Ja en nee.AlexNL schreef:Ik heb de cijfers eens in Excel gegooid, ik ben een beetje gaan rekenen en er vallen me een paar dingen op: slechts een handjevol stations zorgt voor maarliefst 80% van de instappers, en in het weekend is er nog maar 1/3e van de normale hoeveelheid reizigers over.
- Op werkdagen zorgt 15,4% van de 550 stations voor 80% van de instappers. Ruim 15% van de stations heeft op werkdagen minder dan 100 instappers per dag.
- Op zaterdagen is dit 12,3% van de 473 bediende stations, op zondagen 13% van de 469 bediende stations. De helft van de bediende stations ziet minder dan 100 reiziges per dag.
Met zulke cijfers kan het zinnig zijn om je eens af te gaan vragen of bediening per trein wel het beste is voor de allerkleinste stations (< 100 instappers) en de omliggende plaatsen. Dit kost de NMBS (en dus uiteindelijk de belastingbetaler) handenvol geld, geld dat zinniger besteed kan worden. De trein is een massavervoermiddel, maar met zulke lage cijfers is daar gewoon geen sprake meer van. Waarom niet de treindienst vervangen door een busdienst, die wellicht ook nog eens vaker rijdt dan de trein nu?
Van een beperkt aantal stopplaatsen is inderdaad af te vragen of ze nog bestaansrecht hebben, maar je kan dat niet alleen op basis van deze gegevens bepalen, daar spelen meer zaken mee zoals de huidige bediening, de ligging/de omgeving en de mogelijkheid om alternatief vervoer aan te bieden wat op langere termijn een gelijkwaardige of betere dienst kan bieden voor die omgeving. In het verleden (1984 en 1993) is er al vrij enthousiast geschrapt in het stationsbestand en het aangeboden alternatief, een busdienst, is daarna, zeker in Wallonië, dusdanig afgebouwd dat hele gebieden niet meer te bereiken zijn zonder auto. Sla daar de weblog van Overweg13 maar op na.
Je zou de vraag ook kunnen omdraaien: hoe kan ik er voor zorgen dat stations met weinig instappers beter gaan presteren. Dan kan best blijken dat concurrerende busdiensten een oorzaak kunnen zijn en dat zou de trein toch de voorkeur moeten genieten boven het rijden met bussen bijna parallel aan de spoorlijn. Daarmee geef je twee keer geld uit aan het aanbieden van twee matige verbindingen in plaats van een keer geld uit te geven aan een goede verbinding.
Anderzijds zou de relatie tussen de federale regering en NMBS er een moeten zijn van opdrachtgever en opdrachtnemer in plaats van de NMBS als een leuk politiek speeltje is waarmee je allerlei politiek eigenlijk onverantwoorde projectjes alsnog kan uitvoeren. Uit het bericht van Stefanic maak ik vooral op dat de NMBS wel weet/visie heeft op hoe hun rol het beste kan worden uitgevoerd maar zich ergert aan het slechte opdrachtgeverschap van de overheid.kika schreef:En het principe: met openbaar geld mag ook liefst openbaar in te zien zijn geldt hier duidelijk. De angst voor een eventuele private kaper op de kust, blijft hypothetisch vandaag de dag.