Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Robinho96
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2024, 23:22

Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door Robinho96 »

Beste forumleden,

Ik ben misschien van plan om binnenkort te solliciteren voor de functie van Treinbestuurder. Maar ik vroeg mij af of dat wanneer je uiteindelijk in dienst bent of dat je dan de hele dag met dezelfde treinbegeleider samenwerkt of dat dit tijdens je dienst kan veranderen?

Met vriendelijke groeten,

Robin
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door Eimai »

Diensten van treinbestuurders en treinbegeleiders lopen helemaal niet gelijk dus je zal quasi altijd verschillende treinbegeleiders krijgen tijdens je dienst, niet zelden zelfs verschillende op dezelfde trein als die onderweg ergens worden afgelost.

Net zoals het materieel trouwens, meestal moet je verschillende keren van materieel wisselen in een dienst.
jan_olieslagers
Berichten: 3545
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door jan_olieslagers »

Welkom op dit forum!

Enkele aanvullingen bij de reactie van @Eimai:

* toen ik nog bij het spoor werkte waren de bestuurders afhankelijk van de directie "treinen", de TBG daarentegen van de directie "reizigers". Uiteraard hadden beide een eigen toewijzing van personeel aan diensten. Zoveel zal er daar wel niet veranderd zijn, denk ik, op die twintig jaar;
* als treinbestuurder rijdt men af en toe ook helemaal zonder TBG, bv. om rollend materiaal naar zijn plaats van inzet te brengen; of men rijdt "haut le pied" ttz als passagier, zonder actief deel te nemen;
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door Steven »

Als treinbestuurder kan je dus alleen werken of samen met een treinbegeleider. Alles hangt een beetje af van dienst tot dienst. Bepalend is soms de locatie (waar staat de trein?), het type materieel (gesleepte trein of een motorstel/motorwagen). Er zijn diensten waarbij je een hele dienst samenwerkt maar het kan evengoed zijn dat je 3 verschillende treinbegeleiders ziet (als ze dag komen zeggen). Een deel gaat ook samen met de standplaats waar je werkt. Doe je internationaal verkeer zoals ik doe zal je wel iets frequenter met dezelfde mensen werken omdat je dan afzonderlijk voor dat land opleiding zal krijgen.
nighttrain
Berichten: 2565
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 04 mei 2024, 15:28 Welkom op dit forum!

Enkele aanvullingen bij de reactie van @Eimai:

* toen ik nog bij het spoor werkte waren de bestuurders afhankelijk van de directie "treinen", de TBG daarentegen van de directie "reizigers". Uiteraard hadden beide een eigen toewijzing van personeel aan diensten. Zoveel zal er daar wel niet veranderd zijn, denk ik, op die twintig jaar;
* als treinbestuurder rijdt men af en toe ook helemaal zonder TBG, bv. om rollend materiaal naar zijn plaats van inzet te brengen; of men rijdt "haut le pied" ttz als passagier, zonder actief deel te nemen;
Ik weet niet wanneer je voor "het spoor" werkte, maar een kleinen verbetering toch.
Vroeger werkten de treinbestuurders voor de direktie "M" of materieel .Dus hun hierarchie was de " heer ingenieur" van een werkplaats (WDT of WET, dus bv de treinbestuurders van de depot Merlebeke hadden dus instrukteurs , hoofdinstrukteurs en een ingenieur traktie (technisch ingenieur) met daarboven de ingenieur De Paemelaere(burgelijk ingenieur). Maar die ingenieur was ook "de ingenieur van St-Niklaas,Kortrijk, Aalst en Oudenaarde Daarom ook dat hun toenmalige dokumenten een stempel" M" meekregen od "direktie M . De reden was voornamelijk de technische band tussen het rijdend materieel en de technische kant van het beroep van treinbestuurder. Eind jaren 80 zijn ze overgegaan naar de dienst "E" of exploitatie.
Dan vielen ze onder de verantwoordelijkheid van een Stationchef .Dus de mannen van Merelbeke vielen onder de stationchef van Merelbeke en de mannen van de nieuwe depot Gent-St-Pieters onder de stationchef van Gent-st-Pieters .Voor alle duidelijkheid dit was dus een "administratieve verantwoordelijke", de technische kant was nog steeds voor de "kleine ingenieur". meer en meer gingen dus treinbestuurders en wachters een loge delen... maar bleven onder het dagelijks bestuur van het TCT.
Wanneer een treinbestuurder Haut-le-pied" reist moet hij zich in theorie bij de rijdende treinbetstuurder begeven en ter beschikkeng blijven in geval van. Op heden weet ik het niet exact meer
jan_olieslagers
Berichten: 3545
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door jan_olieslagers »

Ik weet niet wanneer je voor "het spoor" werkte
2001-2007 :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22540
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door Steven »

We gaan de benaming van de directies niet benoemen. Ze houden daar nogal van kaartspelen. Geregeld veranderen ze dus eens van naam. Geen van beide vernoemde namen zijn nog in gebruik en ik wil niet weten wanneer ze weer met een nieuwe gaan komen :wink:
ovspotter_be
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door ovspotter_be »

De diensten van bestuurders hangen ook af van materieelkennis en lijnkennis, een bestuurder mag niet zomaar met alle soorten materieel en over alle spoorlijnen rijden.
Eens een treinbegeleider slaagt voor de opleiding heeft deze een brevet voor heel België en afhankelijk van welke standplaats krijg je nadien nog opleiding voor een vreemd net (bv. depot Antwerpen en Essen krijgen opleiding voor Nederland om vervolgens naar Roosendaal te mogen).
Bestuurders kunnen ook afhankelijk van standplaats opleidingen krijgen voor naar het buitenland te mogen.
Robinho96
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2024, 23:22

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door Robinho96 »

Ok dus de bestuurder en de begeleider hoeven dus ook niet per se tot dezelfde standplaats/depot te behoren?

Ik las hier ook al dat een dienst minimaal 6u duurt en maximaal 9u, dus de kans is waarschijnlijk groter dat bij de kortere diensten de kans groter is dat je de hele dienst (buiten als je van het depot naar het beginstation rijdt natuurlijk en bij lates andersom) met dezelfde begeleider blijft werken?
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Werk je als bestuurder heel de dag samen met dezelfde treinbegeleider?

Bericht door Eimai »

Robinho96 schreef: 04 mei 2024, 22:29 Ok dus de bestuurder en de begeleider hoeven dus ook niet per se tot dezelfde standplaats/depot te behoren?

Ik las hier ook al dat een dienst minimaal 6u duurt en maximaal 9u, dus de kans is waarschijnlijk groter dat bij de kortere diensten de kans groter is dat je de hele dienst (buiten als je van het depot naar het beginstation rijdt natuurlijk en bij lates andersom) met dezelfde begeleider blijft werken?
Als je een zesurendienstje hebt waarbij je enkel heen en weer rijdt, ja dan is er wel een kans dat je heel de tijd zelfde chef hebt, maar zo zijn er niet veel diensten meer te vinden... De gemiddelde lengte van een dienst zou ook rond de acht uur moeten zitten om te beginnen. Dienstjes van zes uur bestaan maar ze komen niet veel voor...

Waarom stel je eigenlijk de vraag?
Plaats reactie