Pagina 2 van 6

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 01 nov 2023, 20:06
door overweg13
HLE18 schreef: 01 nov 2023, 19:39 Maar vroeger waren er stormen met rukwinden van 120km/h en toen reden de treinen wel...
Inderdaad, op 25.01.1990 hadden we hier een stevige storm met rukwinden tot 155 km/u. Hoogspanningsmasten plooien als lucifers, stroken bos werden met de grond gelijk gemaakt. De treinen bleven wel rijden, al waren er lijnen waar dat niet mogelijk was door omgevallen bomen. En als ik het goed onthouden heb zijn bovenleidingen gebouwd om te weerstaan aan wind tot 180 km/u, maar dat laatste is mogelijk wishful thinking mijnerzijds.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 01 nov 2023, 20:33
door 260689
In bijlage nog een nieuwe update.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 01 nov 2023, 21:12
door Hobbes
Ik heb toch de indruk dat men de laatste jaren nogal snel in paniek slaat, en de Covid-19 pandemie heeft dit nog een boost gegeven.

Vroeger zei mijn ma: "Het regent blaaskes...", als het hard regende. Nu is het code geel, rood, alle hens aan dek.Misschien nog wat meer beton gieten en alles volbouwen en dan beter het wel...?

Morgen wordt de apocalyps net niet aangekondigd, zullen wel zien hoe het verloopt zeker? Of misschien toch beter naar de permanentie bellen dat ik mijn kelder niet uitkom?

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 01 nov 2023, 21:42
door Klassiekje
Afbeelding Heel wat jaren geleden

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 01 nov 2023, 21:51
door Steve
Intussen heeft de NMBS details gepubliceerd over de aangepaste dienstregeling. We leren er onder meer uit dat er ook in het binnenland heel wat impact is met talloze geschrapte of ingekorte IC's en nagenoeg geen P's (ongetwijfeld om de verminderde capaciteit op te vangen door de snelheidsbeperkingen), maar ook dat er vervangbussen rijden op de weggevallen trajecten naar de kust en naar Poperinge.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 01 nov 2023, 22:02
door ovspotter_be
Waar komen die vervangbussen ineens vandaan, eerder vandaag was de NMBS op X nog tegen iedereen die dat vroeg aan het antwoorden dat er wegens het noodweer geen vervangbussen ingelegd konden worden.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 00:34
door groentje
Na eerdere stormdagen waar enkele honderden, of zelfs duizenden reizigers gestrand waren ergens te lande, ben ik toch ook meer gaan voelen voor het 'Nederlandse' model dat tenminste duidelijkheid biedt. Laattijdige beslissingen om het verkeer te staken zijn een pak ingrijpender dan vooraf het verkeer stilleggen en dat ook duidelijk communiceren. Hoeveel reizigers zijn er niet geblokkeerd geraakt na storm Eunice in februari 2022 omdat ze 's ochtends nietsvermoedend naar het werk waren gegaan, maar 's avonds niet meer terug konden? Of die van januari 2018? Ik herinner me ook nog een voorval op een zondag waar Nederland effectief het verkeer vooraf had stilgelegd vanaf 11u en wij niet, maar tegen 15u ook wij gedwongen waren om de meeste hoofdlijnen te sluiten, nadat er op ontelbare plaatsen schade was aan het spoor (bomen in de bovenleiding op L12, het afdak van station Vilvoorde dat in het spoor was beland, etc). Gelukkig dat het toen een zondag was en er veel minder mensen op weg waren...

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 08:37
door Dieselfreak
overweg13 schreef: 01 nov 2023, 20:06
HLE18 schreef: 01 nov 2023, 19:39 Maar vroeger waren er stormen met rukwinden van 120km/h en toen reden de treinen wel...
Inderdaad, op 25.01.1990 hadden we hier een stevige storm met rukwinden tot 155 km/u. Hoogspanningsmasten plooien als lucifers, stroken bos werden met de grond gelijk gemaakt. De treinen bleven wel rijden, al waren er lijnen waar dat niet mogelijk was door omgevallen bomen. En als ik het goed onthouden heb zijn bovenleidingen gebouwd om te weerstaan aan wind tot 180 km/u, maar dat laatste is mogelijk wishful thinking mijnerzijds.
In 1990 zei men: "Het waait nogal hard!"

Nu is het, telkens als er felle rukwinden verwacht worden: "Code oranje, code rood! Treinverkeer onderbroken! Alle parken, bossen en provinciedomeinen afgesloten! Iedereen binnen blijven!"

