Pagina 1 van 1

Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 22 aug 2021, 20:10
door 4017-4018
Hallo,

Ik heb een verschil opgemerkt bij de optrek geluiden van de E320 stellen
Zie de verschillen in de volgende videos:
https://www.youtube.com/watch?v=7EnbphBxM3Y
https://www.youtube.com/watch?v=GQQtufuKNqs

Waarom is er deze verschil bij de zelfde materieel type?

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 22 aug 2021, 20:16
door Shrek
4017-4018 schreef: 22 aug 2021, 20:10 Hallo,

Ik heb een verschil opgemerkt bij de optrek geluiden van de E320 stellen
Zie de verschillen in de volgende videos:
https://www.youtube.com/watch?v=7EnbphBxM3Y
https://www.youtube.com/watch?v=GQQtufuKNqs

Waarom is er deze verschil bij de zelfde materieel type?
Ik kan mij inbeelden dat de tractiekringen bij gelijkstroom en wisselstroom heel anders geconfigureerd zijn en dus een heel ander geluid maken.

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 22 aug 2021, 20:24
door 4017-4018
Shrek schreef: 22 aug 2021, 20:16
4017-4018 schreef: 22 aug 2021, 20:10 Hallo,

Ik heb een verschil opgemerkt bij de optrek geluiden van de E320 stellen
Zie de verschillen in de volgende videos:
https://www.youtube.com/watch?v=7EnbphBxM3Y
https://www.youtube.com/watch?v=GQQtufuKNqs

Waarom is er deze verschil bij de zelfde materieel type?
Ik kan mij inbeelden dat de tractiekringen bij gelijkstroom en wisselstroom heel anders geconfigureerd zijn en dus een heel ander geluid maken.
Ow dus het ligt aan de spanning waar onder de trein vertrekt
Bedankt voor uw antwoord

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 22 aug 2021, 20:48
door jan_olieslagers
Lezen, jochie :) !
Er is niet gesteld: "het ligt aan..."
Er staat enkel "ik kan me inbeelden..."

Ook ik kan me best voorstellen dat het een verschil maakt of er onder AC dan wel DC wordt gereden. Maar allicht maakt het ook uit hoe hard er wordt opgetrokken. Ga maar eens kijken/luisteren aan verkeerslichten: auto's van hetzelfde merk/model kunnen heel verschillend klinken bij het optrekken, alnaargelang de rijstijl. Waarom zou dat bij treinen anders zijn?

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 22 aug 2021, 20:55
door 4017-4018
jan_olieslagers schreef: 22 aug 2021, 20:48 Lezen, jochie :) !
Er is niet gesteld: "het ligt aan..."
Er staat enkel "ik kan me inbeelden..."

Ook ik kan me best voorstellen dat het een verschil maakt of er onder AC dan wel DC wordt gereden. Maar allicht maakt het ook uit hoe hard er wordt opgetrokken. Ga maar eens kijken/luisteren aan verkeerslichten: auto's van hetzelfde merk/model kunnen heel verschillend klinken bij het optrekken, alnaargelang de rijstijl. Waarom zou dat bij treinen anders zijn?
Dat van die "te snel/te traag optrekken" is volgens mij geen rede

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 23 aug 2021, 08:31
door HLE 2302
jan_olieslagers schreef: 22 aug 2021, 20:48 Lezen, jochie :) !
Er is niet gesteld: "het ligt aan..."
Er staat enkel "ik kan me inbeelden..."

Ook ik kan me best voorstellen dat het een verschil maakt of er onder AC dan wel DC wordt gereden. Maar allicht maakt het ook uit hoe hard er wordt opgetrokken. Ga maar eens kijken/luisteren aan verkeerslichten: auto's van hetzelfde merk/model kunnen heel verschillend klinken bij het optrekken, alnaargelang de rijstijl. Waarom zou dat bij treinen anders zijn?
Dat maakt weinig tot geen verschil jochie. :wink:
Het ene filmpje is gemaakt bij vertrek onder 1500V gelijkspanning, het andere onder 25 000V wisselspanning.

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 23 aug 2021, 09:29
door Steve
Het geluid onder 1,5 kV is in ieder geval goed vergelijkbaar met dat van de HLE 18, behalve dan dat die laatste op een gegeven moment naar een andere toonlader overschakelt en de E320 precies niet (of pas bij hogere snelheden?). Heel typisch Siemens-geluid. Ik weet trouwens niet goed hoe een optrekkende HLE 18 klinkt onder 25 kV, is iets wat in normale tijden ook amper tot niet voorkomt.

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 23 aug 2021, 17:58
door HLE18
En onder 3kV :lol: ?

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 23 aug 2021, 22:39
door pietje
HLE 2302 schreef: 23 aug 2021, 08:31
jan_olieslagers schreef: 22 aug 2021, 20:48 Lezen, jochie :) !
Er is niet gesteld: "het ligt aan..."
Er staat enkel "ik kan me inbeelden..."

Ook ik kan me best voorstellen dat het een verschil maakt of er onder AC dan wel DC wordt gereden. Maar allicht maakt het ook uit hoe hard er wordt opgetrokken. Ga maar eens kijken/luisteren aan verkeerslichten: auto's van hetzelfde merk/model kunnen heel verschillend klinken bij het optrekken, alnaargelang de rijstijl. Waarom zou dat bij treinen anders zijn?
Dat maakt weinig tot geen verschil jochie. :wink:
Het ene filmpje is gemaakt bij vertrek onder 1500V gelijkspanning, het andere onder 25 000V wisselspanning.
Waarmee je de stelling van Jan ondersteunt...

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 24 aug 2021, 16:47
door Steven
Maar Jan maakte ook de suggestie naar de rijstijl van de machinist en die staat er inderdaad volledig los van. Het traag of snel optrekken veranderd niets aan het geluid hooguit aan het moment waarop bepaalde effecten optreden.

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 24 aug 2021, 16:59
door jan_olieslagers
Ja, zo had ik het eigenlijk toch ook begrepen - hoe vreemd ik het ook vind. Ik zou denken dat sneller optrekken meer vermogen vereist, en dat een motor die harder werkt anders klinkt - maar dat heb ik dus kennelijk mis. Ik neem het grif aan hoor, daar niet van.

Bemerk overigens dat ik helemaal geen "stelling" heb geponeerd, daarvoor heb ik niet de vakkennis of ervaring. Net zoals @Shrek zich enkel "iets kon inbeelden" zo ook kon ik me enkel iets "voorstellen".

Re: Verschil tussen optrek geluiden E320 stellen

Geplaatst: 24 aug 2021, 19:00
door Steven
elektrische motoren zijn niet echt te vergelijken op dat vlak met verbrandingsmotoren, dus als je daar het idee haalde mag je die lijn niet echt doortrekken.