Vooreerst de Cirque de soleil: Ik verwees ernaar gewoon om te duiden, als je akrobaten nodig hebt om op 100M hoogte een pirouette te maken geblinddoekt bv dan zal je die ook vinden.In verband met grenzen en mogelijkheden te verleggen. Dus ik spreek niet over kontrakten. Zelf daar ben je verkeerd want de meeste hebben meerjarige kontrakten over de gehele wereld en stromen door in het bedrijf.jan_olieslagers schreef: ↑26 mar 2019, 17:47 @nighttrain: ja, voor de bestuurdersfuncties zal men wel een aantal mensen vinden met voldoende motivatie, en met de juiste instelling om een of meerdere vreemde talen te leren. En naargelang de condities beter zijn (loon, werk/rusttijden, vakantieregeling, ...) zal men er meer vinden. Weliswaar zullen de condities misschien wel erg goed moeten zijn om er genoeg te vinden.
Ik zie het probleem eerder bij het "grond"personeel, en dan vooral in Spanje. Ik zie de Spaanse overheid nog niet gauw buitenlanders (ttz personen die niet even goed en vlot Spaans spreken als een "inboorling") toelaten om hun infrastructuur en seininrichtingen te beheren; en ik zie nog niet zo gauw voldoende Spanjaarden deftig Engels leren. Zoals ook in de vliegerij, met alle problemen vandien. Zelfde probleem in Rusland en zijn satelliet Belarus, maar dat is waarschijnlijk toch al geen prioriteit.
PS de vergelijking met Cirque du Soleil is al te krom: dat is nooit meer dan een bezigheid voor een seizoen, of hooguit voor enkele seizoenen.
Terug naar de railways. Er is niemand die beweerde dat de infrastructuur en seininrichting te laten beheren door een "vreemde mogendheid".
Betreffende Spanjaarden en Engels : dixit uw tekst "voldoende Spanjaarden deftig Engels leren" U hebt pech met dit statement, want toevallig werk ik nu reeds meer dan 2 jaar op het HHR project in Saoudi Arabie met DE Spanjaarden(construktie consortium en als operator). Dus heb ik intens/dagelijks te doen met mensen van ADIF,INDRA ,INECO en RENFE. Dat dit vlekkeloos verloopt zou liegen zijn.En die mensen komen van alle delen van het land, van La Corognia via Barcelona tot Malaga.Het best verloopt het met RENFE en ADIF, en laat dit nu net de mensen zijn die we nodig hebben voor het verkeer der treinen .......Treinbestuurders van RENFE en traffic controllers van ADIF. En laten we zeggen dat dit nu ook niet de grote ingenieurs zijn,maar gemotiveerde spoormannen. Dus met een midden niveau schoolopleiding. In ons controle centrum is Engels en Arabisch de voertaal.Ik heb van dichtbij de praktische opleidingen in het ENGELS kunnen meemaken van de Saoudi treinbestuurders en Saudi traffic controllers door Spaanse treinbestuurders en "seingevers" en dat was zeer goed.
En de spaanse ingenieurs slaan ook geen slecht figuur in de meer projekt gerichte meetings....En dat er een paar conservatieve knorpotten zitten in de burelen in Madrid is ook juist. Zijn daarmee alle problemen opgelost in geheel Spanje, Duitsland, Griekenland ? neen ,maar niks doen is geen alternatief.
Als je het dikke vertalende woordenboek van het UIC bekijkt hoeveel woorden/expressies/termen in het Engels, heb je ervan nodig om een veilig treindienst te verzekeren. Als je ons level 2 rulebook bekijkt die van toepassing KAN zijn in geheel Europa op lijnen uitgerust met ETCS level 2, lijkt me dit niet onoverkomelijk. Gemakkelijk? neen .Mogelijk? Ja.