Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1827
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

260689 schreef: 04 mei 2024, 10:54
rvdborgt schreef: 04 mei 2024, 10:41
260689 schreef: 03 mei 2024, 23:11 E424 rijd blijkbaar maar tot Aachen-hbf ipv Brussel-Zuid. Bijgevolg zal de E425 dus ook vanuit Aachen-hbf vertrekken. Eet iemand hier de reden van de beperking?
Hoogstwaarschijnlijk dezelfde reden als toen ze eerder deze week leeg van Brussel naar Aken reden. Infrabel/DVIS heeft een bepaald type ligrijtuigen verboden/afgekeurd voor België wegens een probleem met de deursluiting. Meer details heb ik niet, al vraag ik me wel af waarom dat probleem kennelijk alleen in België bestaat.
De L37 tussen Welkenreadt en Y Hergenrath is buiten dienst door werken. L3 is wel beschikbaar, daar de Vectron nog niet is toegelaten daar werd deze beperkt tot Aachen-hbf.
En er is nergens een 18 beschikbaar om dit op te vangen ?
Rijden via Montzenlijn uitgesloten ?
260689
Berichten: 3365
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Portbou schreef: 04 mei 2024, 11:58
260689 schreef: 04 mei 2024, 10:54
rvdborgt schreef: 04 mei 2024, 10:41
Hoogstwaarschijnlijk dezelfde reden als toen ze eerder deze week leeg van Brussel naar Aken reden. Infrabel/DVIS heeft een bepaald type ligrijtuigen verboden/afgekeurd voor België wegens een probleem met de deursluiting. Meer details heb ik niet, al vraag ik me wel af waarom dat probleem kennelijk alleen in België bestaat.
De L37 tussen Welkenreadt en Y Hergenrath is buiten dienst door werken. L3 is wel beschikbaar, daar de Vectron nog niet is toegelaten daar werd deze beperkt tot Aachen-hbf.
En er is nergens een 18 beschikbaar om dit op te vangen ?
Rijden via Montzenlijn uitgesloten ?
Dan moet je beginnen kopmaken in Aachen-West, niet echt zo bevorderlijk maar het kan. Maar die optie was uitgesloten daar de verbindingsboog L24/1 Y Berneau en Visé-Bas buiten dienst was. Dus m'n zou Luik moeten overslagen en via de L35 en L36 naar Brussel rijden. Machinisten van Welkenreadt kennen de L24 (hebben daar vaak overbrengingsritten richting Kinkempois) maar die kennen de L35 niet, dan moet er nog een Loods opgevorderd worden daar enkel depot Welkenreadt de Vectron kent. Dan is het de beste optie om in Aachen-hbf uit te wijken en de vervangbus nemen tot Welkenreadt en vandaar de IC naar Oostende te nemen. Door die werken is de E50xx reeks beperkt tot Welkenreadt.

Bijgevolg is de T18 niet toegelaten met een commerciële reizigerstrein op L3. De Vectron zou als deze zou toegelaten zijn op L3 ,wel mogen daar hij met de NJ rijtuigen de noodremoverbrugging hebben wat noodzakelijk is voor op L3 te mogen rijden daar er veel tunnels zijn. (Ze waren bezig met de T18/19 en I11 te voorzien om dat te installeren, maar geen idee hoe het daar mee zit!
groentje
Berichten: 7291
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Misschien zal de Nightjet wel over L.3 mogen als de nieuwe rijtuigen ook op de Belgische ritten worden ingezet, noodremoverbrugging was de directe aanleiding voor de vervanging van de Nightjetrijtuigen naar Italië.
trainlovertje
Berichten: 2376
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 04 mei 2024, 14:41 Misschien zal de Nightjet wel over L.3 mogen als de nieuwe rijtuigen ook op de Belgische ritten worden ingezet, noodremoverbrugging was de directe aanleiding voor de vervanging van de Nightjetrijtuigen naar Italië.
Je bedoelt die gloednieuwe rijtuigen van Siemens met 'bijgeleverde' Vectron? Ik denk niet dat we die de eerste vijf jaren bij ons gaan zien, helaas. Een substantieel deel van de oude vloot zal nodig zijn om het bestaande aanbod te kunnen blijven exploiteren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

groentje schreef: 04 mei 2024, 14:41 Misschien zal de Nightjet wel over L.3 mogen als de nieuwe rijtuigen ook op de Belgische ritten worden ingezet, noodremoverbrugging was de directe aanleiding voor de vervanging van de Nightjetrijtuigen naar Italië.
De vectron heeft nog geen toelating om op lijnen met 25kV te rijden in België. Dat wil zeggen geen enkele HSL alsook een aantal lijnen in het zuiden van het land.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 272
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Is daar een technische reden voor die het functioneren van de loc en/of trein onder 25kV bemoeilijkt of potentieel onmogelijk maakt, of is het enkel een (wellicht kostbare) formaliteit die nog niet is uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Ik ga er vanuit dat men die homologatie nog niet heeft gedaan. De vraag is dus of ze dit wensen of niet. Als iemand weet of dit nog op de agenda staat mag die dat laten weten.
wbrm
Berichten: 412
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen

