dentheo schreef: ↑19 mei 2019, 19:08
Werk aan de winkel voor Antwerpen-Centraal, nu doorgaand station...
Inderdaad.
Volgens de regelgeving moeten de doodsporen hier letters krijgen.
In Herentals was spoor III tijdlang ook doodspoor en had dus eigenlijk van een letter moeten voorzien worden.
De stootbok aldaar was beveiligd door een...verhoogd opgesteld vereenvoudigd stopsein.
(Maar nog straffer was dat het het kenmerkbord van een gecombineerd stopsein kreeg: het kan nooit iets vertellen over het volgend sein!)
Ik meen enkele jaren geleden te Welkenraedt spoor I als doodspoor te hebben gezien.
Oostende lijken me ook maar beter doodsporen, voorzichtig gesteld.
Is er ook niet een kopspoor helemaal aan de oostkant van Brussel-Zuid? Dat heette altijd spoor 22, meen ik me te herinneren van toen ik daar nog werkte.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
In Luik-Guillemins waren er vroeger vijf kopsporen aan de oostzijde. Die hadden geen letter, maar waren genummerd van 1 tot 5. Sporen 6 tot 14 waren de doorgaande sporen.
Volgens mij bestaat daar helemaal geen 'regelgeving' voor, maar is het een plaatselijk gebruik. En met 'vroegere originele maatschappijen' (@Theo) heeft het ook niets te maken.
Er bestaan wel degelijk teksten die het benoemen van heel wat spoorelementen regelen waaronder het aanduiden der perrons.
Maar zoals het een goede regelgeving betaamt zijn er uiteraard heel wat uitzonderingen op de regel.
Dankje, Steven, die 1-2 zijn van na mijn tijd denk ik. Die bedienen toch de Eurostar, en zijn dus douanegewijs afgeschermd van "Schengen"?
(let wel, "douane" is eigenlijk niet de juiste term, douane houdt zich bezig met goederentrafiek. Personenverkeer wordt gecontroleerd door de grenspolitie - maar die bevoegdheden sluiten erg nauw op elkaar aan, hier en daar).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Er bestaan wel degelijk teksten die het benoemen van heel wat spoorelementen regelen waaronder het aanduiden der perrons.
Maar zoals het een goede regelgeving betaamt zijn er uiteraard heel wat uitzonderingen op de regel.
hm, hm. Meer uitzonderingen dan regels is inderdaad een gouden traditie bij het Belgische spoorbedrijf - maar of dat nu een "goede traditie" is daar durf ik toch mijn vragen bij hebben... Laat staan of dat zo betaamt! Het is natuurlijk wel een fraai excuus om duizend-en-een niveaus van chefs en onderchefs en onderonderchefs te blijven handhaven, want de rattennest die men heeft opgezet kan inderdaad niet door een enkel menselijk wezen overzien worden :mrgreen:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ik doe maar een gokje, maar zou het kunnen dat de perrons met letters oorspronkelijk tot het goederenemplacement of het vormingsstation behoorden en dat de betrokken sporen achteraf een perron kregen dat dan consequent de letter kreeg die ze ook tevoren al hadden? Ik denk dan heel bepaald aan Halle dat een perron C kreeg toen lijn 26 ook voor reizigers opengesteld werd. Van de sporen A en B is nooit sprake geweest tenzij als sporen waar bijv. kolenboeren kwamen laden.
Als je een perron hernoemt zonder grote verandering in het station, loop je vooral lokale reizigers te verwarren. Iemand die er niet bekend is, moet toch altijd al kijken waar welk spoor is. En ja, ik gebruik lekker perron en spoor door elkaar, zodat duidelijk is dat je niemand moet verwarren
overweg13 schreef: ↑20 mei 2019, 17:47
Ik doe maar een gokje, maar zou het kunnen dat de perrons met letters oorspronkelijk tot het goederenemplacement of het vormingsstation behoorden en dat de betrokken sporen achteraf een perron kregen dat dan consequent de letter kreeg die ze ook tevoren al hadden? Ik denk dan heel bepaald aan Halle dat een perron C kreeg toen lijn 26 ook voor reizigers opengesteld werd. Van de sporen A en B is nooit sprake geweest tenzij als sporen waar bijv. kolenboeren kwamen laden.
Geen A en B maar wel een I en II.
Dat volstaat blijkbaar om het volgend spoor C te noemen en dat is bij mijn weten geen gangbare zaak.
Uit verhalen van eind jaren '70 blijkt wel dat Schaarbeek genummerde sporen had en uit stationplans uit 1970 van Hasselt blijkt dat daar ook zo te zijn.
Het is in grotere stations en vormingen ondoenlijk om alleen letters te gebruiken om maar niet te zeggen dat het bij mijn weten op goederensporen niet anders dan cijfers waren.
Arabische cijfers dan wel, voor de puristen
dentheo schreef: ↑19 mei 2019, 19:08
Werk aan de winkel voor Antwerpen-Centraal, nu doorgaand station...
Waarbij ik me de vraag stel, zijn er perrons met letters waar zone A en B ook gebruikt worden? 't Is in Antwerpen al met de regelmatigheid van de klok dat reizigers naar spoor 18 zoeken in plaats van 1B, ik wil niet weten wat ze gaan beginnen doen als ze spoor AB zoeken...
dentheo schreef: ↑19 mei 2019, 19:08
Werk aan de winkel voor Antwerpen-Centraal, nu doorgaand station...
Waarbij ik me de vraag stel, zijn er perrons met letters waar zone A en B ook gebruikt worden? 't Is in Antwerpen al met de regelmatigheid van de klok dat reizigers naar spoor 18 zoeken in plaats van 1B, ik wil niet weten wat ze gaan beginnen doen als ze spoor AB zoeken...
In FGSP gebruikt men dikwijls de zones, met name als er autorails worden gesplitst.