Pagina 2 van 5

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 17:48
door 260689
ovspotter_be schreef: 18 sep 2023, 13:34
Malista schreef: 18 sep 2023, 13:17 Wil dit zeggen dat er in de toekomst meer materiaal rechtstreeks inzetbaar is naar Luxemburg? De huidige dienstregeling vereist regelmatig een overstap in Aarlen, dit zou dan verleden tijd worden?
Die overstap in Arlon heeft meestal niets te maken met materieel, de M6 mag ook Luxembourg in.
Het probleem zit hem bij de beperkte lengte van perron 1 in het station van Luxembourg waar de lange M6-stammen van 9 rijtuigen niet kunnen ontvangen worden.
Die kunnen wel ontvangen worden. Maar dan bezetten ze een volledig perron waar ze nu 2 aparte treinen elk hun eigen richting uit gaan.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 18:07
door trainlovertje
260689 schreef: 18 sep 2023, 17:48
ovspotter_be schreef: 18 sep 2023, 13:34 Die overstap in Arlon heeft meestal niets te maken met materieel, de M6 mag ook Luxembourg in.
Het probleem zit hem bij de beperkte lengte van perron 1 in het station van Luxembourg waar de lange M6-stammen van 9 rijtuigen niet kunnen ontvangen worden.
Die kunnen wel ontvangen worden. Maar dan bezetten ze een volledig perron waar ze nu 2 aparte treinen elk hun eigen richting uit gaan.
Op spoor 1, waar de IC uit Brussel momenteel eindigt, kunnen deze langere stammen niet ontvangen worden (max 6 rijtuigen die aan het perron passen, dacht ik). Op sporen 3 en hoger wel, en aan sommige perrons mogelijks zelfs zonder een eventuele tweede trein op hetzelfde perronspoor te hinderen, afhankelijk van de exacte lengte van de trein.
Hopelijk zal de situatie binnenkort beteren, wanneer het moderniseringsproject in station Luxemburg is afgesloten; de nieuwe perrons 10-13 zijn in dienst, alleen moeten de wissels nog aangepast worden voor een optimale benutting. Dan is er waarschijnlijk een mogelijkheid om de trein uit Brussel op spoor 3 (of misschien zelfs hoger) te ontvangen.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 18:08
door Terminus
Iets wat rondwaait: de MR08 zou van de IC Leuven-Gent verdwijnen om plaats te maken voor M7.
De vrijgekomen Desiro's zouden een deel van de laatste klassiekjes op stoptreinen moeten vervangen.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 18:17
door 260689
Terminus schreef: 18 sep 2023, 18:08 Iets wat rondwaait: de MR08 zou van de IC Leuven-Gent verdwijnen om plaats te maken voor M7.
De vrijgekomen Desiro's zouden een deel van de laatste klassiekjes op stoptreinen moeten vervangen.
Ik denk dat ze beter de desiro’s van Antwerpen - Oostende halen waar denk ik de M7 meer op zijn plaats zitten ipv Gent - Mechelen - Leuven.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 18:19
door JonasV91
trainlovertje schreef: 18 sep 2023, 18:07
260689 schreef: 18 sep 2023, 17:48
ovspotter_be schreef: 18 sep 2023, 13:34 Die overstap in Arlon heeft meestal niets te maken met materieel, de M6 mag ook Luxembourg in.
Het probleem zit hem bij de beperkte lengte van perron 1 in het station van Luxembourg waar de lange M6-stammen van 9 rijtuigen niet kunnen ontvangen worden.
Die kunnen wel ontvangen worden. Maar dan bezetten ze een volledig perron waar ze nu 2 aparte treinen elk hun eigen richting uit gaan.
Op spoor 1, waar de IC uit Brussel momenteel eindigt, kunnen deze langere stammen niet ontvangen worden (max 6 rijtuigen die aan het perron passen, dacht ik). Op sporen 3 en hoger wel, en aan sommige perrons mogelijks zelfs zonder een eventuele tweede trein op hetzelfde perronspoor te hinderen, afhankelijk van de exacte lengte van de trein.
Hopelijk zal de situatie binnenkort beteren, wanneer het moderniseringsproject in station Luxemburg is afgesloten; de nieuwe perrons 10-13 zijn in dienst, alleen moeten de wissels nog aangepast worden voor een optimale benutting. Dan is er waarschijnlijk een mogelijkheid om de trein uit Brussel op spoor 3 (of misschien zelfs hoger) te ontvangen.
Weet iemand of je een M7-stam kan combineren met een deel van pakweg 4 rijtuigen als motorstel en 4 tot 6 rijtuigen + locomotief? Of moeten beide delen per definitie bestaan uit ofwel motorstellen ofwel uit rijtuigen + loc?
Een gedeelte met loc vanwege 't profiel van de spoorlijn.

