Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Minstens vier zelfs, al waren ze mogelijk niet allemaal tegelijkertijd in gebruik.
De beide verbindingen met lijn 26 worden rond deze tijd of in ieder geval binnenkort weer volledig opgeknapt, want er komt de komende maanden en jaren een grote metrolevering aan en lijn 26 wordt gebruikt voor het finale transport van de metrostellen. Ze worden in eerst in stukken op vrachtwagens in Haren geleverd, samengesteld en uitvoerig getest op een testspoor. Uiteindelijk worden ze dan overgebracht naar de metroremise in Delta voor de laatste voorbereidingen en hun inzet op het netwerk. Hieronder een foto van zo'n transport van een M6-metrostel bij aankomst nabij Delta, toen nog met een HLR 82. Op de langere termijn is het lot van de aansluitingen onzeker, want in Haren zou er uiteindelijk een metroremise moeten komen als metro 3 tot daar doorgetrokken is en dan zitten de stellen meteen op het metronetwerk. Noteer trouwens dat de verbinding in Haren in theorie ook voor de tram gebruikt kan worden.
De verbinding met lijn 28 bij Ossegem/Beekkant is inderdaad al lange tijd inactief en enige tijd geleden fysiek geknipt aan Infrabel-kant, al zouden de kosten beperkt zijn om deze verbinding indien nodig weer te activeren. Ook elders langs lijn 28 (bv. Brussel-West of omgeving Simonis-Belgica) zou zo'n verbinding vrij makkelijk gerealiseerd kunnen worden.
In een verder verleden was er ook een verbinding met het tramnetwerk aan station Ukkel-Kalevoet - de meeste of misschien zelfs alle PCC-trams (waarvan er nog steeds een honderdtal rondrijdt) zijn daar geleverd. Afgaand op luchtfoto's is die verbinding ergens tussen 1977 en 1987 opgebroken, samen met de hele goederenkoer van station Kalevoet. Hieronder een foto van zo'n levering - ik weet niet of er buiten deze verhoogde kade ook een gelijkvloerse verbinding was.
In de toekomst is een nieuwe verbinding trouwens niet uitgesloten: in het verlengde van metrostation Erasmus wordt volop gebouwd aan een nieuwe metroremise, met zelfs een testspoor dat vlak naast L50A/C komt te liggen. Een verbinding is niet gepland, maar zou indien nodig makkelijk gerealiseerd kunnen worden.
Voor wie zich afvraagt of er ook een verbinding tussen het metro- en tramnetwerk bestaat: op dit moment is dit er welgeteld één, tussen de stations Zuidstation en Hallepoort. De komende jaren wordt dit echter volledig metro en zal de verbinding elders moeten komen.
De beide verbindingen met lijn 26 worden rond deze tijd of in ieder geval binnenkort weer volledig opgeknapt, want er komt de komende maanden en jaren een grote metrolevering aan en lijn 26 wordt gebruikt voor het finale transport van de metrostellen. Ze worden in eerst in stukken op vrachtwagens in Haren geleverd, samengesteld en uitvoerig getest op een testspoor. Uiteindelijk worden ze dan overgebracht naar de metroremise in Delta voor de laatste voorbereidingen en hun inzet op het netwerk. Hieronder een foto van zo'n transport van een M6-metrostel bij aankomst nabij Delta, toen nog met een HLR 82. Op de langere termijn is het lot van de aansluitingen onzeker, want in Haren zou er uiteindelijk een metroremise moeten komen als metro 3 tot daar doorgetrokken is en dan zitten de stellen meteen op het metronetwerk. Noteer trouwens dat de verbinding in Haren in theorie ook voor de tram gebruikt kan worden.
De verbinding met lijn 28 bij Ossegem/Beekkant is inderdaad al lange tijd inactief en enige tijd geleden fysiek geknipt aan Infrabel-kant, al zouden de kosten beperkt zijn om deze verbinding indien nodig weer te activeren. Ook elders langs lijn 28 (bv. Brussel-West of omgeving Simonis-Belgica) zou zo'n verbinding vrij makkelijk gerealiseerd kunnen worden.
