groentje schreef: ↑18 apr 2024, 17:17
@Wouterh12, het is niet zo dat we met alle geweld af willen van de MS96, het zijn inderdaad erg aangename stellen... wanneer je een zitplaats bemachtigt. Want dat is wel een probleem bij deze stellen, hun gebrek aan capaciteit. Zeker in de spits zal je al snel moeten rechtstaan, ik denk dat de meeste staande reizigers zouden verkiezen om in een minder comfortabele Desirostoel te kunnen
zitten. Op welke verbindingen kan je nog wél toekomen? Ik weet het niet goed, maar zo goed als geen enkele trein door Brussel, helaas.
De technologie in deze trein begint bovendien ook te verouderen, er komt een ogenblik waar wisselstukken vinden steeds moeilijker zal worden. En dan is de keuze tussen steeds duurder oplapwerk en een nieuwe trein snel gemaakt...
Wisselstukken kunnen een probleem zijn, maar de klassiekjes reden al rond in de jaren 50 en doen dat zelfs nu nog. Hebben de MS96 dan zo'n unieke stukken dat die op een veel kortere tijd al niet meer te krijgen zouden zijn, afgezien van het kopmechanisme? Dat de technologie op zich verouderd, is geen probleem. Qua comfort (op het instappen na, maar dat heeft niet met technologie op zich te maken) zijn ze nog altijd bij het beste wat op ons net rijdt.
Gebrek aan capaciteit is geen uniek probleem voor de MS96, gisteren nog gehoord van één enkele Desiro in de spits van Brussel naar Zottegem, waardoor mensen op het perron achterbleven. Dat moet je oplossen door voldoende materiaal in te zetten (en het materiaaltekort zal zeker niet opgelost worden door de MS96 vervroegd af te voeren) en ook door zodanig te plannen dat de dubbeldekkers zoveel mogelijk in de spits terechtkomen. En als inzet van een enkeldekker trein niet kan vermeden worden, zorgen dat die tenminste de nodige lengte heeft (4 gekoppelde MS96's hebben alsnog een behoorlijke capaciteit).
Maar in de basis moet een stel als MS96 zoveel mogelijk ingezet worden op momenten dat het niet superdruk is. Daluren, kleinere lijnen, weekend ritten (buiten diegene waarvan geweten is dat ze wel veel reizigers aantrekken). Dat is zeker nog niet verdwenen op ons net, het is niet zo dat elke trein (bijna) vol zit.
desirootje schreef: ↑18 apr 2024, 22:50
Ik ga volledig met Groentje akkoord. Die capaciteit is een enorm probleem en de smalle hoge deuren helpen ook niet in verband met snel in- en uitstappen, toegankelijkheid of het meenemen van bagage, een fiets of een koets. Die deuren maakt ze onbruikbaar voor S en veel L verbindingen, met de grote hoeveelheid fietsers zijn de treinen in de Ardennen ook niet geschikt en de meeste IC's hebben meer capaciteit nodig dan dat deze leveren. Moeten we ze behouden voor de IC09, IC15, IC21, IC30, IC32 en enkele L treinen rond Mons en Spa, mss zelfs Luik-Marloie? Het materieel zou daar kunnen werken maar echte voordelen ten opzichte van nieuwer materieel ontbreken gwn, want een comfortabele stoel gaat niet de beslissende factor zijn.
Onbruikbaar voor L verbindingen lijkt me sterk overdreven. Er zijn L treinen waar niet enorm veel volk op en af stapt, en bovendien zijn de dienstregelingen doorgaans ruim genoeg. De L tussen Mechelen en Zeebrugge zou gaan, bijvoorbeeld (wordt de kortere versie in het weekend niet door MS96 gereden?).
De MS96 is ook meer dan "een comfortabele stoel". Je hebt airco, nog altijd verre van een evidentie anno 2024 bij de NMBS. De stellen zijn stil, ook als het warmer wordt. De loop is comfortabel. Ze hebben relatief moderne toiletten, en informatieschermen in de wagons. Ja, het is niet het nieuwste, maar qua comfort is er een grote golf tussen de klassiekjes/MS75/MS80/MS86 enerzijds en de MS96 anderzijds, terwijl de laatste eigenlijk evenwaardig is aan een M6 en M7. Bij de eerdergenoemde stellen was comfort gewoon totaal geen prioriteit.
