Pagina 1 van 1

GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Geplaatst: 23 nov 2023, 18:14
door dovaere
FLV-FGSP schreef: 23 nov 2023, 17:29
ovspotter_be schreef: 22 nov 2023, 21:01
FLV-FGSP schreef: 22 nov 2023, 20:52 Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Flywise baat al de GreenCityTrip- en TUI Ski Express-nachttreinen uit, gereden door Train Charter Services.
Mogelijk zou hun eerste trein vanaf mei 2024 kunnen rijden:
Mogelijke dienstregeling 1e treinpaar:
1 januari 2026 of zoveel als eerder mogelijk, maar niet eerder dan 1 mei 2024
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
Mogelijke dienstregeling 2e treinpaar, dit is zeker nog niet voor volgend jaar:
De startdatum voor deze diensten is 1 januari 2026 of zoveel als eerder mogelijk, maar niet eerder dan 1 januari 2025.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... kopenhagen
https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/bedr ... en-rijden/
https://www.treinreiziger.nl/govolta-zu ... en-parijs/
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10298/ ... arijs.html

PS. Tijdens de Olympische Spelen (juli-augustus 2024) zou ook NMBS/SNCF willen starten met haar klassieke i11-treinen Brussel-Parijs)

Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Geplaatst: 23 nov 2023, 18:31
door ovspotter_be
Redelijk rare dienstregeling vindt ik dat, er was precies niet veel plaats meer op de route.
De heenrit staat 25 minuten stil in Rotterdam en 20 minuten in Antwerpen.
De terugrit staat slechts 1 minuut stil in Brussel-Zuid om vervolgens 18 minuten te gaan stilstaan in Antwerpen en 11 minuten in Roosendaal.

Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Geplaatst: 23 nov 2023, 19:24
door desirootje
Ik snap dat dit eerst en vooral een Nederlandse vervoerder zal zijn maar ik stel me toch vragen over het stoppen in grootsteden zoals Lage Zwaluwe en het overslaan van kleine dorpjes zoals Mechelen en Vilvoorde...

Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Geplaatst: 23 nov 2023, 19:29
door Portbou
desirootje schreef: 23 nov 2023, 19:24 Ik snap dat dit eerst en vooral een Nederlandse vervoerder zal zijn maar ik stel me toch vragen over het stoppen in grootsteden zoals Lage Zwaluwe en het overslaan van kleine dorpjes zoals Mechelen en Vilvoorde...
Ik vind dat een zeer wijze keuze.

Lage Zwaluwe is een prima station om klanten te bedienen die niet dichtbij een treinstation wonen en daarom per auto naar een vertrekstation willen rijden waar ze hun auto makkelijk kunnen parkeren.

Re: GoVolta (Flywise) wil twee klassieke treinparen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs

Geplaatst: 03 apr 2024, 12:51
door dovaere
GoVolta's plannen via Brussel naar Parijs zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld, het wil nu oplossingen zoeken voor materieel (geen ICRm meer ?) en vervoerder om in 2025 tussen Nederland en Berlijn (later ook Kopenhagen en Basel) te rijden:
https://www.treinreiziger.nl/govolta-in ... ar-parijs/