Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

Wachten mag niet meer.
Een wisselrooster kruisen mag niet meer.

Er mag steeds minder.

De klant centraal ?
Bijlagen
1.jpg
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rdv »

HLE18 schreef: 15 apr 2024, 18:06
Steve schreef: 14 apr 2024, 18:29 De vraag is natuurlijk hoe lang ze de IC zullen laten wachten bij vertraging van de aansluitende S34 en vice versa, temeer daar de overstap haast per definitie niet op hetzelfde perron zal zijn (want anders is er natuurlijk geen winst).
Wachten? Dat zullen ze helemaal niet doen, doen ze vandaag al niet en als je dat eens vraagt krijg je het antwoord: "wachten? dat mag niet meer meneer", tuuut deuren toe en je vriendin komt op dat moment net de trap opgelopen :evil:

De S34 doortrekken maar die is vandaag toch ook al deels doorgetrokken tot Dendermonde? Of komt er dan een extra S34 per uur want nu heb je 2x per uur een trein tussen Lokeren en Dendermonde?

Op zich heb ik er ook niets op tegen dat ze de verbinding knippen als er dan eens gegarandeerde aansluitingen zouden komen. Een soort waterdicht systeem die de TBG automatisch op de hoogte brengt en geven van vertrek kan blokkeren ofzo.
En nog eens een pak volk door de tunnel die nu al een flessenhals is (en een zwembad soms).

Voor de treinstiptheid zal het een verbetering zijn, voor de reiziger niet. Meer reizigers zullen met de auto tot in Dendermonde komen, met meer file in de omgevende straten tot gevolg.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rdv »

Portbou schreef: 15 apr 2024, 18:20 Wachten mag niet meer.
Een wisselrooster kruisen mag niet meer.

Er mag steeds minder.

De klant centraal ?
Je vergeet: een ticket aan het loket kopen mag niet meer :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

HLE18 schreef: 15 apr 2024, 18:06 De S34 doortrekken maar die is vandaag toch ook al deels doorgetrokken tot Dendermonde? Of komt er dan een extra S34 per uur want nu heb je 2x per uur een trein tussen Lokeren en Dendermonde?
Het zou er inderdaad om gaan om de tweede S34 ook door te trekken, precies in het rijpad van de huidige IC. Qua reistijd dus identiek hetzelfde als nu (als de aansluiting gehaald/verzekerd wordt...), qua comfort en capaciteit natuurlijk minder dan nu.
Portbou schreef: 15 apr 2024, 18:20 Wachten mag niet meer.
Een wisselrooster kruisen mag niet meer.

Er mag steeds minder.

De klant centraal ?
Ik ga die knip zeker niet tegen elke prijs verdedigen, maar je kunt er niet omheen dat de huidige oplossing (station tijdelijk op slot zetten en een M7-tanker keren midden op het traject) regelmatig voor vertragingen zorgt, die flink wat repercussies elders kunnen hebben gezien het lange traject van de 32xx. In dat opzicht zullen andere klanten er ongetwijfeld op vooruitgaan. Geen zwart-witverhaal dus en een kwestie van keuzes maken, waarbij je altijd winnaars en verliezers zult hebben. De enige "perfecte" oplossing zou een geheel nieuw spoortraject zijn om Dendermonde aan de juiste kant binnen te komen en over de andere sporen te vliegen, maar dat is helaas een utopie in de huidige context.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rdv »

Als de uren van de IC niet wijzigen, blijft dit een kwetsbare verbinding. Er zou een keertijd zijn van 8 minuten (tussen aankomst en vertrek voor herbenuttiging), wat minder is dan nu de keertijd onderweg van Brussel naar Sint-Niklaas. Of men kiest voor een wachttijd van een uur voor herbenuttiging (wat nu in Sint-Niklaas ook het geval is).

Als de doorkomsttijden wijzigen van de IC in Dendermonde, moeten ook de uren van de L-treinen Mechelen - Gent wijzigen, waar er nu veel overstappers zijn. Tenzij men ook deze overstap op de schop wil.