Bericht door wbrm »

groentje schreef: 04 mei 2024, 14:41 Misschien zal de Nightjet wel over L.3 mogen als de nieuwe rijtuigen ook op de Belgische ritten worden ingezet, noodremoverbrugging was de directe aanleiding voor de vervanging van de Nightjetrijtuigen naar Italië.
Zover ik weet is de homologatie van de nieuwe Nightjet voor België niet voorzien.
groentje
Berichten: 7291
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Spijtig, moderner materieel is zeker welkom, al begrijp ik dat ze inderdaad moeilijk én hun aanbod uit kunnen breiden, én alle treinen moderniseren. Laat ons hopen dat op z'n minst het probleem met die deursluiting snel opgelost raakt.
260689
Berichten: 3365
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 04 mei 2024, 15:52
groentje schreef: 04 mei 2024, 14:41 Misschien zal de Nightjet wel over L.3 mogen als de nieuwe rijtuigen ook op de Belgische ritten worden ingezet, noodremoverbrugging was de directe aanleiding voor de vervanging van de Nightjetrijtuigen naar Italië.
De vectron heeft nog geen toelating om op lijnen met 25kV te rijden in België. Dat wil zeggen geen enkele HSL alsook een aantal lijnen in het zuiden van het land.
Hier moet ik je toch even corrigeren. De Vectron van DB mag wel degelijk en is al degelijk onder 25KV gereden op de lijnen 161 en 166 gereden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

260689 schreef: 04 mei 2024, 19:13
Steven schreef: 04 mei 2024, 15:52
groentje schreef: 04 mei 2024, 14:41 Misschien zal de Nightjet wel over L.3 mogen als de nieuwe rijtuigen ook op de Belgische ritten worden ingezet, noodremoverbrugging was de directe aanleiding voor de vervanging van de Nightjetrijtuigen naar Italië.
De vectron heeft nog geen toelating om op lijnen met 25kV te rijden in België. Dat wil zeggen geen enkele HSL alsook een aantal lijnen in het zuiden van het land.
Hier moet ik je toch even corrigeren. De Vectron van DB mag wel degelijk en is al degelijk onder 25KV gereden op de lijnen 161 en 166 gereden.
Dat kan ik niet weten, ik krijg enkel de teksten te zien die ons aanbelangen. Dat wil zeggen dat als er uitzonderingen zijn ivm goederentreinen dat ik die niet kan zien.
260689
Berichten: 3365
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 04 mei 2024, 20:06
260689 schreef: 04 mei 2024, 19:13
Steven schreef: 04 mei 2024, 15:52

De vectron heeft nog geen toelating om op lijnen met 25kV te rijden in België. Dat wil zeggen geen enkele HSL alsook een aantal lijnen in het zuiden van het land.
Hier moet ik je toch even corrigeren. De Vectron van DB mag wel degelijk en is al degelijk onder 25KV gereden op de lijnen 161 en 166 gereden.
Dat kan ik niet weten, ik krijg enkel de teksten te zien die ons aanbelangen. Dat wil zeggen dat als er uitzonderingen zijn ivm goederentreinen dat ik die niet kan zien.
Geen probleem hoor! Vandaar dat ik het zeg. Moet wel zeggen dat enkel de Vectrons die naar Italië mogen toegelaten zijn op 25KV lijnen. Deze die naar Polen rijden zijn dan weer niet toegelaten op 25kv lijnen.
JHS2013
Berichten: 476
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

rvdborgt schreef: 04 mei 2024, 10:41
260689 schreef: 03 mei 2024, 23:11 E424 rijd blijkbaar maar tot Aachen-hbf ipv Brussel-Zuid. Bijgevolg zal de E425 dus ook vanuit Aachen-hbf vertrekken. Eet iemand hier de reden van de beperking?
Hoogstwaarschijnlijk dezelfde reden als toen ze eerder deze week leeg van Brussel naar Aken reden. Infrabel/DVIS heeft een bepaald type ligrijtuigen verboden/afgekeurd voor België wegens een probleem met de deursluiting. Meer details heb ik niet, al vraag ik me wel af waarom dat probleem kennelijk alleen in België bestaat.
Waar komt deze info vandaan? Infrabel heeft overigens sowieso niks over deuren te zeggen, dus dan zou het van DVIS moeten komen maar daar heb ik geen enkele communicatie van gezien.
rvdborgt
Berichten: 4335
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

JHS2013 schreef: 04 mei 2024, 21:37
rvdborgt schreef: 04 mei 2024, 10:41
260689 schreef: 03 mei 2024, 23:11 E424 rijd blijkbaar maar tot Aachen-hbf ipv Brussel-Zuid. Bijgevolg zal de E425 dus ook vanuit Aachen-hbf vertrekken. Eet iemand hier de reden van de beperking?
Hoogstwaarschijnlijk dezelfde reden als toen ze eerder deze week leeg van Brussel naar Aken reden. Infrabel/DVIS heeft een bepaald type ligrijtuigen verboden/afgekeurd voor België wegens een probleem met de deursluiting. Meer details heb ik niet, al vraag ik me wel af waarom dat probleem kennelijk alleen in België bestaat.
Waar komt deze info vandaan? Infrabel heeft overigens sowieso niks over deuren te zeggen, dus dan zou het van DVIS moeten komen maar daar heb ik geen enkele communicatie van gezien.
Dit was eerder ter sprake gekomen in deze draad:
viewtopic.php?p=283874#p283874
Dit weekend zijn werkzaamheden blijkbaar de oorzaak, maar eerder deze week zijn ze toch niet voor de lol leeg naar Aken gereden, dus iets moet er aan de hand zijn geweest.
JHS2013
Berichten: 476
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Ah ok, daar zou ik dus niks van geloven…
Plaats reactie