Pagina 11 van 18

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 17 mei 2023, 01:12
door Y Tivoli
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 16:30 Dit heeft veel reactie uitgelokt bij het spoorpersoneel want er was geen treinbegeleider in die trein voorzien. Ze pleitten dus om in iedere trein een treinbegeleider in te zetten.
Ik ben niet per se voorstander om alle personeel van (IC) treinen te halen, maar dit moet toch ook alternatief snel en efficient te vermijden zijn.
Een noodremming/plotse terugval van snelheid moet toch eenvoudig te monitoren zijn...
Ik bedoel, zelf met een gewone GSM kan ik al vrij betrouwbaar eigen (en andermans gedeelde) locatie opvolgen.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 17 mei 2023, 01:36
door Steven
Laat ons al starten met voldoende machinisten en technisch personeel te vinden om met al die nieuwe treinen te rijden.

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 17 mei 2023, 19:11
door JonasV91
Y Tivoli schreef: 17 mei 2023, 01:12
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 16:30 Dit heeft veel reactie uitgelokt bij het spoorpersoneel want er was geen treinbegeleider in die trein voorzien. Ze pleitten dus om in iedere trein een treinbegeleider in te zetten.
Ik ben niet per se voorstander om alle personeel van (IC) treinen te halen, maar dit moet toch ook alternatief snel en efficient te vermijden zijn.
Een noodremming/plotse terugval van snelheid moet toch eenvoudig te monitoren zijn...
Ik bedoel, zelf met een gewone GSM kan ik al vrij betrouwbaar eigen (en andermans gedeelde) locatie opvolgen.
Ik was zelf aan het denken aan zo'n E-call functie zoals bij auto's.
Van zodra een trein een noodremming uitvoert of veel sneller dan normaal vertraagt (aka impact).
Ironisch genoeg was in m'n voorbeeld net de antenne of alleszins een cruciaal onderdeel van de communicatieapparatuur defect door die impact. De treinbestuurder kon daarom geen 'eenvoudige' noodoproep lanceren. Dus misschien ook zorgen voor een extra antenne die als fall back kan dienen indien de bezette stuurpost zodanig beschadigd geraakt.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 17 mei 2023, 20:06
door Steven
Dat hebben treinen al een tijdje hoor. Gesteld dat een treinbestuurder onwel is geworden gaat hij de automatische waakinrichting niet bedienen. Bijgevolg doet de trein een noodstop en nadien zal de gsm-r zelf een alarm uitsturen doch zonder gesproken boodschap aangezien de treinbestuurder onwel is geworden.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 19 mei 2023, 15:43
door desirootje
Het kwam net in me op dat de NMBS eindelijk een scheiding lijkt te willen creëren tussen lokaal en IC materieel, maar dat men ook gelijkaardige treinen bestelt (vb L-EMU met 3 enkeldeksrijkasten en IC-EMU met 3 enkeldeksrijkasten). Ik vraag me dus af of we zoals bij de Duitsers en Nederlanders de creatie gaan zien van een nieuwe huisstijl, waar de L/S treinen er anders uitzien dan de IC's, met wss 1 van beiden die de huidige kleurstelling houdt?

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 19 mei 2023, 19:50
door Steven
desirootje schreef: 19 mei 2023, 15:43 Het kwam net in me op dat de NMBS eindelijk een scheiding lijkt te willen creëren tussen lokaal en IC materieel, maar dat men ook gelijkaardige treinen bestelt (vb L-EMU met 3 enkeldeksrijkasten en IC-EMU met 3 enkeldeksrijkasten). Ik vraag me dus af of we zoals bij de Duitsers en Nederlanders de creatie gaan zien van een nieuwe huisstijl, waar de L/S treinen er anders uitzien dan de IC's, met wss 1 van beiden die de huidige kleurstelling houdt?
Ik had net horen waaien dat men bij NS overweegt om af te stappen van die verschillen in livrei op treinen.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 mei 2023, 11:33
door trainlovertje
Steven schreef: 19 mei 2023, 19:50
desirootje schreef: 19 mei 2023, 15:43 Het kwam net in me op dat de NMBS eindelijk een scheiding lijkt te willen creëren tussen lokaal en IC materieel, maar dat men ook gelijkaardige treinen bestelt (vb L-EMU met 3 enkeldeksrijkasten en IC-EMU met 3 enkeldeksrijkasten). Ik vraag me dus af of we zoals bij de Duitsers en Nederlanders de creatie gaan zien van een nieuwe huisstijl, waar de L/S treinen er anders uitzien dan de IC's, met wss 1 van beiden die de huidige kleurstelling houdt?
Ik had net horen waaien dat men bij NS overweegt om af te stappen van die verschillen in livrei op treinen.
Er wordt Sprinter-materieel ingezet op IC-verbindingen (vb Leiden - Utrecht), maar ook omgekeerd (ergens tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen rijden Koplopers 'ICM', staat voor intercitymaterieel). Ik snap dus wel waarom ze daar van af willen, al is het om verwarring tegen te gaan.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 mei 2023, 12:05
door DDietzen
Kleine correctie: al enige jaren rijdt er geen intercitymaterieel meer regulier(!) op sprinterdiensten. Op Zwolle - Groningen / Leeuwarden is het ICM vervangen door de SNG toen daar voldoende van geleverd was. Overigens hebben de sprinters in die hoek halteafstanden vergelijkbaar met die van intercity's in de Randstad.
Er is inmiddels een tekort aan intercitymaterieel (wat ook niet zomaar vlot zal verdwijnen met ICNG) en een overschot aan sprintermaterieel. Er verschijnen langzaam dan ook meer sprinterstellen in intercitydiensten; sinds het laatste wijzigingsblad (kleine dienstregelingswijziging) zit er bijvoorbeeld ook SLT in de spitsintercity's Utrecht - Den Haag / Rotterdam en SNG in de spitsintercity Arnhem - Schiphol - Rotterdam.

