Een wat vreemde titel en vraag maar kan het niet beter omschrijven...
Soms hoor je treinen een behoorlijk luide "wind" laten als ze stilstaan, als je ernaast staat word je er bijna doof van. Vooral Breaks en Rubberneuzen doen dit regelmatig.
Mijn vraag is: wat is dit precies?
Trein die "wind" laat
Re: Trein die "wind" laat
Dat is het aflaatventiel van de luchtdroger. Als de compressor stopt omdat er genoeg perslucht is, blaast de luchtdroger het opgevangen vocht uit met een behoorlijk luide sis. Sommige stellen/locs doen dat vrij lang, dan krijg je zo’n fluittoon. Andere zijn daar wat bescheidener in.
Re: Trein die "wind" laat
Ook gekend als de olie en waterafscheider. Een restproduct als je lucht gaat samenpersen, de luchtdroger zorgt er dan voor dan dit uit de lucht gehaald is en op geregelde momenten zal de olie en waterafscheider dit afvoeren.
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein die "wind" laat
https://www.knorr-bremsecvs.com/nl/_hid ... supply.jsp beetje uitleg van de constructeur.Davy schreef: ↑09 jan 2022, 15:44 Een wat vreemde titel en vraag maar kan het niet beter omschrijven...
Soms hoor je treinen een behoorlijk luide "wind" laten als ze stilstaan, als je ernaast staat word je er bijna doof van. Vooral Breaks en Rubberneuzen doen dit regelmatig.
Mijn vraag is: wat is dit precies?
Vroeger deden ze alcohol (via een katoenen sonde/wiek) in de luchtleidingen om bevriezen te voorkomen (te veel aan vocht via de compressor).
In geval van noodremming of testen remmen ,had je dan een alcohol lucht in de stuurkabine van de motorstellen en verbaasde blikken van de reizergers juist achter de stuurpost..