Steven schreef: ↑22 nov 2021, 21:25
De locatie van Brussels airport is minder gunstig dan deze van Schiphol of CDG. Ze zitten te ingesloten door dorpen die je zou moeten onteigenen om hier extra vluchten kwijt te kunnen om dan van de luchthaven ook een HST-terminal te maken. Nu al trachten alle omliggende dorpen zo min mogelijk vluchten boven hun hoofd te krijgen met als kers op de taart het Brussels gewest die de strengste milieunormen oplegt ivm geluid. Zolang je die zaken niet kan wegcijferen heeft de rest in mijn ogen weinig zin en zijn het enkel maar zotte kosten. Had lijn 36N volledig onder de luchthaven gelegen (of lijn 25N) dan was het een ander verhaal. Maar nu zit je met dat trage stuk van 60 en 90 km/u rondom de luchthaven die de commerciële snelheid van die HST te veel naar beneden haalt.
Ik snap de redenering volledig. Treingewijs toch, en dat is nog steeds de bestaansreden van dit forum
Maar ik volg niet dat de Belgische overheid investeringen zou moeten doen die Belgen naar Schiphol, Charles De Gaule of Frankfurt zouden moeten brengen, terwijl je m.i. die Belgen én buitenlanders uit de catchment area van BRU zou moeten lokken naar de luchthaven. Dat behelst dan, voor wat het spoor betreft, een frequentere bediening naar meer zoveel mogelijk stations in België. Dat je tenminste al zoveel mogelijk Belgen naar Brussels Airport brengt via het nationale spoornetwerk.
Ik sta bijvoorbeeld op een uur van Hasselt in de luchthaven, dat is perfect, zelfs met lange stilstand in Leuven. Geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt de auto te pakken. Ik erger me eerder kapot, die keren dat ik veroordeeld ben tot de auto. Om van de dieselprijs nog maar te zwijgen. En als Genk een overdekte parking en een iets betrouwbare overstap had in Leuven, zou ik nog 20 km minder met de auto rijden dan nu.