In een verder verleden was er ook een verbinding met het tramnetwerk aan station Ukkel-Kalevoet - de meeste of misschien zelfs alle PCC-trams (waarvan er nog steeds een honderdtal rondrijdt) zijn daar geleverd. Afgaand op luchtfoto's is die verbinding ergens tussen 1977 en 1987 opgebroken, samen met de hele goederenkoer van station Kalevoet. Hieronder een foto van zo'n levering - ik weet niet of er buiten deze verhoogde kade ook een gelijkvloerse verbinding was.
In de toekomst is een nieuwe verbinding trouwens niet uitgesloten: in het verlengde van metrostation Erasmus wordt volop gebouwd aan een nieuwe metroremise, met zelfs een testspoor dat vlak naast L50A/C komt te liggen. Een verbinding is niet gepland, maar zou indien nodig makkelijk gerealiseerd kunnen worden.
Voor wie zich afvraagt of er ook een verbinding tussen het metro- en tramnetwerk bestaat: op dit moment is dit er welgeteld één, tussen de stations Zuidstation en Hallepoort. De komende jaren wordt dit echter volledig metro en zal de verbinding elders moeten komen.
-
- Berichten: 3545
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
De conclusie zal intussen wel kunnen zijn dat, voor het geregelde operationele verkeer, een dergelijke verbinding weinig realistisch is. Enkel voor aflevering van materiaal, of transport van het ene depot naar het andere, lijkt het ooit te zijn gedaan geweest, en ook terug te gaan worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Klopt, waarbij geldt dat zelfs die leveringen en transporten in verreweg de meeste gevallen anders gebeuren (initieel bijna altijd over de weg). Ik verwacht dat de aankomende levering van metrostellen het laatste significante gebruik zal zijn. Het steeds complexer worden van het spoorweglandschap heeft daar zeker toe bijgedragen (zelfs voor de NMBS zelf, als je de foto's van M7's op een... boot ziet), net zoals de internationalisering van de productie van tram- en metromaterieel en de daarmee gepaard gaande grotere afstanden. Al worden alle opties natuurlijk open gehouden door de strategische implanting van de remises.
Zo wordt een tram van zelfs 43 m tegenwoordig geleverd:
Zo wordt een tram van zelfs 43 m tegenwoordig geleverd:
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Op de lijn 28 is de seininrichting volledig vernieuwd. Het lijkt me sterk dat men terug een aansluiting en slot zou installeren, beheerde seinen zou plaatsen en alles terug zou parametreren.Steve schreef: ↑23 jan 2020, 21:38 De verbinding met lijn 28 bij Ossegem/Beekkant is inderdaad al lange tijd inactief en enige tijd geleden fysiek geknipt aan Infrabel-kant, al zouden de kosten beperkt zijn om deze verbinding indien nodig weer te activeren. Ook elders langs lijn 28 (bv. Brussel-West of omgeving Simonis-Belgica) zou zo'n verbinding vrij makkelijk gerealiseerd kunnen worden.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Komende maandagnacht zullen de eerste M7-stellen van de MIVB per trein (2 types 77 van Lineas staan in voor de tractie) worden overgebracht van de MIVB-aansluiting in Haren naar de aansluiting van de MIVB in Delta.
De werkzaamheden zouden omstreeks 23u beginnen.
De werkzaamheden zouden omstreeks 23u beginnen.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Vorige maand hebben we reeds een test gedaan waarbij we naar Haren gereden zijn om te koppelen met een M7 stel. De overbrengingen zullen steeds omkaderd door 77's gebeuren.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Klopt, Tim. Die nachtelijke test toen leek goed te zijn gegaan?
-
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
https://www.youtube.com/watch?v=AYcHbRfTMb8
Geweldig veel krijg je niet te zien in de video, maar het geeft een idee hoe het eraan toeging.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Weet iemand vanaf wanneer en op welke lijnen deze eerst (ik vermoed 1 en 5) zullen worden ingezet?
