Natje049 schreef: ↑01 dec 2022, 01:07
IC 2600 (Antwerpen - Luchthaven - Hasselt) gaat ook 100% met MR96 rijden, MR80m verhuizen naar de IC 4900 (Antwerpen - DIest - Hasselt).
Dit zou toch ook weer een beslissing zijn die van bijzonder weinig inzicht getuigt. Zoals hierboven al vermeld, is een MR80 voor treinen naar de Luchthaven veel handiger om bagage in en uit te laden dan een MR96. De IC 2600 was nu juist zo'n trein naar de Luchthaven die normaal gezien uitsluitend met MR80 reed en waar men snel kon in- en uitstappen met veel bagage.
Een andere logische vraag is volgens mij: Waar haalt men plots al die vrije MR96's vandaan om er alle ritten op de IC 2600 mee uit te voeren? De breaks zouden toch minstens een op een moeten worden vervangen om voldoende capaciteit te kunnen aanbieden, en in de praktijk zitten de ritten met één break op de IC 2600 altijd al goed vol.
Als je momenteel (op een niet-stakingsdag dan) kijkt naar de samenstellingen op bijvoorbeeld de IC 700 (Antwerpen - Poperinge), zie je veel ritten die maar met een of twee MR96's rijden in plaats van met de voorziene drie. Die treinen zitten tijdens de spitsuren tegenwoordig altijd overvol. Je zou dan denken dat er een groot tekort is aan MR96, maar blijkbaar kan men toch in een keer er nog alle ritten op de IC 2600 mee gaan rijden.
Logischer lijkt mij inderdaad om eventuele MR96's op overschot geleidelijk aan op de IC 4900 te gaan inzetten, nadat alle andere treinen die met MR96 zijn voorzien uiteraard opnieuw met de voorziene samenstelling kunnen rijden.