Fyra

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Dan moet Infrabel capaciteitsanalyses uitvoeren en deze analyses moeten oplossingsrichtingen voor het geconstateerde knelpunt hebben en een advies op welke wijze één of meerdere oplossingen nader uitgewerkt kunnen worden. Dan kan Infrabel bevoorbeeld onderzoeken of die minuut stilstand met AVG wel slim is, ergen baanvaksnelheid verhogen, perrons langer moeten zijn, extra wissels, verzin het maar. Naar aanleiding van dergelijke oplossingsmogelijkheden kan je dan centjes verdelen en prioriteiten bepalen voor infra-investeringen. Dat van L28 is dus een 'mogelijke' oplossing, kan je eenvoudig afdoen als geen echt alternatief, dan moet bvb. de snelheid naar omhoog, enkel voor treinen die sowieso niet in Centraal of Kapellekerk willen stoppen enzv.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

dentheo schreef:
carlos schreef: stm op een siemens... wat een lulkoek:
stm is een bombardier oplossing voor treinen uitgerust met een bombardier ECTS systeem
STM is volgens mij een soort verzamelnaam voor de vertaal-interface voor landelijke veiligheidssytemen , naar ETCS toe.
Voor TBL, ATB, KVG enz. enz. Dus geen "merknaam".


ik denk dat siemens nooit een stm voor ATB (stm-atb) ontwikkeld heeft.
uit een nota van 2007, Minister van Rijkswaterstaat aan de 2de Kamer schreef: Het aanbod van Siemens, waarbij locomotieven in «de lente van 2007» beschikbaar zouden komen, heeft als nadeel dat geen gebruik wordt gemaakt van een STM-ATB. Een STM-ATB zet de signalen van het beveiligingssysteem ATB op het bestaande spoor om in ERTMS signalen. Zonder een STM-ATB zal de trein bij elke overgang van het nieuwe spoor (met ERTMS) naar bestaand spoor (met ATB) moeten stoppen om handmatig naar het andere systeem over te schakelen, of in ieder geval moeten afremmen naar maximaal 40 km/uur.


ander bericht dat in die richting wijst:


http://www.treinennieuws.nl/eerste-elek ... an-siemens

hierin: BR189 van DB uitgerust met Alsthom ECTS&ATB
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

ja en dan, bij de reeks 18/19 zitten ook alstom onderdelen in de loc voor de zaken die Siemens niet zelf (mag) maakt (maken). Dus kan men voor een stm versie van de ATB evengoed bij een andere leverancier gaan om de nodige onderdelen/functies te verkrijgen.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

pietmol schreef:[

ik denk dat siemens nooit een stm voor ATB (stm-atb) ontwikkeld heeft. [/b]
Dat hoeft ook niet, dat stukje soft kunnen ze bij collega kopen of ruilen tegen STM voor nog een ander land.
De verzameling STMs groeit zo waarschijnlijk bij elke lok bestelling.
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Dan te bedenken dat STMs eigenlijk hartstikke ongewenst zijn, omdat je daarmee de noodzaak tot het invoeren van ERTMS vermindert.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Maar ergens heb je ze wel nodig, want weinig baanvakken incl. stations zijn "compleet" ERMTS
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Het alternatief is doen zoals de Zwitsers doen: ETCS L1 Limited Supervision. Daarbij pas je niet de trein aan, maar de baan: de baan vertelt via ETCS-signalen aan de trein wat er moet gebeuren, ook als het onderliggende seinsysteem niet meer kan dan een rood of groen sein tonen. Op die manier kun je nieuw rollend materieel met alléén ETCS laten instromen, en geleidelijk het hele netwerk upgraden naar ETCS Full Supervision.
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Fyra.

Bericht door Terminus »

Kristofke schreef: Zelfs Brussel Antwerpen mag niet met je vrijkaart voor 4 euro, maar verplicht fip.
Voor Antwerpen-Brussel met fyra vond ik dit: "NMBS-personeel en rechthebbenden hebben geen recht op gratis vervoer met de Fyra. Reizigers in het bezit van een vrijkaart, een vrijbiljet met legitimatiebewijs en personeel van andere netten in het bezit van een geldig FIP-vrijbiljet dienen eveneens een Fyra-toeslag aan te schaffen." Het lijkt me dus wel te mogen.

Ik vraag me ook af of hoe het zit voor NMBS-vrijkaarten wanneer men een traject wil afleggen met de Fya binnen Nederland. In theorie zou dan ook de maximum toeslag van 3 euro kunnen / moeten volstaan...
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Fyra.

Bericht door thejay »

Terminus schreef:
Kristofke schreef: Zelfs Brussel Antwerpen mag niet met je vrijkaart voor 4 euro, maar verplicht fip.
Voor Antwerpen-Brussel met fyra vond ik dit: "NMBS-personeel en rechthebbenden hebben geen recht op gratis vervoer met de Fyra. Reizigers in het bezit van een vrijkaart, een vrijbiljet met legitimatiebewijs en personeel van andere netten in het bezit van een geldig FIP-vrijbiljet dienen eveneens een Fyra-toeslag aan te schaffen." Het lijkt me dus wel te mogen.