Ik heb wel vernomen dat de aankomende nieuwe sprinter (Sprinter 5e Generatie) een uitvoering dient te krijgen met een intercitywaardig interieur, dus aannemelijk zal die dienst gaan doen op 'sneltreindiensten' zoals Leiden - Utrecht maar ook het kaliber Zwolle - Roosendaal. Ik vermoed ook dat die beslissing de aanleiding was om af te stappen van de verschillende kleurstijlen van intercity's en sprinters, omdat sprinters dus meer structureel intercitydiensten lijken te gaan rijden.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 mei 2023, 13:52
door 4017-4018
Amai, er wordt al gedacht aan een Sprinter 5e Generatie

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 20 mei 2023, 14:04
door Lynx
Niet alleen gedacht. De aanbesteding is al bezig en zou dit jaar afgerond moeten zijn, met de eerste treinen in 2028 in de reizigersdienst.
De initiele RFI op Tenderned voor de liefhebbers: https://www.tenderned.nl/aankondigingen ... publicatie

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 18 aug 2023, 18:14
door FLV-FGSP
Wat ik me afvroeg: als de nieuwe stellen geen 25kV-module krijgen, kunnen ze dan wel naar Aken? Het stuk van Herbesthal tot de Hammerbrücke komt immers op 25kV, van de Hammerbrücke tot Aachen Hbf op 15kV. Wordt dat dan niet wat lang? Oudenaarde - Ronse is weliswaar langer, maar in Ronse zal waarschijnlijk wel een oplaadpunt komen.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 18 aug 2023, 19:29
door trainlovertje
Da's zo ver niet hoor, en het zou even goed kunnen dat ze tot net voor Hergenrath op 3kV kunnen rijden, want de exacte eindsituatie is nog niet gekend voor zover ik begrepen heb.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 18 aug 2023, 19:55
door jan_olieslagers
Wat er ook van zij|: het huidige alternatief van HLE18+I11 is niet echt gelukkig voor lokaalverkeer, en gaat ook geen tientallen jaren meegaan zoals de klassiekjes. Er moet dan ook nu al nagedacht worden over wat er daarna komt, en het enige materiaal met enige toekomst is deze MS30.

Ik voorzie enkele subseries van de MS30, met diverse combinaties van voeding (batterijen, 1,5 kV=, 15 kV~, 25 kV~) en beveiligingssystemen (minstens DE en NL, misschien zelfs ook FR)

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 18 aug 2023, 20:54
door Shrek
trainlovertje schreef: 18 aug 2023, 19:29 Da's zo ver niet hoor, en het zou even goed kunnen dat ze tot net voor Hergenrath op 3kV kunnen rijden, want de exacte eindsituatie is nog niet gekend voor zover ik begrepen heb.
Halverwege Welkenraedt en Y. Hammerbrucke komt de spanningssluis. Maar dan nog is er van Luik tot Welkenraedt meer dan genoeg afstand om batterijen op te laden om daarna tot Aken en terug te geraken.

Re: Nieuwe MS30

Geplaatst: 30 aug 2023, 21:24
door trainfan03
Is er al geweten welke fabrikanten een offerte hebben ingediend en wanneer de NMBS hier over gaat communiceren, want de tijd begint toch wel stilletjes aan te dringen