Het vervoeren van fietsen is inderdaad een ernstig nadeel (alhoewel ik de indruk heb dat de NMBS reizigers met niet-vouwfietsen eigenlijk maar een vervelende bijkomstigheid vindt), en de instap is inderdaad ook iets dat niet zo goed is. Aan de andere kant, de enorme "laaddrempel" van de M5 heeft de modernisatie van die wagons ook niet tegengehouden.
Wat de lijnen betreft, naast de L Mechelen-Zeebrugge en de lijnen die ja al noemde: op de IC 08 worden ze nu al ingezet, en dat gaat goed zolang er voldoende stellen zijn en er voldoende tijd voorzien wordt in de luchthaven. Zo op het zicht zou pakweg de IC16 en IC17 ook te doen moeten zijn. Tussen Brussel en Antwerpen zouden ze, buiten de spits, de "trage" IC's met stop in Mortsel-Oude-God kunnen rijden, veel beter dan een M5 of MS75. Ook zouden ze treinen naar de Kempen kunnen verzorgen, bijvoorbeeld om de verbinding Mechelen-Turnhout in het weekend te laten doorrijden (waar al lang vraag naar is, maar de NMBS doet het niet vermoedelijk omdat ze denken dat er te weinig reizigers zouden zijn, dus capaciteit geen probleem).
Ook niet vergeten dat de I11's - toch wel zeer nauw verwant met de MS96 en dus met dezelfde functionele nadelen en voordelen - binnen afzienbare tijd zelfs een belangrijk stuk van de binnenlandse opdracht van de huidige Benelux zou moeten overnemen. Dat zou dus evengoed met de MS96 kunnen, als je de trein beperkt tot de grens.
desirootje schreef: ↑19 apr 2024, 20:26
De vergelijking met de I-rijtuigen gaat ook niet op, dat zijn kleine reeksen die zelden alleen worden ingezet. Er is een reden dat de I11'en op de IC12 worden ingezet met M6 rijtuigen. Dus totdat je een MS96 kunt koppelen aan een M7 is dit een probleem dat niet opgelost raakt.
We moeten ook realistisch zijn, de MS96 gaan eruit na 2030, we gaan geen KVB installeren in materieel dat niet naar Lille gaat (ik zou hiervoor wel eerder dubbeldeks materiaal gebruiken gezien de lengtebeperking in Lille). We hebben hun renovatie niet uitgesteld omdat we deze treinen 50 jaar lang willen hebben. Hij gaat er uit omdat hij niet meer voldoet aan alle eisen, en geen zorgen met uitzondering van mss een paar I rijtuigen gaat al het oudere materieel er ook mee uit.
De I11 zou op de "Benelux-light" wel alleen worden ingezet denk ik, net zoals de IC-R daar nu ook alleen wordt ingezet.
Ik snap je argument over Lille niet. Wat is een KVB? Wat is het belang van Lille, ik vermoed dat het merendeel van het huidige materiaal van de NMBS niet naar Lille rijdt en zal rijden, dat is op zich geen reden om dan maar alles buiten dienst te stellen?
Wat de renovatie betreft, de MS96 is nog comfortabel en modern genoeg en heeft dus eigenlijk geen renovatie nodig, buiten het normale onderhoud en de inbouw van noodzakelijke veiligheidsapparatuur (ETCS etc). 2030 is binnen 6 jaar, als ze er dan uitgaan dan vermoed ik dat de (gerenoveerde maar veel minder comfortabele) MS75 en MS80 ze gaan overleven, wat absurd zou zijn. Waarom ben je er zo stellig over dat ze er op dergelijke korte termijn uitgaan?
Plus, het lijkt me uiterst optimistisch om ervan uit te gaan dat er daartegen voldoende gloednieuw materiaal zal zijn zodat alles wat ouder is dan een M6 buiten dienst kan gesteld worden.