BlackEagle schreef: ↑05 jan 2023, 23:48
Van de 554 treinstations in België (cijfers 2019) zijn er 301 met één trein per uur per richting (of minder). Daar zijn uiteraard zeer veel erg kleine stations bij (vooral in Wallonië); 204 van hen heeft minder dan 250 reizigers per dag (cijfers 2019). Maar er zijn toch heel wat middelgrote stations bij: Blankenberge (1790), Sint-Truiden (1545), Ninove (1352), Noorderkempen (1237), Ronse (1212), Ieper (1190), Harelbeke (1076), Tielt (956), Zele (940), Genk (888), De Panne (876), Menen (864), Bornem (830), etc. etc.
Het lijkt mij logisch om prioriteit te geven aan deze stations, waar de meeste reizigers benadeeld worden door de lage frequenties. En dat hoeft in veel gevallen niet zo heel gecompliceerd te zijn:
- Blankenberge kan bediend worden door een extra L-trein naar Gent (de toekomstige tweede Zeebrugge-Gent(-Mechelen?) hoeft niet per sé naar Zeebrugge te rijden). Je verschuift de dienstregeling in Zeebrugge gewoon een halfuur et voilà;
- Sint-Truiden, Genk en Alken (647) kunnen bediend worden door IC-14 (Quiévrain-Brussel-Landen-Luik) om te switchen naar Genk en ter compensatie IC-29 (Gent-Landen) te verlengen naar Luik. Zo krijgt Luik trouwens ook een rechtstreekse (maar trage) trein naar Brussels Airport;
- Ninove kan bediend worden door een extra S6-verbinding Geraardsbergen-Denderleeuw (P-treinen ook in de dal laten rijden);
- Het S35-plan voor Noorderkempen passeerde al de revue;
- Ronse kan bediend worden door een extra S51 Ronse-Gent, eventueel te verlengen naar Eeklo (820);
- Ieper en Menen, maar ook Wervik (719) en Poperinge (564) kunnen bediend worden door het doortrekken van de IC-12 (Kortrijk-Welkenraedt) naar Poperinge (of een aparte extra L-trein als je de vertragingsgevoeligheid wil beperken);
- Harelbeke kan bediend worden door een extra L-trein Kortrijk-Gent, iets waar ook 2x/u-stations Waregem (2473), Deinze (2050) en eventueel De Pinte (3x/u, 1569) van zouden kunnen profiteren;
- Tielt en De Panne, maar ook Veurne (506), Diksmuide (569) en Kortemark (524) kunnen bediend worden door een extra IC De Panne-Gent(-Antwerpen), iets waar ook Deinze van kan profiteren (de halte van De Pinte kan dan best gedowngraded worden tot een S-station door die toegevoegde S51 en L-trein Gent-Kortrijk);
- Zele kan bediend worden door de S34 de hele dag door tot Dendermonde te verlengen;
- Bornem kan bediend worden door de L-trein Sint-Niklaas-Mechelen te verdubbelen, iets waar ook Temse (674), Willebroek (608) en knooppunt Puurs (1516) van profiteren.
En zo kan je in aflopende volgorde doorgaan, maar dit lijken mij allemaal grotere prioriteiten dan pakweg een Aalst-Burst.
Aan Waalse zijde heb je dit soort vrij grote maar slecht bediende stations trouwens amper, enkel Visé (821), Péruwelz (784), Lessines (629), Eupen (560) en Blaton (536) komen echt in de buurt, verderop wordt het vrij sporadisch in de lijst...