Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen
Geplaatst: 04 aug 2010, 13:42
Nieuwe Chinese bus rijdt over auto's heen
4 augustus 2010
Tegen sommige files doe je niks. Zo stond er gisteren een koe in de berm en sloot de ANWB de halve A12. Voor al het andere zou extra asfalt werken. Maar wat te denken van een bus die over auto’s rijdt?
In China denken ze er serieus over na. Een bedrijf denkt er zelfs zijn bestaan op te kunnen baseren. Shenzhen Huashi Future Car-Parking Equipment Company ontwikkelt nu enorme bussen voor stadsdistricten in Peking. Het openbaar vervoermiddel rijdt niet alleen over de snelweg, maar ook over auto’s: forensen stappen in de bus bij een verhoogd platform, terwijl onder hen het verkeer rustig zijn weg kan vervolgen. Daardoor ontstaan minder opstoppingen.
Het onderscheidende aan de dubbeldekkerbussen van Shenzhen Huashi is dat ze geen benedendek bevatten en niet op normale banden, maar op pijlers met kleine wieltjes rijden. Daardoor ontstaat de ruimte voor auto’s om onder de bussen door te rijden, zo toont een demovideo. Omdat het transport van Shenzhen Huashi langwerpig is, is er op het bovendek voldoende ruimte om naar schatting zo’n 1200 à 1400 passagiers te vervoeren.
Verkeersrisico’s
Wel worden er vraagtekens gezet bij het huidige concept: de bus heeft in totaal een hoogte van 4,5 meter, maar het bovendek bevindt zich op een hoogte van twee meter. Daardoor kunnen vrachtwagens hun weg niet onder het 40 à 60 kilometer per uur rijdende transport vervolgen, met gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg.
Ultrasonische golven, die zowel aan de voor- als achterzijde van de bus worden verzonden, zouden deze situaties tegen moeten gaan. Wanneer een vrachtwagen de zes meter brede bus te veel nadert, gaat daardoor een alarm af die de chauffeur moet waarschuwen. Ook geeft de bus waarschuwingssignalen aan andere weggebruikers als het een bocht gaat maken, of als auto’s niet voldoende in het midden van een rijstrook blijven rijden.
Constructie eind dit jaar
Volgens de fabrikant kan het systeem het aantal files in China met zo’n 25 à 30 procent reduceren. Verder zou de bus, die deels ook rijdt op zonne-energie, de jaarlijkse CO2-uitstoot met 2640 ton verminderen.
Het bouwen van de bus en het aanleggen van een speciaal traject van 40 kilometer kost volgens Shenzhen Huashi zo’n 56 miljoen euro. Een traject van 184 km zal eind dit jaar in het stadsdistrict Mengouzo gerealiseerd worden.
http://www.idealize.nl/2010/08/nieuwe-c ... utos-heen/
Op de site staat er een filmpje.
Ik vraag me wel af of dit energiezuinig is. Zo'n gevaarte in beweging brengen. Ze zouden beter gewoon een metrolijn aanleggen.
4 augustus 2010
Tegen sommige files doe je niks. Zo stond er gisteren een koe in de berm en sloot de ANWB de halve A12. Voor al het andere zou extra asfalt werken. Maar wat te denken van een bus die over auto’s rijdt?
In China denken ze er serieus over na. Een bedrijf denkt er zelfs zijn bestaan op te kunnen baseren. Shenzhen Huashi Future Car-Parking Equipment Company ontwikkelt nu enorme bussen voor stadsdistricten in Peking. Het openbaar vervoermiddel rijdt niet alleen over de snelweg, maar ook over auto’s: forensen stappen in de bus bij een verhoogd platform, terwijl onder hen het verkeer rustig zijn weg kan vervolgen. Daardoor ontstaan minder opstoppingen.
Het onderscheidende aan de dubbeldekkerbussen van Shenzhen Huashi is dat ze geen benedendek bevatten en niet op normale banden, maar op pijlers met kleine wieltjes rijden. Daardoor ontstaat de ruimte voor auto’s om onder de bussen door te rijden, zo toont een demovideo. Omdat het transport van Shenzhen Huashi langwerpig is, is er op het bovendek voldoende ruimte om naar schatting zo’n 1200 à 1400 passagiers te vervoeren.
Verkeersrisico’s
Wel worden er vraagtekens gezet bij het huidige concept: de bus heeft in totaal een hoogte van 4,5 meter, maar het bovendek bevindt zich op een hoogte van twee meter. Daardoor kunnen vrachtwagens hun weg niet onder het 40 à 60 kilometer per uur rijdende transport vervolgen, met gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg.
Ultrasonische golven, die zowel aan de voor- als achterzijde van de bus worden verzonden, zouden deze situaties tegen moeten gaan. Wanneer een vrachtwagen de zes meter brede bus te veel nadert, gaat daardoor een alarm af die de chauffeur moet waarschuwen. Ook geeft de bus waarschuwingssignalen aan andere weggebruikers als het een bocht gaat maken, of als auto’s niet voldoende in het midden van een rijstrook blijven rijden.
Constructie eind dit jaar
Volgens de fabrikant kan het systeem het aantal files in China met zo’n 25 à 30 procent reduceren. Verder zou de bus, die deels ook rijdt op zonne-energie, de jaarlijkse CO2-uitstoot met 2640 ton verminderen.
Het bouwen van de bus en het aanleggen van een speciaal traject van 40 kilometer kost volgens Shenzhen Huashi zo’n 56 miljoen euro. Een traject van 184 km zal eind dit jaar in het stadsdistrict Mengouzo gerealiseerd worden.
http://www.idealize.nl/2010/08/nieuwe-c ... utos-heen/
Op de site staat er een filmpje.
Ik vraag me wel af of dit energiezuinig is. Zo'n gevaarte in beweging brengen. Ze zouden beter gewoon een metrolijn aanleggen.