Om een overstapvrije verbinding naar het Waasland aan te bieden, zou men één van de S-treinen uit Brussel kunnen doortrekken tot Lokeren, wat het geval was tijdens de werken in Sint-Niklaas in 2011 (of iets daaromtrent). Weliswaar een langere reistijd, maar met zekerheid. Blijft het probleem van het kruisen van het rooster, maar mss is dat in te plannen op een minder druk moment? Bovendien kan deze wellicht op spoor A in Lokeren ontvangen worden, waardoor L59 niet moet worden gekruist.

Of de bocht van Dendermonde aanleggen :).
jan_olieslagers
Berichten: 3523
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jan_olieslagers »

Wat houdt dat in , "de bocht van Dendermonde"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door DDietzen »

Gokje 1: een aftakking van L57 of L60 maken waarmee deze aan de westkant van Dendermonde kunnen binnenkomen, zodat je niet meer hoeft kop te maken met een doorgaande trein.

Gokje 2: een verbindingsspoor aanleggen tussen L57 en L60 voor doorgaande treinen die Dendermonde dan overslaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3523
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jan_olieslagers »

gokje 2 is geen bocht :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

@Steve, zolang het overstapcomfort in Dendermonde niet omhoog gaat, is het voor mij een ronduit slecht idee om de verbinding te knippen. Je moet sowieso gaan schuiven om de keertijd te verlengen, of je behoudt de onzekerheid die deze verbinding vandaag geeft (of erger, die trein blijft er meer dan een uur staan om te keren), je kan niet verwachten dat er tijdens de spits honderden reizigers zich door de smalle onderdoorgang moeten worstelen om hun aansluiting te halen (in beide richtingen...), op superlage perrons, bovendien (enkel perron 1 is op een correcte hoogte). Op z'n minst moet er een bijkomende perrontoegang komen, eventueel de stellingen die zeer binnenkort in Bergen vrij komen, maar zelfs dan is dit slechts een doekje voor het bloeden.
Het stomste is nog dat ik betwijfel dat het in- en uitrijden van Dendermonde zoveel vlotter zal verlopen, elke trein komende van lijn 57 blokkeert nu al enkele sporen in Dendermonde, zelfs zonder het hele rooster te kruisen...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rdv »

DDietzen schreef: 15 apr 2024, 20:31 Gokje 1: een aftakking van L57 of L60 maken waarmee deze aan de westkant van Dendermonde kunnen binnenkomen, zodat je niet meer hoeft kop te maken met een doorgaande trein.

Gokje 2: een verbindingsspoor aanleggen tussen L57 en L60 voor doorgaande treinen die Dendermonde dan overslaan.
Ik bedoelde 2 - 1 is totaal onhaalbaar, 2 iets minder maar er zal redelijk veel onteigend en afgebroken moeten worden en je blijft nog steeds een kruising met L53.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rdv »

groentje schreef: 15 apr 2024, 20:55 @Steve, zolang het overstapcomfort in Dendermonde niet omhoog gaat, is het voor mij een ronduit slecht idee om de verbinding te knippen. Je moet sowieso gaan schuiven om de keertijd te verlengen, of je behoudt de onzekerheid die deze verbinding vandaag geeft (of erger, die trein blijft er meer dan een uur staan om te keren), je kan niet verwachten dat er tijdens de spits honderden reizigers zich door de smalle onderdoorgang moeten worstelen om hun aansluiting te halen (in beide richtingen...), op superlage perrons, bovendien (enkel perron 1 is op een correcte hoogte). Op z'n minst moet er een bijkomende perrontoegang komen, eventueel de stellingen die zeer binnenkort in Bergen vrij komen, maar zelfs dan is dit slechts een doekje voor het bloeden.
Inderdaad, het is nu al krap en benauwd in de tunnel, er nog een paar honderd mensen bijduwen is niet aangewezen. Volgens mij hebben de planners nog nooit overgestapt in de spits in Dendermonde :).
groentje schreef: 15 apr 2024, 20:55 Het stomste is nog dat ik betwijfel dat het in- en uitrijden van Dendermonde zoveel vlotter zal verlopen, elke trein komende van lijn 57 blokkeert nu al enkele sporen in Dendermonde, zelfs zonder het hele rooster te kruisen...
Niet als je op spoor 1 of 2 aankomt denk ik.
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door 260689 »

