinen rijden er nog 20'ers en 13'ers genoeg, vervang die door 23'ers, daar heeft men er toch genoeg van. Omkader de ram met 2 locs om het omlopen te vermijden.
Reeks 20 mag binnenkort niet meer naar luxemburg, dat is dus ook geen oplossing.
Je zou eventueel enkele 20'ers de P-treinen Oostende-Welkenraedt kunnen laten verzekeren en de 13nen doorschuiven, maar tegen dat die opleidingen rond zijn zullen de 18nen er al wel zijn
Volgens mij is er ook niet echt een tekort aan rijtuigen, meer aan geschikt tractiemateriaal. Eens de 18 en de 8500 in gebruik genomen worden zal er ook wel zodanig geschoven worden dat oude franse rijtuigen echt niet meer nodig zijn.
Het comfort zou ook ondermaats zijn tegenover M6/I11 of vers gerenoveerde I10 met airco