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Dat hoeft niet persé, je kan ook een wissel hebben die altijd geklauwd is en enkel tijdens een buitendienststelling van het spoor manueel gedraaid kan worden. Dan hoeft er niks aangepast te worden aan de seininrichting. Uiteraard is dat dan enkel voor heel uitzonderlijk gebruik.Asterix schreef:Op de lijn 28 is de seininrichting volledig vernieuwd. Het lijkt me sterk dat men terug een aansluiting en slot zou installeren, beheerde seinen zou plaatsen en alles terug zou parametreren.Steve schreef: ↑23 jan 2020, 21:38 De verbinding met lijn 28 bij Ossegem/Beekkant is inderdaad al lange tijd inactief en enige tijd geleden fysiek geknipt aan Infrabel-kant, al zouden de kosten beperkt zijn om deze verbinding indien nodig weer te activeren. Ook elders langs lijn 28 (bv. Brussel-West of omgeving Simonis-Belgica) zou zo'n verbinding vrij makkelijk gerealiseerd kunnen worden.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 mei 2018, 01:52
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Ze zouden eerst ingezet worden om de oudere metro's die nog rijden op lijn 5 te vervangen (lijn 1 wordt nu al volledig met M6 gereden). Er zijn er genoeg besteld zodat zowel de frequentieverhoging op lijn 1/5 als de 'nieuwe' lijn 3 met respectievelijk een mix M6/M7 en enkel M7 bediend kan worden.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Je bedoelt een wissel in hoofdspoor zonder enige vorm van controle of (punt)detectie? Vervolgens zou de bediening dan moeten gebeuren door een SO waarvan de bestuurders niet de reglementering kennen rond een spoor buiten dienst?Shrek schreef: ↑28 aug 2020, 14:57Dat hoeft niet persé, je kan ook een wissel hebben die altijd geklauwd is en enkel tijdens een buitendienststelling van het spoor manueel gedraaid kan worden. Dan hoeft er niks aangepast te worden aan de seininrichting. Uiteraard is dat dan enkel voor heel uitzonderlijk gebruik.Asterix schreef:Op de lijn 28 is de seininrichting volledig vernieuwd. Het lijkt me sterk dat men terug een aansluiting en slot zou installeren, beheerde seinen zou plaatsen en alles terug zou parametreren.Steve schreef: ↑23 jan 2020, 21:38 De verbinding met lijn 28 bij Ossegem/Beekkant is inderdaad al lange tijd inactief en enige tijd geleden fysiek geknipt aan Infrabel-kant, al zouden de kosten beperkt zijn om deze verbinding indien nodig weer te activeren. Ook elders langs lijn 28 (bv. Brussel-West of omgeving Simonis-Belgica) zou zo'n verbinding vrij makkelijk gerealiseerd kunnen worden.
Men zal zich haasten...
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Het spoor hoeft zelfs niet buiten dienst te zijn als een bediende van Infrabel ter plaatse aanwezig is. Vorige maand in Haren met 2 gele die sectie ingereden en gestopt achter de wissel, Infrabel bediende de handwissel en met een overschrijdingsbevel de aansluiting opgereden.
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Hoi,
Ik heb afgelopen zaterdag gezien dat de tramlijn 1 in Evergem parallel loopt met spoorlijn 58. Er is daar denk ik een verbinding mogelijk maar dan moet men daar een verbindingsboog of een brug over het kanaal bouwen. Het zal wel wat geld kosten denk ik...
Lukas
Ik heb afgelopen zaterdag gezien dat de tramlijn 1 in Evergem parallel loopt met spoorlijn 58. Er is daar denk ik een verbinding mogelijk maar dan moet men daar een verbindingsboog of een brug over het kanaal bouwen. Het zal wel wat geld kosten denk ik...
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?
Zoals je hierboven al kan lezen is een verbinding door de verschillende spoorbreedte totaal onmogelijk, in Evergem en overal elders in Gent.Lukas schreef: ↑01 sep 2020, 21:15 Hoi,
Ik heb afgelopen zaterdag gezien dat de tramlijn 1 in Evergem parallel loopt met spoorlijn 58. Er is daar denk ik een verbinding mogelijk maar dan moet men daar een verbindingsboog of een brug over het kanaal bouwen. Het zal wel wat geld kosten denk ik...
Lukas