Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Hier kun je, in de gepaste post, foto's plaatsen van rollend materieel.
Let op: post enkel je eigen foto's, of foto's waarvan je de toestemming gekregen hebt.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Robin »

Foto's van één van de rijtuigen van stel 932.
Staat in CW Mechelen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door HLE 2302 »

dat bewijst nog al es dat die klap enorm moet geweest zijn om zelfs een stuk van het 2e rijtuig omzeep te helpen
die break die daarachter stond, wa eeft die wel voorgehad ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Robin »

HLE 2302 schreef:dat bewijst nog al es dat die klap enorm moet geweest zijn om zelfs een stuk van het 2e rijtuig omzeep te helpen
die break die daarachter stond, wa eeft die wel voorgehad ?

greetz 2302
zie mijn ander topic dat ik heb aangemaakt, daarin staan de andere foto's van de Break ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22542
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Steven »

HLE 2302 schreef:dat bewijst nog al es dat die klap enorm moet geweest zijn om zelfs een stuk van het 2e rijtuig omzeep te helpen
die break die daarachter stond, wa eeft die wel voorgehad ?

greetz 2302
dat bewijst totaal niets, wetende uit wat die kasten van die sprinters bestaan zou je anders reageren. als je het verschil gezien hebt hoever het klassiekje was beschadigd tov de sprinter dan pas besef je welke verschillen er bestaan in constructie.
Dietrich

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Dietrich »

Inderdaad, klassiekje is metaal terwijl de kast van een Sprinter polyester is.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door HLE 2302 »

Dietrich schreef:Inderdaad, klassiekje is metaal terwijl de kast van een Sprinter polyester is.
metaal ??? staal ja
een klasiekje moet je al serieus je best doen om et te plooien, bij en sprinter, je blaast eens en ie ligt vant spoor, begrijpelijk, maar vergeet niet dat die klap toch aan 90 km/h was hé dus dat die klap toch enorm moet geweest zijn
want ik denk zelf dat de doden die in pecrot gevallen zijn allemaal in het eerste rijtuig van de sprinter zaten, op uitzondering van de tb van het klasiekje, die heeft ook de kans niet gekregen om zich in veiligheid te brengen
want ie moest maar tot in 1e klasse gelopen zijn om het overleefd te hebben ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Dietrich »

Of het van staal is weet ik niet, maar het is alleszins een metaal. Ja ook staal is een metaal. :roll:

En het klassiekje was niet zo zwaar "geplet" als de sprinter. Maarja, men koos voor polyester zodat dit het snel optrekken ten goede zou komen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door HLE 2302 »

Dietrich schreef:Of het van staal is weet ik niet, maar het is alleszins een metaal. Ja ook staal is een metaal. :roll:

En het klassiekje was niet zo zwaar "geplet" als de sprinter. Maarja, men koos voor polyester zodat dit het snel optrekken ten goede zou komen.

SNEL OPTREKKEN ??? :shock:
het slippen ja :lol:

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Dietrich »

Een sprinter trekt wel goed op, ze waren ook bedoeld voor dergelijke diensten met veel stops. Het onderstel is dacht ik identiek aan dat van een Break, maarja, een Break is dan ook een heel stuk zwaarder. Misschien daar de verklaring voor dat slippen(?)
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door HLE 2302 »

dat slippen is omdat ze te licht zijn, en daar hebben ze vooral last van bij het optrekken

en dat hebben de breaks ook

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dietrich

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Dietrich »

Bij droog weer trekken die zeker goed op, dat slippen is vooral bij nat weer of in de herfst als er bladeren op het spoor liggen. Het was de bedoeling van die lichte polyester constructie om het geheel nog lichter te maken en sneller te doen optrekken (met de gevolgen vandien blijkbaar).

De Sprinters hebben een tijd dienst gedaan op lijn 90 en 50 tussen Geraardsbergen en Aalst, ik heb een verhaal gehoord van iemand over een voorval met een sprinter die minutenlang niet weg geraakte. Ik hoef niet te vermelden dat ze daar nu niet meer te zien zijn, het zijn nu terug klassiekjes zoals in de oude tijd. :)

Een Break heeft trouwens bij mijn weten niet zoveel last van dat slippen.

Als er hier een deskundig iemand meer info kan geven, zeer welkom.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door overweg13 »

Dietrich schreef:Een sprinter trekt wel goed op, ze waren ook bedoeld voor dergelijke diensten met veel stops. Het onderstel is dacht ik identiek aan dat van een Break, maarja, een Break is dan ook een heel stuk zwaarder. Misschien daar de verklaring voor dat slippen(?)
De sprinters hebben dezelfde onderstellen- of toch daarvan afgeleide - als de laatste klassieke motorstellen. De breaks hebben onderstellen die je onder geen enkel ander Belgisch materieel vindt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22542
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Steven »

de sprinters hebben last van slippen door hun licht gewicht, maar ook doordat ze enkel schijfremmen bezitten en geen remblokken die inwerken op het loopvlak van het wiel, moesten deze er wel zijn zou dat slippen al een heel stuk minder zijn. aangezien dit het loopvlak van het wiel wat zou helpen ruw houden (waardoor er iets meer grip zou zijn). nu is het zo dat als de bladeren vallen en het wat nat is alle vettigheid zich schoon kan afzetten op dat wiel waardoor het sneller kan gaan schuiven zowel bij optrekken als afremmen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:de sprinters hebben last van slippen door hun licht gewicht, maar ook doordat ze enkel schijfremmen bezitten en geen remblokken die inwerken op het loopvlak van het wiel, moesten deze er wel zijn zou dat slippen al een heel stuk minder zijn. aangezien dit het loopvlak van het wiel wat zou helpen ruw houden (waardoor er iets meer grip zou zijn). nu is het zo dat als de bladeren vallen en het wat nat is alle vettigheid zich schoon kan afzetten op dat wiel waardoor het sneller kan gaan schuiven zowel bij optrekken als afremmen.
dat bedoel ik
maar de breaks kunnen ook lastig doen ze bij het optrekken, bv. uit wetteren, alst vollebak regent ...

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22542
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Sprinter 932 - ongeval Pecrot

Bericht door Steven »

Als een break veel gaat slippen moet je gewoon iets minder hard gaan aanzetten (meestal volstaat het effe te minderen naar stand 4 van de tractie), bij een sprinter kan het slippen echter al optreden in de eerste stand (persoonlijk meegemaakt op de lijn naar Nijvel). Er zijn dus wel degelijk serieuze verschillen tussen beide.
Plaats reactie