Van Hool laat dubbeldekkers in VS door vering zakken
Geplaatst: 25 okt 2011, 11:00
De Lierse busbouwer Van Hool, die de dubbeldekker heeft geïntroduceerd in Amerika, heeft een wel erg originele oplossing gevonden om door tunnels te kunnen die te laag zijn: de bus zakt gewoon door zijn vering.
Toen de busbouwer uit Koningshooikt er na jaren van lobbyen in geslaagd was om zijn dubbeldekker toe te laten op de Amerikaanse weg, werden ze met nog een ander probleem geconfronteerd: onder andere de belangrijkste tunnel onder de Hudsonrivier, tussen New York en New Jersey, is simpelweg te laag voor dubbeldekkers.
'Onze bussen zakken volledig automatisch door hun wielen als ze een te lage tunnel naderen. Ze worden daarbij gestuurd door het ingebouwde gps-systeem', zegt Yves Goffin van busmaatschappij Van Hool. Er rijden nu al zo'n 160 Van Hool-dubbeldekkers in Amerika, nog eens 140 exemplaren zijn onderweg.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GSJ3HH92C
Zoveel kan dat toch niet schelen, hoeveel cm kan een bus zakken? 5 à 10 cm?
Toen de busbouwer uit Koningshooikt er na jaren van lobbyen in geslaagd was om zijn dubbeldekker toe te laten op de Amerikaanse weg, werden ze met nog een ander probleem geconfronteerd: onder andere de belangrijkste tunnel onder de Hudsonrivier, tussen New York en New Jersey, is simpelweg te laag voor dubbeldekkers.
'Onze bussen zakken volledig automatisch door hun wielen als ze een te lage tunnel naderen. Ze worden daarbij gestuurd door het ingebouwde gps-systeem', zegt Yves Goffin van busmaatschappij Van Hool. Er rijden nu al zo'n 160 Van Hool-dubbeldekkers in Amerika, nog eens 140 exemplaren zijn onderweg.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GSJ3HH92C
Zoveel kan dat toch niet schelen, hoeveel cm kan een bus zakken? 5 à 10 cm?