Nachttreinen

desperado
Berichten: 164
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Nachttreinen

Bericht door desperado »

https://youtu.be/t__M97aHj0Q?si=fvO1TjvSi4Eojz01
Originally booked train: ÖBB Nightjet NJ 424 Berlin-Brussels
Travel class: Couchette Car with 4 berths

On the day of travel (March 22, 2024) the through car group Berlin-Brussels was cancelled, because one car of this group had caught fire the day before in Brussels.

The train Berlin-Brussels also carries the through car group NJ 40424 Berlin-Paris between Berlin and Mannheim. Luckily, I’ve secured a free seat in that through car group.

New train: ÖBB Nightjet NJ 40424 Berlin-Paris
Downgraded travel class: Seating Car

Due to construction of DB InfraGO on the Kinzigtalbahn Fulda-Hanau our train has been diverted via Magdeburg, Hildesheim, Kreiensen, Göttingen, Eichenberg, Kassel-Wilhelmshöhe, and Gießen.

At Frankfurt Süd a large number of frustrated passengers from Berlin, Halle, and Erfurt boarded our train. The seating cars became overcrowded.

In Mannheim, the DB Fernverkehr 101 090-9 locomotive was detached from our train.

Brussels-bound passenger tried to get onto the Nightjet through car group Vienna-Brussels in Mannheim. The newrest staff denied them boarding due to overcrowding issues.

I opted for plan B and stayed on the Berlin-Paris Nightjet train all the way to Paris. The Akiem 185 555-0 Bombardier Traxx locomotive hauled our train from Mannheim to Paris via Strasbourg.

We arrived in Paris Gare de l’Est with a delay of 2 hours and 36 minutes at 13h00. After that I immediately walked over to Paris Gare du Nord to catch an Eurostar high-speed train to Bruxelles-Midi in Belgium.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 21 mar 2024, 20:19 NJ E425 afgeschaft vanavond wegens rookontwikkeling in Brussel-Zuid.
Infrabel zou de inzet van dit rijtuigtype in kwestie (een ligrijtuig van BETX gehuurd) verboden hebben:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... g-10760867

Weet iemand daar meer van? Waardoor zou een technisch defect aan 1 rijtuig meteen tot het verbieden van alle rijtuigen van dat type moeten leiden?

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

rvdborgt schreef: 07 apr 2024, 14:54
ovspotter_be schreef: 21 mar 2024, 20:19 NJ E425 afgeschaft vanavond wegens rookontwikkeling in Brussel-Zuid.
Infrabel zou de inzet van dit rijtuigtype in kwestie (een ligrijtuig van BETX gehuurd) verboden hebben:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... g-10760867

Weet iemand daar meer van? Waardoor zou een technisch defect aan 1 rijtuig meteen tot het verbieden van alle rijtuigen van dat type moeten leiden?

Groetjes,
Rian
Ik neem aan dat er iets fundamenteel mis was met deze rijtuigen of hun onderhoud en dat ze dus nu even niet meer mogen rondrijden totdat ze allemaal onderzocht en of aangepast zijn. In Toronto deed men iets gelijkaardigs met hun trams toen bleek dat er problemen waren met het lassen.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Lijkt me sterk dat Infrabel ze heeft verboden, daar is ook niks over gecommuniceerd. Er zijn toevallig net 5 rijtuigen van hetzelfde type defect en die moeten retour. Ik heb wel een vermoeden waar het gerucht vandaan komt, namelijk halve berichten en spraakverwarrig.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Ook in Buchs staan blijkbaar al weken 2 wagens te wachten op repatriëring.
Het kan Nightjet momenteel precies niet veel schelen dat ze treinen moeten laten uitvallen of reizigers moeten downgraden.
Ducktape schreef: 04 apr 2024, 14:10 In de bundel van Aachen-West stonden er vanochtend 3 Nightjet rijtuigen (1 slaper en 2 couchettes), vermoedelijk zal het dan om dezelfde rijtuigen gaan.
Portbou schreef: 03 apr 2024, 15:00
Nils schreef: 02 apr 2024, 19:03
Was een deel van de defecte wagens die in Schaarbeek stonden. Afgevoerd door TCS met locs van Lineas.
Waren dit dan de wagens van de Nightjet die op de avond van 21 maart werd afgeschaft wegens aangetrokken handrem op één van de wagens en bijhorende rookontwikkeling ?
ovspotter_be schreef: 21 mar 2024, 20:19 NJ E425 afgeschaft vanavond wegens rookontwikkeling in Brussel-Zuid.
Indien ja : dan hebben ze wel heel lang gewacht om die terug te halen en is het geen wonder dat er constant "Wagenmangel" heerst bij Nightjet.
Bijlagen
wl.jpg
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Ook in Darmstadt staat blijkbaar een Nightjet aan de kant.
Bijlagen
wl2.jpg
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Portbou schreef: 09 apr 2024, 16:19 Ook in Buchs staan blijkbaar al weken 2 wagens te wachten op repatriëring.
Het kan Nightjet momenteel precies niet veel schelen dat ze treinen moeten laten uitvallen of reizigers moeten downgraden.
Ach ja, dat is de markt. Er is geen drijfveer om het snel op te lossen, het is immers geen kerntaak. Daarenboven scheelt het ook aan werkplaatscapaciteit.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