Dan kan het 'motorstel' richting Luxemburg nadat er ontkoppeld werd in Arlon van het langere deel. Locomotief dan gekoppeld kant Brussel (zodat er minder afstand zit tussen de beide reizigersdelen.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 18:24
door trainlovertje
JonasV91 schreef: 18 sep 2023, 18:19 Weet iemand of je een M7-stam kan combineren met een deel van pakweg 4 rijtuigen als motorstel en 4 tot 6 rijtuigen + locomotief? Of moeten beide delen per definitie bestaan uit ofwel motorstellen ofwel uit rijtuigen + loc?
Een gedeelte met loc vanwege 't profiel van de spoorlijn.

Dan kan het 'motorstel' richting Luxemburg nadat er ontkoppeld werd in Arlon van het langere deel. Locomotief dan gekoppeld kant Brussel (zodat er minder afstand zit tussen de beide reizigersdelen.
In theorie kan dat, al weet ik niet of daarvoor reeds toelating is bekomen. Maar er is geen nood om een locomotief te gebruiken op L162 als je weet dat de IC Luik - Quiévrain zich ook optrekt naar Ans met tractie enkel afkomstig van een M7 Bmx.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 18:31
door 260689
trainlovertje schreef: 18 sep 2023, 18:24
JonasV91 schreef: 18 sep 2023, 18:19 Weet iemand of je een M7-stam kan combineren met een deel van pakweg 4 rijtuigen als motorstel en 4 tot 6 rijtuigen + locomotief? Of moeten beide delen per definitie bestaan uit ofwel motorstellen ofwel uit rijtuigen + loc?
Een gedeelte met loc vanwege 't profiel van de spoorlijn.

Dan kan het 'motorstel' richting Luxemburg nadat er ontkoppeld werd in Arlon van het langere deel. Locomotief dan gekoppeld kant Brussel (zodat er minder afstand zit tussen de beide reizigersdelen.
In theorie kan dat, al weet ik niet of daarvoor reeds toelating is bekomen. Maar er is geen nood om een locomotief te gebruiken op L162 als je weet dat de IC Luik - Quiévrain zich ook optrekt naar Ans met tractie enkel afkomstig van een M7 Bmx.
Dat zou enkel kunnen met een T19 gezien de koppeling. Maar denk niet dat ze zover zullen gaan. Nochtans is de T19 wel al in Luxemburg geweest.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 18:39
door trainlovertje
260689 schreef: 18 sep 2023, 18:31
trainlovertje schreef: 18 sep 2023, 18:24
JonasV91 schreef: 18 sep 2023, 18:19 Weet iemand of je een M7-stam kan combineren met een deel van pakweg 4 rijtuigen als motorstel en 4 tot 6 rijtuigen + locomotief? Of moeten beide delen per definitie bestaan uit ofwel motorstellen ofwel uit rijtuigen + loc?
Een gedeelte met loc vanwege 't profiel van de spoorlijn.

Dan kan het 'motorstel' richting Luxemburg nadat er ontkoppeld werd in Arlon van het langere deel. Locomotief dan gekoppeld kant Brussel (zodat er minder afstand zit tussen de beide reizigersdelen.
In theorie kan dat, al weet ik niet of daarvoor reeds toelating is bekomen. Maar er is geen nood om een locomotief te gebruiken op L162 als je weet dat de IC Luik - Quiévrain zich ook optrekt naar Ans met tractie enkel afkomstig van een M7 Bmx.
Dat zou enkel kunnen met een T19 gezien de koppeling. Maar denk niet dat ze zover zullen gaan. Nochtans is de T19 wel al in Luxemburg geweest.
Of met een HLE18 of andere loc als die aan kant Brussel staat. :wink:

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 18:56
door Steve
Het kan en mag in ieder geval perfect (toch al zeker op het Infrabel-netwerk...), zie bijvoorbeeld de IC Blankenberge-Genk waar de M7 Bmx en HLE 19 min of meer door elkaar ingezet worden of werden. Willekeurig voorbeeld op YouTube: https://youtu.be/8ylqc8b07GQ?si=hubWEkTraxHVJAoZ

