kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
de treinen in estland zijn hier echt zot
- gratis wifi in alle treinen (zelfs de elektraraudtee van tallinn heeft dat, soort Sbahn/RER)
- elke zitplaats heeft 2 stopcontacten
- ze komen rond met gratis koffie/thee en chocolade
- stoelen die niet mogen onderdoen voor de businessclass van een vliegtuig en ook nogal goedkoop: 155 EEK (€9,90) voor een ritje van meer dan 2 uur (tallinn-tartu)
- gratis wifi in alle treinen (zelfs de elektraraudtee van tallinn heeft dat, soort Sbahn/RER)
- elke zitplaats heeft 2 stopcontacten
- ze komen rond met gratis koffie/thee en chocolade
- stoelen die niet mogen onderdoen voor de businessclass van een vliegtuig en ook nogal goedkoop: 155 EEK (€9,90) voor een ritje van meer dan 2 uur (tallinn-tartu)
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Als je maar 1,3 miljoen inwoners hebt op een oppervlakte van anderhalf keer België, dan kan dat.
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Ik zou denken dat met zo weinig inwoners de kostprijs juist zoveel hoger zou liggen. Of is de fiscale druk in dat land misschien zo hoog?
-
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Ik denk dat ze daar nog (meer dan hen zelf lief is) bepaald worden door de Sovjet-gewoontes. Eingelijk verbaasde het me wat dat er wel koffie en thee is, maar geen wodka... maar dat gebeurt misschien officieus.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Vodka is iets Russisch, Pools of litouws, geen estlands..
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Die vodka is niet tegengehouden aan de grens hoor. In de tijd van de USSR ...
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Hallo,
Dat de prijs van dat treinticket voor u niet hoog is, betekend niet dat dat voor de gemiddelde Estlander ook goedkoop is .
De prijzen kunnen in het algemeen in die landen veel lager liggen dan hier (en de lonen uiteraard ook).
Maar die treinen zien er inderdaad wel zeer confortabel uit!
Groeten,
Joris De Mol
Dat de prijs van dat treinticket voor u niet hoog is, betekend niet dat dat voor de gemiddelde Estlander ook goedkoop is .
De prijzen kunnen in het algemeen in die landen veel lager liggen dan hier (en de lonen uiteraard ook).
Maar die treinen zien er inderdaad wel zeer confortabel uit!
Groeten,
Joris De Mol
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
de welvaart is zeer hoog hoor in estland, die landen zijn (buiten de treinen dan) eerder vergelijkbaar met scandinavie
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Ik denk dat je je een beetje verkijkt op de met veel Europese subsidies opgeknapte binnensteden, de Baltische staten hebben een enorme vooruitgang gemaakt, maar de buitenwijken zijn nog altijd verschrikkelijk troosteloos, en het platteland is vaak arm. En de Russische minderheid heeft het meestal niet onder de markt...
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
de enige nog communistische buitenwijken heb ik gezien in vilnius, daar stonden nog zo'n hele hoop vierkante grijze appartementsblokken
maar in estland ziet ook buiten de steden alles er goed uit, en de buitenwijken van tallinn zijn eerder vergelijkbaar met de buitenwijken van brussel, maar niet echt zo dat het krioelt van de comunistische gebouwen
maar in estland ziet ook buiten de steden alles er goed uit, en de buitenwijken van tallinn zijn eerder vergelijkbaar met de buitenwijken van brussel, maar niet echt zo dat het krioelt van de comunistische gebouwen
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Hallo,
Er is een verschil tussen lage prijzen en lage welvaart...
En waarschijnlijk zal er in die landen wel nog wat werk aan de winkel zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Er is een verschil tussen lage prijzen en lage welvaart...
En waarschijnlijk zal er in die landen wel nog wat werk aan de winkel zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Ik ben een keer in Riga geweest (juli 2005),
toen waren ze gangs dat station aant uitkeren
de buitenwijken waren gewoon betonblokken nog uit het vorige tijdperk en zagen uitgeleeft uit
is er dan ook draadloos internet op de verbinding naar St. Petersburg
toen waren ze gangs dat station aant uitkeren
de buitenwijken waren gewoon betonblokken nog uit het vorige tijdperk en zagen uitgeleeft uit
is er dan ook draadloos internet op de verbinding naar St. Petersburg
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Ik ben er dit jaar in februari geweest. De tunnel naar de sporen en de perrons zijn vrij oud maar de rest is wel modern; veel eetgelegenheden, shoppingcenter, ... . Het is daar 7 op 7 open en tot 22u 's avonds .k ben een keer in Riga geweest (juli 2005),
toen waren ze gangs dat station aant uitkeren
de buitenwijken waren gewoon betonblokken nog uit het vorige tijdperk en zagen uitgeleeft uit
De binnenstad is proper en modern maar de buitenwijken al veel minder, wat meestal ginder is.
De treinen zijn nog van het communistisch tijdperk en de snelheid is laag (40-60km/u) door de slechte infrastructuur. Wat mij ook opviel was dat er aan elke overweg personeel was om de slagbomen te bedienen.
Snelwegen hebben ze ook niet in de Baltische Staten.
Re: kunnen ze bij de NMBS wat van leren ...
Dat maakt het toch net financieel minder aantrekkelijk aangezien je minder reizigers kunt trekken?Adler schreef:Als je maar 1,3 miljoen inwoners hebt op een oppervlakte van anderhalf keer België, dan kan dat.
Ik ben in Estland geweest maar had helemaal geen treinen gezien eerlijkgezegd... enkel de trams in Tallinn en die waren nu niet echt briljant. Ben best verbaasd! Maar vraag me inderdaad ook af wie dit allemaal betaald...