Gotthard Basis Tunnel
-
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Gotthard Basis Tunnel
Ben deze dagen in Graubunden en heb dus het voorrecht om heel wat artikels te lezen over de opening van deze tunnel. Er wordt hier veel gesproken over de positieve effekten voor het vrachtververvoer, met name de lijn Rotterdam-Genua wordt hier dikwijls aangehaald. Weet iamand of er goederverkeer vanuit Belgie (Antwerpen) ook van deze tunnel kan profiteren?
grts.
o
grts.
o
Re: Gotthard Basis Tunnel
Zover ik begrepen heb wel, maar vraag me niet om welke treinen het specifiek gaat. Ik vermoed dat de treinen met Ambrogio wagens hier wel onder vallen maar heel zeker ben ik hier niet over. Waarschijnlijk gaan de mensen die iets meer thuis zijn in de huidige trafieken hier een beter antwoord kunnen op geven.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Een groot deel van de treinen op de route Basel - Italië zullen via de nieuwe Gotthard tunnel gaan. Ook veel treinen die nu via de Lötschberg rijden.
Maar de Amborgio treinen rijden naar Gallarate, en dan ligt de Lötschberg-Simplon route toch voor de hand.
Maar de Amborgio treinen rijden naar Gallarate, en dan ligt de Lötschberg-Simplon route toch voor de hand.
-
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Gotthard Basis Tunnel
De Gotthard Basistunnel is wegens een ontsporing van een goederentrein gesloten tot en met minstens 16 augustus.
De treinen worden zo veel mogelijk omgeleid via de oude route (via Airolo), hierdoor ontstaan voor Zwitserse standaarden grote vertragingen bij de IC- en EC- treinen.
De treinen worden zo veel mogelijk omgeleid via de oude route (via Airolo), hierdoor ontstaan voor Zwitserse standaarden grote vertragingen bij de IC- en EC- treinen.
Re: Gotthard Basis Tunnel
De problemen blijken nog lang niet van de baan te zijn. De huidige prognose luidt 'onbekend', er staan immers nog steeds wagons op de sporen in de tunnel. Blijkbaar is er een probleem geweest met een wiel en da's helemaal foutgelopen bij een wisselverbinding die zorgde voor een 'escalatie' zeg maar. Toch afgaand op een artikel van iets meer dan 3u oud.ovspotter_be schreef: ↑11 aug 2023, 07:11 De Gotthard Basistunnel is wegens een ontsporing van een goederentrein gesloten tot en met minstens 16 augustus.
De treinen worden zo veel mogelijk omgeleid via de oude route (via Airolo), hierdoor ontstaan voor Zwitserse standaarden grote vertragingen bij de IC- en EC- treinen.
Men verliest nu 30 à 40% van de beschikbare capaciteit en er kunnen geen dubbeldeksrijtuigen rijden op de oude lijn. De rit op de oude lijn zorgt voor een vertraging van 1 à 2u. Voor reizigerstreinen is het dus vooral vertraging, goederentreinen staan vooral te wachten in bundels in binnen- EN buitenland...
https://www.luzernerzeitung.ch/zentrals ... ld.2498401
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Na opening van de nieuwe tunnel blijkt het ook het vrij profiel van de oude verbinding "officieel" verkleind te zijn, onduidelijk of het over een zetting in de tunnel ging of overdreven ballasten...
Dat maakt dat bepaalde treinen er nu niet meer langs kunnen.
Ik heb alleen beelden gezien van treinen met ketelwagens en staalwagens die langs boven rijden.
Het zijn vooral de containertreinen en trailertreinen die de 4m hoogte benutten die nu elders naartoe moeten.
Eén van de ontspoorde wagens heeft het overloopspoor naar de andere tunnelbuis genomen en hierbij de scheidings-branddeur in stukken gereden.
Die deur moet hersteld om één buis te kunnen gebruiken, want er is geen service tunnel.
Dat maakt dat bepaalde treinen er nu niet meer langs kunnen.
Ik heb alleen beelden gezien van treinen met ketelwagens en staalwagens die langs boven rijden.
Het zijn vooral de containertreinen en trailertreinen die de 4m hoogte benutten die nu elders naartoe moeten.
Eén van de ontspoorde wagens heeft het overloopspoor naar de andere tunnelbuis genomen en hierbij de scheidings-branddeur in stukken gereden.
Die deur moet hersteld om één buis te kunnen gebruiken, want er is geen service tunnel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Gotthard Basis Tunnel
Ik was vorige week in dit gebied (Ticino) en je merkt wel enkele gevolgen van de sluiting van de Gotthard-basistunnel.