Ik vraag me ook af of hoe het zit voor NMBS-vrijkaarten wanneer men een traject wil afleggen met de Fya binnen Nederland. In theorie zou dan ook de maximum toeslag van 3 euro kunnen / moeten volstaan...
Wat zijn we lekker collegiaal bezig :-(
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Terminus schreef:
Kristofke schreef: Zelfs Brussel Antwerpen mag niet met je vrijkaart voor 4 euro, maar verplicht fip.
Voor Antwerpen-Brussel met fyra vond ik dit: "NMBS-personeel en rechthebbenden hebben geen recht op gratis vervoer met de Fyra. Reizigers in het bezit van een vrijkaart, een vrijbiljet met legitimatiebewijs en personeel van andere netten in het bezit van een geldig FIP-vrijbiljet dienen eveneens een Fyra-toeslag aan te schaffen." Het lijkt me dus wel te mogen.

Ik vraag me ook af of hoe het zit voor NMBS-vrijkaarten wanneer men een traject wil afleggen met de Fya binnen Nederland. In theorie zou dan ook de maximum toeslag van 3 euro kunnen / moeten volstaan...
Ik heb dit eens in Rotterdam gevraagd, aan het infoloket en aan de verkoopsloketten en geen van al kon mij antwoorden. Ze gingen er van uit dat ik enkel de toeslag moest betalen aangezien de vrijkaart het traject op zich dekt.

Maar voor de Fyra Brussel-Amsterdam is dat dus niet het geval. Bovendien als het enkel mag voor het traject Antwerpen-Brussel, ik ga daar nooit 4 euro voor geven. Naar Rotterdam of verder zou ik dat er wel aan geven.

Het is natuurlijk altijd het proberen waard om het te vragen bij de trainmanager of je mee mag voor 4 euro naar Nederland.
rvdborgt
Berichten: 4339
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Rian, ik was er op aan 't wachten...: Heb jij al ooit in een discussie NIET de term 'overbelasting' gebruikt. Er is een verschil tussen 'er niet tussen kunnen' en 'er niet tussen kunnen op het uur en de minuut die de SpoorwegOperatoren willen'.
Enige plaats waar overbelasting (in theorie) misschien zou kunnen ingeroepen worden is de Brusselse NZV. Maar dat is al jaren gekend en studies om dit aan te pakken zijn aan de gang. En zelfs daar kan I-TN zeggen: u kan altijd rondrijden langs L28...
Er zijn meer lijnen. Zeer zeker ook lijn 1, 2 en 4 tijdens de werkvensters. En ja, kunt kunt rondrijden langs lijn 28, maar als je Brussel-Centraal wilt bedienen, dan kan dat niet en heb je gegronde reden om dat compromisvoorstel van Infrabel af te wijzen en dient er automatisch een overbelastverklaring te volgen.
Maar de NMBS lijkt zich nog steeds niet als klant te kunnen gedragen wat dit betreft en laat zich alles welgevallen. Ik weet dat er wel wat met Infrabel gediscussieerd wordt (o.a. over die werkvensters), maar als je als vervoerder altijd maar de paden slikt die je bij de gratie van Toegang Net worden toebedeeld, dan kom je gewoon niet verder, zo blijkt al jaren. Als je niet tevreden bent met de toebedeelde paden, dan moet je dat laten blijken. Dat geldt uitdrukkelijk niet alleen als een trein er op geen enkel moment meer tussen past, maar ook als je om andere redenen op een andere tijd wilt rijden. Lees gerust de wetgeving eens na, in het bijzonder Richtlijn 2001/14/EG. In Nederland begrijpen ze vervoerders inmiddels beter hoe het werkt. Arriva accepteert bv. niet meer dat de trein uit Winterswijk in Zevenaar lang moet wachten op een ICE uit Duitsland en wil een beter pad naar Arnhem. Dat heeft gewoon geleid tot een overbelastverklaring. Zie:
http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capac ... iteit.aspx
De NMBS zou gewoon eens een duidelijk geval moeten nemen (bv. een trein aaanvragen tijdens een werkvenster op lijn 4) en de procedure eindelijk eens gebruiken. Ik krijg helaas het idee dat de politiek dit niet wil (dat zou immers een hoop knelpunten kunnen blootleggen) en dat de NMBS-directie dat niet doet om vriendjes met de politiek te kunnen blijven.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

carlos schreef: stm op een siemens... wat een lulkoek:

stm is een bombardier oplossing voor treinen uitgerust met een bombardier ECTS systeem
Ik heb al STM's gezien op zowel Siemens als op Alstom-EVC's.
Maar ik zal maar aannemen dat u van ons beiden de ETCS-expert bent zeker? :lol:
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

Weet iemand waarom de Fyra Brussel - Amsterdam in Nederland nog geen 250 rijdt?
Hij is alleszins ingelegd met een lagere snelheid.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Dat is om het allemaal passend te maken in de dienstregeling rondom Hoofddorp en Rotterdam, om vertragingen in te kunnen lopen, en om een mooiere spreiding te hebben (iedere 15 minuten een HST). Wanneer alle diensten door V250 worden uitgevoerd zal dit aangepast worden.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Fyra.

Bericht door Eimai »

Kristofke schreef:Maar voor de Fyra Brussel-Amsterdam is dat dus niet het geval. Bovendien als het enkel mag voor het traject Antwerpen-Brussel, ik ga daar nooit 4 euro voor geven. Naar Rotterdam of verder zou ik dat er wel aan geven.
NMBS-personeel kan met vrijkaart/vrijbiljetten voor 4 euro mee in 2e en 6 euro in 1e klasse (ongeacht het traject). Bron: een papier dat ze bij ons in depot FN hebben aangehangen.
Plaats reactie