Nog even, en dan wordt een complete lockdown afgekondigd telkens er rukwinden boven de 80 km/u aangekondigd zijn. :roll: En natuurlijk ook bij sneeuw en ijzel, want ja, er gebeuren nogal wat valpartijen en verkeersongevallen door gladheid.

Welke keuzes mogen burgers eigenlijk zélf nog maken in deze paternalistische maatschappij van verboden, verboden en nog eens verboden? :x

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 10:34
door Knipex
Tussen Tienen en Landen is het treinverkeer sinds 9 uur onderbroken door een boom op de bovenleiding in Ezemaal. De technische ploegen van spoorwegnetbeheerder Infrabel zijn ter plaatse.

Tussen Burst en Denderleeuw zijn er ook takken in de bovenleiding beland.

In Sint-Lievens-Houtem is er afgelopen nacht een boom op de bovenleiding terechtgekomen. Sinds 7 uur zijn de problemen van de baan.

Het treinverkeer tussen Gent en Denderleeuw moest lokaal worden omgeleid via Schellebelle-Lede-Aalst.
Nu kunnen de treinen opnieuw over de rechtstreekse spoorlijn tussen Gent en Denderleeuw rijden.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 11:09
door Portbou
Ondertussen blijft de kusttram wel rijden.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 11:47
door ovspotter_be
Portbou schreef: 02 nov 2023, 11:09 Ondertussen blijft de kusttram wel rijden.
Hierover zegt de woordvoerder van De Lijn het volgende "Wij halen niet dezelfde snelheden als een trein, mocht de wind uit de zee komen, dan zou zandophoping de kusttram kunnen verstoren. Maar dat is hier niet het geval."

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 11:55
door Dieselfreak
De wind komt toch vooral uit zuid(west)elijke richting toch? Nu is het zo dat, aangezien de kusttram evenwijdig aan de kustlijn rijd, die over het grootste deel van zijn traject ofwel richting noordoost, ofwel richting zuidwest rijdt. En dus hoofdzakelijk ófwel met de wind mee, ófwel recht tegen de wind in rijdt? Wat minder erg is dan wind van opzij. Zijwind is het gevaarlijkst voor voertuigen in geval van een storm.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 14:28
door DR-fan
Mijn eerste reactie was ook dat men overdreef, maar gezien de ontwikkeling van de laatste uren geef ik mijn ongelijk toe. Op letterlijk tientallen plaatsen zijn er problemen met obstakels die in het spoor en/of de bovenleiding waaien: L50 (2 plaatsen), L89 (2 plaatsen), L15, L86, L54, L140, L96, L21, L21A, ... Dus ook ver in het binnenland waar volgens sommigen niets aan de hand is.

Daarnet op het nieuws: de tot nu toe sterkste wind werd gemeten in Zeebrugge (geen verrassing) met 112 km/h. De op één na sterkste in...Chièvres (108 km/h), niet bepaald in de kuststreek lijkt me. Een maximumsnelheid van 80 km/h lijkt me dan een prima alternatief.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 15:39
door 260689
M'n heeft de snelheid verlaging van 80km/h verlengd van 18u tot 20u.

Re: Storm Ciaran

Geplaatst: 02 nov 2023, 15:58
door overweg13
DR-fan schreef: 02 nov 2023, 14:28 Mijn eerste reactie was ook dat men overdreef, maar gezien de ontwikkeling van de laatste uren geef ik mijn ongelijk toe. Op letterlijk tientallen plaatsen zijn er problemen met obstakels die in het spoor en/of de bovenleiding waaien: L50 (2 plaatsen), L89 (2 plaatsen), L15, L86, L54, L140, L96, L21, L21A, ... Dus ook ver in het binnenland waar volgens sommigen niets aan de hand is.

Daarnet op het nieuws: de tot nu toe sterkste wind werd gemeten in Zeebrugge (geen verrassing) met 112 km/h. De op één na sterkste in...Chièvres (108 km/h), niet bepaald in de kuststreek lijkt me. Een maximumsnelheid van 80 km/h lijkt me dan een prima alternatief.
De meeste obstakels had men best kunnen vermijden als Infrabel de gelegenheid en de toestemming zou krijgen om bomen langs de sporen te verwijderen en eigenaars van belendende percelen te verplichten om alle bomen te vellen die hoog genoeg zijn om op de bovenleiding of de sporen terecht te komen. Maar ja, dan staan de actiecomités weer direct op hun achterste poten.