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 18 sep 2023, 19:07
door 260689
Steve schreef: 18 sep 2023, 18:56 Het kan en mag in ieder geval perfect (toch al zeker op het Infrabel-netwerk...), zie bijvoorbeeld de IC Blankenberge-Genk waar de M7 Bmx en HLE 19 min of meer door elkaar ingezet worden of werden. Willekeurig voorbeeld op YouTube: https://youtu.be/8ylqc8b07GQ?si=hubWEkTraxHVJAoZ
Dat weet ik, maar ik bedoelde om in Arlon te ontkoppelen. Da's een 2e machinist en 2e treinbegeleider voor het achterste deel leeg te lopen.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 19 sep 2023, 07:25
door maarten
trainlovertje schreef: 18 sep 2023, 18:07
Op spoor 1, waar de IC uit Brussel momenteel eindigt, kunnen deze langere stammen niet ontvangen worden (max 6 rijtuigen die aan het perron passen, dacht ik). Op sporen 3 en hoger wel, en aan sommige perrons mogelijks zelfs zonder een eventuele tweede trein op hetzelfde perronspoor te hinderen, afhankelijk van de exacte lengte van de trein.
Ik werd een tijdje geleden op spoor 7 aan de noordzijde aan. Heel vervelend want ik had er op geanticipeerd op spoor 1 te komen dus helemaal naar voren gelopen, moest ik weer helemaal teruglopen.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 19 sep 2023, 07:39
door ostbahnhof
Steve schreef: 18 sep 2023, 18:56 Het kan en mag in ieder geval perfect (toch al zeker op het Infrabel-netwerk...), zie bijvoorbeeld de IC Blankenberge-Genk waar de M7 Bmx en HLE 19 min of meer door elkaar ingezet worden of werden. Willekeurig voorbeeld op YouTube: https://youtu.be/8ylqc8b07GQ?si=hubWEkTraxHVJAoZ
cool!

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 19 sep 2023, 08:10
door Dieselfreak
Shrek schreef: 16 sep 2023, 01:47 Ik weet dat het bij treinfanaten moeilijk te begrijpen valt, maar het algemene publiek vindt Desiros goede treinen.
Ik maak dikwijls uitstappen per trein met een vriendin, zij heeft helemaal niets met treinen, maar is ook bepaald geen fan van Desiro's hoor. :roll: Tenzij we grote valiezen meenemen. Bijvoorbeeld toen we op 5 augustus naar Namen gingen en we in de terugreis voor het stuk van Namen naar Brussel in een Desiro terechtkwamen. Toen was ze erg slechtgezind omdat we in zo'n flauwe trein zonder echte tafeltjes terechtkwamen. Ze heeft al vaak geklaagd over de kwaliteit van de Desiro's. MS96 vindt ze véél beter.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 19 sep 2023, 13:45
door Steven
Alles is relatief en subjectief. Ik ken zowel blije als ontvreemden mensen wat betreft een desiro. De meeste behoren tot de eerste groep. Meestal gaat het dan om tafeltjes en stopcontacten bij de ontevreden groep. De tevreden groep heeft het dan vooral over de airco, het goede rijgedrag, het open zicht door de trein. De ontevreden groep zijn meestal ook de mensen die iets meer van treinen weten dan dat er sporen zijn die de trein volgt. De tevreden groep zijn hoofdzakelijk doorsnee pendelaars. Die laatste komen van klassiekjes waarvan ze de wc te vuil en en te klein vonden. Dat deze te warm of te koud waren maar nooit echt ideaal van temperatuur in zomer/winter. Ook het schuddend rijgedrag vonden ze maar niets.

Re: Desiro's op IC's en impact van de M7

Geplaatst: 19 sep 2023, 14:05
door TKR
Als je een trein vergelijkt met een klassiekje is elk model hemel op aard. Gelukkig heb ik hier al zo'n 15 jaar geen klassiekje meer zien passeren. ;)

Ik wil er gerust eens naar polsen onder mijn kennissen, maar ik denk dat de gemiddelde treinreiziger echt wel door heeft dat het comfort van de stoelen en de seatpitch beduidend lager ligt dan bij de andere treinen die op deze lijn ingezet worden. (MS80, MS96, M6, M7) Ik ben er vrij zeker van dat ze ook eens zuchten als deze trein aan het perron stopt voor een rit waar ze langer dan 20 minuten op moeten zitten.