Vorige week reed er slechts 1 IC/EC-trein per uur tussen het binnenland en Ticino, welke vaak ook werd afgeschaft tussen Lugano/Chiasso en Milano, al lijkt het dat ze momenteel wel plaats hebben gevonden op de oude route voor de gebruikelijke 2 IC/EC-treinen per uur.
Ook werd er snel geschakeld qua materieel, normaal komen de ICN-stellen die kunnen kantelen in de bochten nooit in Ticino, maar vorige week heb ik er toch een paar zien rondrijden.
Ook is het nu enorm druk op de IR "Treno Gottardo", die deels ook als alternatief wordt aangeraden.
En een extra "ongemakje" (alvast vorige week toch) was dat er werd gewerkt tussen Airolo en Ambrì-Piotta waardoor daar slechts 1 spoor kon worden gebruikt.
Vorige week reed er slechts 1 IC/EC-trein per uur tussen het binnenland en Ticino, welke vaak ook werd afgeschaft tussen Lugano/Chiasso en Milano, al lijkt het dat ze momenteel wel plaats hebben gevonden op de oude route voor de gebruikelijke 2 IC/EC-treinen per uur.
Ook werd er snel geschakeld qua materieel, normaal komen de ICN-stellen die kunnen kantelen in de bochten nooit in Ticino, maar vorige week heb ik er toch een paar zien rondrijden.
Ook is het nu enorm druk op de IR "Treno Gottardo", die deels ook als alternatief wordt aangeraden.
En een extra "ongemakje" (alvast vorige week toch) was dat er werd gewerkt tussen Airolo en Ambrì-Piotta waardoor daar slechts 1 spoor kon worden gebruikt.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Dit is momenteel dan de grootste belemmering?
Want anders kan je bijv. één richting alsnog via de tunnel sturen en kan je de containertreinen 's nachts laten afwisselen. Ik veronderstel dat zo'n servicetunnel de kostprijs enorm de hoogte in had gejaagd?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Gezien de lengte van die tunnel en de ondergrond waarin die tunnel gemaakt is … zal de prijs niet mals zijn.
-
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Gotthard Basis Tunnel
De huidige prognose voor heropening is opgeschoven naar 23 augustus, maar enkel voor de oostbuis en enkel voor goederentreinen.
De herstelwerkzaamheden zullen naar verwachting enkele maanden in beslag nemen.
De SBB zoekt naar oplossingen zodat zo snel mogelijk ook reizigerstreinen veilig door de oostbuis kunnen rijden, aangezien de protocollen voor evacuaties zo zijn gemaakt dat er snel geëvacueerd kan worden naar de tweede tunnelbuis, die nu niet beschikbaar is.
De herstelwerkzaamheden zullen naar verwachting enkele maanden in beslag nemen.
De SBB zoekt naar oplossingen zodat zo snel mogelijk ook reizigerstreinen veilig door de oostbuis kunnen rijden, aangezien de protocollen voor evacuaties zo zijn gemaakt dat er snel geëvacueerd kan worden naar de tweede tunnelbuis, die nu niet beschikbaar is.
Re: Gotthard Basis Tunnel
Voor wie zijn Duits wil testen :https://www.youtube.com/watch?v=Kxp9PClG3W4
Persconferentie SBB
Persconferentie SBB
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Gotthard Basis Tunnel
Dan is het gebrek aan zo'n diensttunnel wel een pijnlijke? Ik veronderstel dat in tunnels waar er wel zo'n diensttunnel is men reizigers naar die tunnel evacueert?ovspotter_be schreef: ↑16 aug 2023, 16:59 De huidige prognose voor heropening is opgeschoven naar 23 augustus, maar enkel voor de oostbuis en enkel voor goederentreinen.
De herstelwerkzaamheden zullen naar verwachting enkele maanden in beslag nemen.
De SBB zoekt naar oplossingen zodat zo snel mogelijk ook reizigerstreinen veilig door de oostbuis kunnen rijden, aangezien de protocollen voor evacuaties zo zijn gemaakt dat er snel geëvacueerd kan worden naar de tweede tunnelbuis, die nu niet beschikbaar is.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
-
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Vilvoorde
Re: Gotthard Basis Tunnel
Ik denk dat het probleem ook is dat er in de tunnel 2 plaatsen zijn waar er in noodgevallen van tunnelbuis kan worden gewisseld en deze zijn beschermd met dikke beschermende deuren.
Maar de ontspoorde goederentrein is net bij zo'n overloop ontspoord en heeft één van deze deuren vernield.
Maar de ontspoorde goederentrein is net bij zo'n overloop ontspoord en heeft één van deze deuren vernield.