rdv schreef: 15 apr 2024, 21:15
groentje schreef: 15 apr 2024, 20:55 @Steve, zolang het overstapcomfort in Dendermonde niet omhoog gaat, is het voor mij een ronduit slecht idee om de verbinding te knippen. Je moet sowieso gaan schuiven om de keertijd te verlengen, of je behoudt de onzekerheid die deze verbinding vandaag geeft (of erger, die trein blijft er meer dan een uur staan om te keren), je kan niet verwachten dat er tijdens de spits honderden reizigers zich door de smalle onderdoorgang moeten worstelen om hun aansluiting te halen (in beide richtingen...), op superlage perrons, bovendien (enkel perron 1 is op een correcte hoogte). Op z'n minst moet er een bijkomende perrontoegang komen, eventueel de stellingen die zeer binnenkort in Bergen vrij komen, maar zelfs dan is dit slechts een doekje voor het bloeden.
Inderdaad, het is nu al krap en benauwd in de tunnel, er nog een paar honderd mensen bijduwen is niet aangewezen. Volgens mij hebben de planners nog nooit overgestapt in de spits in Dendermonde :).
groentje schreef: 15 apr 2024, 20:55 Het stomste is nog dat ik betwijfel dat het in- en uitrijden van Dendermonde zoveel vlotter zal verlopen, elke trein komende van lijn 57 blokkeert nu al enkele sporen in Dendermonde, zelfs zonder het hele rooster te kruisen...
Niet als je op spoor 1 of 2 aankomt denk ik.
En met dit lekker weertje kan je inderdaad nog eens natte voeten krijgen.
ronny
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ronny »

Persoonljk ben ik niet zo positief gestemd voor de toekomst. Als er zoveel moet bespaard worden bij de overheid (gemiddeld een 5000 € per gezin per jaar) acht ik het onvermijdelijk dat de NMBS ook een deel van de besparingen zal moeten doorvoeren.
Dat kan dan in het beste geval gaan over het bevriezen van het aanbod tot het inkrimpen van het aanbod wegens het verminderen van het aantal beschikbare treinen door het niet aankopen of beperkt aankopen van de nieuwe treinen MS30.
Een wisselrooster kruisen mag niet meer.
Als je meer goederentreinen wil laten rijden, een doelstelling van de regering, zul je de hindernissen op lijn 53 moeten opruimen. Aangezien er geen ongelijkvloerse kruising is moet de NMBS maar stoppen in Dendermonde.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

De rechtstreekse trein Sint-Niklaas - Dendermonde - Brussel bestaat al decennia lang. Al die tijd met frontwissel in Dendermonde. Er rijden vandaag niet meer treinen op lijn 53 dan bij het begin van IC-IR.

Wat zit hier toch achter ? Al dit gedoe enkel en alleen om een goederentrein meer te kunnen laten rijden ?

Wil NMBS niet gewoon af van lijn 57 ? En moeten daarom de reizigersaantallen naar beneden geforceerd worden ?
Laatst gewijzigd door Portbou op 16 apr 2024, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

@Portbou: hoewel ik niet denk dat dat het doel is, vermoed ik wel dat dat het aantal reizigers op die lijn wel eens serieus zou kunnen doen zakken, reizigers uit St-Niklaas kiezen vandaag al vaak voor de rit via Antwerpen-Berchem, dat ook al met capaciteitsproblemen worstelt, en uit Lokeren in Gent, dat nog wel enkele jaren een grote werf zal zijn. Een tijdsvoordeel via Dendermonde is er immers niet, enkel het voordeel dat de rit zonder overstap kan. Een betere spreiding zou nochtans zowel Gent-St-Pieters als Antwerpen-Berchem ten goede komen...
Ik heb zelf al wel eens met potlood zitten spelen en gedacht aan een spoorlijn langs de N41, met desnoods een kruisingsstation ter hoogte van het Fort ter Winningen, maar goed, dat is dagdromerij. Dan zijn wat ongelijkgrondse kruisingen wellicht haalbaarder, de stationsbrug in Dendermonde gaat ook geen decennia meer mee, en kan misschien vervangen worden door een tunnel...
Plaats reactie