JHS2013 schreef: 10 apr 2024, 00:55
Portbou schreef: 09 apr 2024, 16:19 Ook in Buchs staan blijkbaar al weken 2 wagens te wachten op repatriëring.
Het kan Nightjet momenteel precies niet veel schelen dat ze treinen moeten laten uitvallen of reizigers moeten downgraden.
Ach ja, dat is de markt. Er is geen drijfveer om het snel op te lossen, het is immers geen kerntaak. Daarenboven scheelt het ook aan werkplaatscapaciteit.
Hoezo geen drijfveer ? Iedere afgeschafte trein en/of downgrade kost toch handenvol geld aan compensaties...
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nachttreinen

Bericht door pmuy »

Een uitgebreide video van iemand die met de Nightjet van Berlijn naar Brussel wou reizen, maar niet bepaald vlot op de bestemming geraakte. https://www.youtube.com/watch?v=t__M97aHj0Q

Sommige van zijn beslissingen begrijp ik niet echt (bvb. in de plaats naar Parijs reizen en dan hopen op gratis Eurostartickets naar Brussel), maar het gebrek aan communicatie, coördinatie, en oplossingen, is helaas wel typerend voor hoe men bij de spoorwegen met klanten omgaat.
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

pmuy schreef: 10 apr 2024, 09:29 Een uitgebreide video van iemand die met de Nightjet van Berlijn naar Brussel wou reizen, maar niet bepaald vlot op de bestemming geraakte. https://www.youtube.com/watch?v=t__M97aHj0Q

Sommige van zijn beslissingen begrijp ik niet echt (bvb. in de plaats naar Parijs reizen en dan hopen op gratis Eurostartickets naar Brussel), maar het gebrek aan communicatie, coördinatie, en oplossingen, is helaas wel typerend voor hoe men bij de spoorwegen met klanten omgaat.
Ik had op woensdagavond 7 februari ook dat geval. Daar werd de NJ Berlin - Brussel/Paris na +200min afgeschaft wegens technische problemen. Ik heb dan zelf een hotel geboekt, H/T taxi genomen en zelf ticket met de ICE geboekt (Berlin - Brussel) voor de dag erna. Ik heb alles tot op de laatste eurocent betaald gekregen. Alleen wacht ik nog steeds op mijn compensatie voor de geleden schade. Maar de madam van ÖBB die de communicatie deed met mij zei dat het enorm druk is op die bureau's. (Dat het daar druk is verwonderd mij niet als ik dit hier zo lees).
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

De 2 nigthjet rijtuigen die nog in Schaarbeek staan zijn helaas al beklad met graffiti.
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

NJ E425 tijd met T18 ipv de Vectron, iemand die weet wat hier gaande is?

NJ E424 reed eveneens met de T18 en reed bijgevolg zelfs via L2 ipv de L36.
Laatst gewijzigd door 260689 op 16 apr 2024, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 16 apr 2024, 18:07 NJ E424 reed eveneens met de Vectron en reed bijgevolg zelfs via L2 ipv de L36.
Je bedoelt met de T18, vermoed ik? Of mag deze nu wel al over HSL2 rijden?
En nog interessanter misschien: waarom had de NJ naar Brussel vanmorgen (vanmiddag eigenlijk) alweer meer dan 200 minuten vertraging?
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef: 16 apr 2024, 20:46
260689 schreef: 16 apr 2024, 18:07 NJ E424 reed eveneens met de Vectron en reed bijgevolg zelfs via L2 ipv de L36.
Je bedoelt met de T18, vermoed ik? Of mag deze nu wel al over HSL2 rijden?
En nog interessanter misschien: waarom had de NJ naar Brussel vanmorgen (vanmiddag eigenlijk) alweer meer dan 200 minuten vertraging?
Met de T18 mag hij over L2 rijden. Het is de Vectron die niet toegelaten is op de HSL's in België.

Edit: heb het aangepast!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 16 apr 2024, 20:46 En nog interessanter misschien: waarom had de NJ naar Brussel vanmorgen (vanmiddag eigenlijk) alweer meer dan 200 minuten vertraging?
Staat in Duitsland als afgeschaft tussen Berlijn en Mannheim + vertrokken met 3h20 vertraging uit Mannheim (vermoedelijk omdat het stuk uit Wenen uren te laat kwam).

Triestig gesteld...
Plaats reactie