BlackEagle schreef: ↑28 aug 2021, 17:17
rdv schreef: ↑27 aug 2021, 22:14
Zele, Lokeren en Sint-Niklaas tellen samen 120.000 inwoners. Dat is meer dan Leuven. Het zou redelijk onverantwoord zijn om deze steden zonder rechtstreekse verbinding naar Brussel te zetten. Lokeren en Sint-Niklaas bedienen ook inwoners uit o.a. Overmere, Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke, Stekene, Sint-Gillis-Waas en Waasmunster. Samen nog eens meer dan 50.000 inwoners.
Het zou eventueel kunnen werken met een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron in Dendermonde, ook als er bijvoorbeeld 20 minuten vertraging is. Toen bij werken in station Sint-Niklaas een 10-tal jaar geleden de IC-verbinding al eens gesplitst werd (en de L Brussel-Dendermonde doorreed naar Lokeren), werd er ook beloofd dat de treinen in Dendermonde zouden wachten: velen hebben toen hun aansluiting zien wegrijden (en mensen namen de auto tot in Dendermonde ipv op te stappen in Lokeren of Zele).
Vanuit Sint-Niklaas ben je sneller (66min vs 73min) via Berchem met overstap dan rechtstreeks via Dendermonde. Je hebt zes verbindingen met overstap (via GSP of Berchem) tussen de 66min en 79min en maar één rechtstreekse trein naar Brussel. Ook voor Lokeren is het verschil met overstap in GSP klein (58min rechtstreeks vs 63-70min met overstap) en je hebt om 7u30 de P-trein via L50a. Door de stilstand van 10 minuten om te keren in Dendermonde kan je even snel met overstap in Dendermonde werken dan rechtstreeks.
Wat ik zou voorstellen: De IC-26 Kortrijk-Sint-Niklaas is momenteel weinig stipt door de combinatie van het lange traject, het enkelspoor op L57, de keerbeweging (met kruising rooster kant Mechelen) in Dendermonde en de kruising in Lokeren: kort hem in tot Dendermonde en je krijgt een betrouwbaardere verbinding. Verhoog de frequentie van de S34 over het volledige traject Antwerpen-Dendermonde naar 2x/u de hele dag en je beperkt de impact van een gemiste aansluiting (waarvan de kans kleiner wordt door de grotere betrouwbaarheid) tot 30 minuten. Vul de IC tussen Dendermonde en Brussel tenslotte aan met snelle P-treinen zodat je in de spits elk halfuur een verbinding Waasland-Brussel met overstap in Dendermonde krijgt en je hebt met een beperkte extra kost een frequenter en betrouwbaarder aanbod.
Dit kan werken, als we met Zwitserse stiptheid rijden. En zolang dat niet het geval is, zijn veel mensen liever iets langer onderweg zonder overstap dan een overstap die de mist in kan gaan. Als het plan doorgaat, zal de stiptheid van de treinen verhogen, maar de stiptheid van veel reizigers voorbij Dendermonde drastisch verminderen. Tenzij de IC (en de S) steeds wacht in Dendermonde, maar dan help je de stiptheid van de treinen ook niet vooruit.
Vergeet ook niet dat de stiptheid op L59 en L25/27 ook niet om over naar huis te schrijven is, en dat de ICs op L59 in de spits ook al goed vol zitten. Die treinen kunnen m.i. niet het cliënteel van de IC naar Brussel erbij nemen (mss als er enkel nog M6 & M7 zou rijden op L59).
Als het plan doorgaat, zal de P via L50a heel veel bijkomend volk in Lokeren aantrekken, zodat er vanaf Gent-Dampoort zeker een overbezetting zal zijn (afhankelijk van de impact van Corona natuurlijk). Ook is er tussen Brussel-Noord en Jette geen ruimte meer voor bijkomende snelle P's tussen Dendermonde en Brussel.
Het is al eens getest, en door de reizigers en politiek niet goed bevonden (mss moet men vooraleer de beslissing te nemen eens het aantal klachten, parlementaire vragen en het dalend aantal reizigers + de parkeeroverlast in Dendermonde nagaan van een tiental jaar geleden).